{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تغییر کاربری یک موزه دیگر به مسجد در ترکیه

تغییر کاربری یک موزه دیگر به مسجد در ترکیه
کدخبر : 2002

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه کاربری کلیسای تاریخی کورا در استانبول را به مسجد تغییر داد.

هنرام‌روز: تغییر کاربری کلیسای کورا به مسجد در حالی اتفاق می‌افتد که تنها یک ماه از تغییر کاربری بنای ایاصوفیه به مسجد گذشته است. اردوغان ماه گذشته شخصاً در اولین نماز جماعتی که پس از تغییر کاربری ایاصوفیه در آن بنا برگزار شد، شرکت کرد. 

تغییر کاربری ایاصوفیه از سوی مقامات کلیسا و کشورهای غربی مورد انتقاد قرار گرفت.

کلیسای کورا که در زبان ترکی به آن کاریه موزسی می‌گویند به عنوان زیباترین نمونه از کلیساهای دوران امپراطوری روم شرقی شناخته می‌شود.

این کلیسا در واقع کلیسای ارتدکس یونانی است که آن را با نام موزه کاری نیز می شناسند و کاربری آن در قرن ۱۶ میلادی و در دوران امپراتوری عثمانی به عنوان یک مسجد نیز تغییر پیدا کرد و در نهایت در سال ۱۹۴۸ میلادی، دولت سکولار ترکیه این کلیسای قرون وسطایی را مانند ایاصوفیه به موزه تبدیل کرد. این بنا در محله‌‌ی «ادیرنا کاپی» (Edirnekapı) واقع شده است و آن را به سبک معماری بیزانس دوران قرون وسطی ساخته‌‌اند. فضای داخلی این مکان با نمونه ‌هایی از بهترین و قدیمی ‌ترین دیوارنگاری‌ ها و موزاییک ‌های دوران امپراتوری روم شرقی تزئین شده است.

.به دستور روز جمعه اردوغان، مدیریت کلیسای کورا از وزارت آموزش به اداره امور مذهبی واگذار خواهد شد و درهای این «مسجد» نیز به روی نمازگزاران باز می‌شود.

«جیفکو پانف»، مورخ  موسسه دین شناسی ارتدوکس «سنت سرگیوس» در پاریس در این باره گفت: به نظر می رسد که ترک ها از تبدیل یک کلیسای بیزانسی دیگر به مسجد حمایت می کنند.

 «گیانیس تئوچاریس» از انجمن باستان شناسان یونان نیز در این باره گفت: این احتمال به طور کامل وجود دارد که بنای تاریخی کورا از مکانی برای ارائه خدمات باستان شناسی به اداره کل بنیادهای مذهبی تغییر کاربری دهد و سپس به یک مسجد تبدیل شود.

 

 

  • 43D17431-FD62-44BA-A570-00994B2B0855
  • CFC5C925-ADA6-460B-8E06-DA77F8B2B4CC
  • 30692F1C-A165-4B08-B3AC-B48F69FDB650
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها