شورای بینالمللی موزهها به دنبال تعریفی جدید برای موزه
موزه چیست!؟
موزههای تحت نمایندگی "شورای بینالمللی موزهها"(Icom) خواستار بازنگری در بیانیه 50 ساله این شورا هستند. تعریف جدید مورد اختلاف نظر اعضا است و این اختلاف نظر می تواند باعث ضعیف شدن "شورای بین المللی موزه ها" شود.
به گزارش اقتصاد هنر آنلاین به نقل از "آرت نیوز پیپر"، "شورای بینالمللی موزهها" (International Council of Museums) 40،000 عضودارد که بیش از 20،000 موزه را نمایندگی می کنند. اما سؤال "موزه دقیقا چیست" باعث ایجاد بحث و گفتگویی درون سازمانی شده و هویت آن را تهدید میکند. در 12 آگوست ، 24 شعبه از موزهها از کشورهای فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، آلمان ، کانادا و روسیه ، به همراه پنج کمیته بین المللی موزه - خواستار تعویق رأی در مورد تعریف اصلاح شده از موزه ها شدند ، تا بتوانند، پیشنهاد جدیدی ارائه دهند.
تعریف جدید در تاریخ 22 ژوئیه توسط هیئت اجرایی ایکوم "شورای بینالمللی موزهها" در پاریس انتخاب شد ، اما طوماری که توسط 24 کمیته ملی صادر شد اختلاف نظر عمدهای را بین اعضا نشان داد، اگر این پیشنهاد در 7 سپتامبر در مجمع عمومی "موزهها" در کیوتو تصویب شود، تغییرات قابل توجهی در تعریف موزهها ایجاد خواهد کرد.
تقریباً 50 سال است که (Icom) به بیانیه ای پایبند است و موزه را "یک موسسه غیرانتفاعی" معرفی می کند. در توضیحات بیشتر این شورا آمدهاست که : "موزهها میراث ملموس و نامحسوس بشریت و محیطی برای نگهداری آن هستند و آنها را برای اهداف آموزش ، تحصیل ، محافظت ، تحقیق ، برقراری ارتباط و نمایشگاه در معرض نمایش می گذارد. اما برخی از اعضا، از جمله متصدی دانمارک ، "جت سندل" ، اعتراض می کنند که "این زبان به زبان قرن بیست و یکم صحبت نمی کند" و پاسخی به خواسته های فعلی و "دموکراسی فرهنگی" نمی دهد."
"جت سندل" متن جدید 100 کلمه ای را ارائه داد و موزه ها را "فضاهای دموکراتیک ، فراگیر و چند منظوره برای گفتگوی انتقادی درباره گذشته و آینده" تعریف کرد. در ادامه این متن آمده: "با توجه به درگیری ها و چالش های کنونی ، موزهها آثار باستانی را نگهداری میکنند وجامعه به آنان اعتماد دارد، آنها ازخاطرات متنوعی برای نسل های آینده محافظت می کنند و حقوق برابر و دسترسی شفاف و برابر به میراث را برای همه مردم تضمین می کنند. موزهها مشارکت فعال با شهروندان هر جامعه دارند و باید با هدف کمک به عزت و عدالت انسانی و عدالت اجتماعی ، برابری و رفاه جهانی کارکنند."
"فرانسوا مایرس" استاد ادبیات دانشگاه سوربن در این باره میگوید: "در واقع "تعریف" هر چیزی ، یک جمله ساده و دقیق است که یک شی را توصیف می کند ومتن بالا یک تعریف نیست، بلکه عبارتی از ارزش های مد است، بسیار پیچیده و تا حدودی بی فایده است.
"ژولیت رئول-دووال" ، رئیس Icom فرانسه، ایجاد بیانیهای ایدئولوژیک برای موزهها را محکوم کرد و میگوید بیانیه جدید بدون مشورت با دیگر اعضای شورا مطرح شدهاست. در این تعریف جدید جای آثارهنری با آثار باستانی عوض شده است و بدون مشورت با شعب ملی منتشر شد. اعضای شورا خواستار به تاخیر انداختن تایید رای نهایی شدهاند.
مدیر سابق "شورای بینالمللی موزهها" و یکی از بنیانگذاران مفهوم "موزه شناسی جدید" در دهه 1970، "هوگوز دو ورین" میگوید، "موزه باید تعریفی داشتهباشد، که با یک مرکز فرهنگی، کتابخانه و آزمایشگاه فرق کند."
این نزاع را می توان به عنوان بحث بین "نگهبان قدیمی" و "نسل جوان"، یا بین سنت لاتین و حرکت آنگلوساکسون به سمت یک الگوی "فراگیرتر" تعبیر کرد. "فرانسوا مایرس" ، استاد ادبیات دانشگاه "سوربن" و رئیس کمیته بین المللی موزه شناسی ، می گوید که این موضوع جدی است. وی در ماه ژوئن از کمیسیون به سرپرستی "جت سندل" استعفا داد، و ادعا کرد که این پیشنهادات "منعکس کننده بحث های انجام شده در طول دو سال" نیست.
این امر برای بیشتر موزه های فرانسه سخت است. موزه "لوور" برای مطابقت با این تعریف خود را "فضایی چند منظوره" معرفی میکند و امکاناتی جدید هم به موزه اضافه کردهاست. بیانیه شورای موزهها قرار است، در قوانین ملی و بین المللی گنجانده شود و به هیچ وجه یک نفر قادر به تولید این قوانین جدید نیست.
مایرس می افزاید: "تعریف جدید باید تنوع فوق العاده موزه ها را در نظر بگیرد. تحمیل تنها یک نوع موزه فاجعه آور خواهد بود و اگر رای جدید نظمی که بر "شورای بینالمللی موزهها" حاکم بود را از بین ببرد، این شورا ضعیف خواهد شد."