{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

دوقلویی دیجیتالی برای مجسمه داوود شاهکار رنسانس

 دوقلویی دیجیتالی برای مجسمه داوود شاهکار رنسانس
کدخبر : 2131
خبرنگار:

مجسمه داوود میکل آنژ یکی از شاهکاری عصر رنسانس که همواره زیبایی و کمال را نشان می‌دهد و سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به ایتالیا می‌کشاند، اینبار به کمک نمایش مهارت‌های تخصصی و فن آوری ایتالیا می‌آید. طی چند ماه آینده مهندسان، صنعتگران و مرمتگران ایتالیایی پروژه‌ای که آن را به عنوان "پیشرفته ترین فن آوری" امروز معرفی می‌کنند ، که پرینت سه بعدی و دقیقا هم اندازه مجسمه داوود است را آغاز خواهند کرد. این مجسمه در غرفه ایتالیا در اکسپوی دوبی که به دلیل همه گیری کرونا به ماه اکتبر سال آینده موکول شده‌است به نمایش درمی‌آید.

هنرام‌روز: پائولو گلیسنتی نماینده ایتالیا در اکسپوی دوبی می‌گوید :"این پروژه همراهی تاریخ و نوآوری است ."

 مجسمه داوود 50 سال بعد از رونمایی در سال 1504 توسط وازارلی چنین توصیف شده‌است: " این مجسمه با نسبت‌های مناسب و زیبایی از دیگر مجسمه‌های همعصر و قبل از خود پیشی گرفت."  سسیل هولبرگ ، مدیر گالری آکادمی هنرهای فلورانس درباره داوود می‌گوید: " او بازدیدکنندگان را به خود جدب می‌کند و بعد ما آن‌ها را به بخش‌های دیگر هدایت می‌کنیم."

این مجسمه حدود 150 سال است که جابه‌جا نشده و آسیب زیادی دیده‌است و آخرین بار در سال 2004 به مناسبت پانصدمین سالگرد تولدش تمیز شد. در سال 2012 نسخه کپی آن به نیویورک سفر کرد. این مجسمه در طول سال‌ها بارها و به طور مکرر کپی شده‌است. نسخه‌های کپی آن عناصر تزئینی در اروگوئه، استرالیا و ... هستند. حتی دو کپی از این مجسمه در فلورانس و یک نسخه هم در انگلیس موجود است. اما پرینت سه بعدی این مجسمه تنها نسخه کپی مجوز دار این شاهکار است و مجوز آن در سال 2017 صادر شد.

گفته می‌شود حتی استفاده از  عکس مجسمه داوود روی تیشرت‌ها، رو یخچالی‌ها و ماکت‌های کوچکی که به عنوان سوغاتی فلورانس فروخته می‌شوند نیز قانونی نیستند اما سخت است که آن پرداخته شود.

آماده سازی این پروژه در روزهای دوشنبه که موزه تعطیل است با استفاده از اسکنرهای دقیق و سایر ابزارهایی که در صنعت و هوانوردی استفاده می‌شوند برای به دست آوردن بالاترین وضوح ممکن و درست ترین اطلاعات برای چاپ سه بعدی دوقلوی داوود با رزین و مواد دیگر انجام می‌شود. البته در حال حاضر این پروژه در مرحله آزمایش است.

بعد از آن مجسمه کپی شده توسط ماشین و با دست صیقل داده می شود  و مرمت کنندگان جلوه های نهایی  مثل رنگ آمیزی برای شباهت بیشتر به سنگ مرمر را اضافه می کنند تا مجسمه هر چه بیشتر به اصل داوود شبیه باشد و دلپذیر و زیبا به نظر برسد.

آغاز این پروژه به بیست سال پیش بازمی‌گردد. بخش گرافیک رایانه‌ای دانشگاه استنفورد ماکت‌های دقیق از داوود در مقیاس کوچک با پرینت سه بعدی تهیه کرد.

قرار است مراحل ساخت دوقلوی داوود در نمایشگاه دوبی در معرض دید عموم قرار گیرد، همچنین قرار است غرفه اختلاف سطح داشته باشد تا بازدیدکنندگان از زوایا و با ارتفاع‌های مختلف مجسمه را ببینند.

این فرآیند گنجینه‌ای  از داده ها را ایجاد می کند که تکنسین ها آن را به موزه تحویل می دهند و در صورتی که اتفاقی برای نسخه اصلی بیفتد، می تواند مفید باشد. چندین سال پیش دانشمندان ایتالیایی مقاله ای را منتشر کردند که در آن به ترک مچ پای این مجسمه اشاره شده‌بود و گفته شده‌بود هرگونه فشار روی مچ پا می تواند این شاهکار را از بین ببرد. این احتمال باعث نگرانی شد.

البته موزه اعلام کرد "همه چیز تحت کنترل است." گفته می‌شود احتمالا دوقلوی دیجیتالی داوود بعد از نمایش به ایتالیا بازمی‌گردد اما سرنوشت آن هنوز مشخص نیست.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها