{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

یک کارگردان تئاتر گفت

کدخبر : 1612
عکاس:

"سیما شیبانی" کارگردان نمایش "پرواز عمود کبوتر دریایی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس" گفت: پرکردن سالن خصوصی و هزینه‌هایی که این سالن داشت، مهم‌ترین چالش من بود.

هنر ام‌روز-زهرا ره‌گشای: این شب‌ها در تماشاخانه سپند نمایش "پرواز عمود  کبوتر دریایی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس" به کارگردانی "سیما شیبانی" و نویسندگی "پوریا حسینلو" با موضوع مهاجرت ساعت 19 روی صحنه می‌رود. این نمایش در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر کاندید متن و کارگردانی در بخش دیگر‌گونه‌ها شد. شیوه اجرای این نمایش که روشی تعاملی بین بازیگران و تماشاچیان است، باعث شد تا با کارگردان آن گفت‌وگویی داشته باشیم.

کارگردان جوان نمایش "پرواز عمود  کبوتر دریایی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس" درباره شیوه اجرای این کار توضیح داد: معقوله تماشاگر همیشه برای من بوده مهم است؛ از زمانی که دانشجو بودم و و چندین اجرا داشتم. اگر بخواهم با اجراهای دانشجویی بگویم این چهارمین اجرایی است که با محوریت تماشاگر و هدف قرار دادن مخاطب شکل گرفته است. اجرای پرواز عمود خیلی متفاوت‌تر از سه اجرای قبلی بوده است. در سه اجرای قبلی زمان کوتاه بود و برای تماشاگرِ محدود از یک نفر تا 14 نفر اجرا داشتیم. ولی خب برای اجرای پرواز عمود من به همراه "پویا پیرحسینلو" (نویسنده نمایش) که از این اجرا به این ایده اضافه شد، شروع به تحقیق و بررسی کردیم در مورد این‌که چطور می‌توانیم هم تماشاگر داشته باشیم و با تماشاگرمان تعامل داشته باشیم و همین‌طور بتوانیم درام داشته باشیم.

 بعد از بار اولی که این کار را اجرا کردیم، عنوان "تماشاگر قهرمان" برای من مطرح شد و باعث شد تا پروژه پایان نامه‌ام را هم روی این مسئله کار کنم. بنابراین تحقیقات مفصلی در مورد در شیوه‌های اجرایی گذشته و هرآن چیزی که در مورد تعامل با تماشاگر بود، انجام دادم. ولی هیچ‌کدام از آن‌ها پاسخی برای من و شیوه‌ای که در نظر داشتم، نداد.

در پرواز عمود از شیوه‌ای استفاده کردیم که در حالی که تماشاگرمان فردی مهم و متفکر است، شاهد یک درام هم است. هم‌چنین قضاوت و پاسخ آن فرد می‌تواند مسیری جدید طراحی کند. عنوان "تماشاگر قهرمان" که برای این اجرا انتخاب شد، شیوه‌ی تئاتربازی است. به این معنا که تماشاگر به همان اندازه که وارد یک تئاتر می‌شود وارد یک بازی می‌شود. در نهایت هم انتخابش، او را وارد یک مسیر جدید می‌کند.

"سیما شیبانی" درباره مهم‌ترین چالشی که این اجرا برای او داشت، حرف زد: پرکردن سالن خصوصی و هزینه‌های که این سالن برای من داشت مهم‌ترین چالش من بود. این مسئله خیلی وحشتناک بود. چیزی بود که در نهایت ما مجبور شدیم به آن تن دهیم.

سال ۹۵ که این کار رو اجرا کردم قرار نبود که سه سال بعد دوباره این کار رو اجرا کنیم. همان سال هم پیگیر بودیم تا بتوانیم این کار را در سالنی دیگر اجرا کنیم. از همان موقع من دنبال اجرای مجدد بودم. سال ۹۶ سالن حافظ از را از ما گرفتند. سال ۹۷ هم همینطور. و امسال هم باز ما را در آب نمک نگه داشتند و خب این شرایطی شد که در نهایت ما به سالن خصوصی تن دهیم. این بزرگترین چالش این کار بود که اگر حمایت تهیه‌کننده نبود واقعا تا الان هم نمی‌توانستیم پیش برویم.

شیبانی در آخر از برنامه آینده خود خبر داد: من به همراه "پوریا پیرحسینلو" متن نمایشی داریم به اسم روایت زنی عریان در میانه یک جنگ جهانی که قصد داریم بهار ۹۹ آن را روی صحنه ببریم. این نمایش‌نامه برگرفته از زندگی ماتاهاری رقصنده معروف که بعد از جنگ جهانی دوم به جرم جاسوسی اعدام می‌شود.

نمایش "پرواز عمود  کبوتر دریایی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس" تا 20 بهمن ماه در تماشاخانه سپند اجرا واهد داشت. و "یحیی گلنسایی، مهدخت مولایی، نفیسه زارع، کیوان ساکت‌اف، داود پژمان‌فر، معصومه بیگی" بازیگرانی هستند که در این کار ایفای نقش می‌کنند.

 

  • _MG_2539-01
  • _MG_2546-01
  • _MG_2589-01
  • _MG_2601-01
  • _MG_2605-01
  • _MG_2604-01
  • _MG_2582-01
  • _MG_2585-01
  • _MG_2553-01
  • _MG_2560-01
  • _MG_2575-01
  • _MG_2595-01
  • _MG_2599-01
  • _MG_2573-01
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها