امسال شانزدهمین سالی ست که دوسالانه هنرهای تجسمی استانبول برگزار می شود. این دوسالانه با حمایت مالی "آک بانک" و با تبلیغات وسیع کیوریت شده است. نمایشگاهی بزرگ که در آن جمع هنرمندان زیادی از تمام نقاط دنیا جمع است. اما برگزار کنندگان امسال، نمایشگاهی محافظه کارانه و کلیشه ای برگزار کرده اند.
اقتصاد هنرآنلاین-صالح تسبیحی: این گزارش به شکل تصویری و در دو نوبت به صورت زنده نمایشگاهها را بازتاب میدهد.
*
هنر لزوما ضد کلیشه است. هنر روحِ پیشروی زمانه است . اما در این نمایشگاه نگاهی کاملا کارت پستالی به قومیت ها در نظر گرفته شده. هنرمندِ اهل افریقای جنوبی (بعد از سالها که از لغو آپارتاید می گذرد) هنوز با موضوع تبعیض نژادی حضور به هم رسانده. هنرمند برزیلی ماهیگیران سیاه لب دریا را تصویر کرده است. هنرمندی دیگر خیلی جدی یک زن مغول را لباس سنتی مغول پوشانده و در ویدئویی، او را در دست می بینیم که دارد اصوات مغولی زمزمه می کند. هنرمند آسیای شرقی از شلوغی و تجمع می گوید. این اغراق گرایی فرهنگی در انتخاب و پردازش ایدهی "بازیابی زباله" نیز اتفاق افتاده است. بیشتر آثار این نمایشگاه به مضمونِ زباله پرداخته اند اما مواد و مصالح خود آنها زباله بوده است. دم دستی ترین ایده برای پردازشِ چنین ایده ای استفاده از خود زباله است. اغلب آثار این نمایشگاه در همین سطح اولیه گرفتار مانده اند. به طور خلاصه نمایشگاه امسال استانبول یک افراط و تفریط خالص در آن چیزی ست که به آن می گوییم "اگزوتیسم".