{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تئاتر تشریحی چیست؟/ شباهت‌ سالن تدریس آناتومی به سالن اجرای تئاتر!

تئاتر تشریحی چیست؟/ شباهت‌ سالن تدریس آناتومی به سالن اجرای تئاتر!
کدخبر : 3537
مترجم: فرزانه شهریاری

تئاترهای تشریحی یکی از مهمترین نهادهای تاریخ پزشکی بودند. از آن‌ها در تدریس آناتومی در دانشگاه‌های مدرن اولیه استفاده می‌شد. و در بیشتر موارد غیرقانونی، که البته توسط کلیسای کاتولیک ممنوع شد. جالب است بدانید معماری این سالن‌های تشریح شبیه به سالن‌های اجرای تئاتر است در ادامه زیباترین تئاترهای تشریحی ایتالیا را معرفی می‌کنیم.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری: تئاتر تشریحی به دلیل شکل آمفی تئاتری‌اش،  تئاتر خوانده می‌شود؛ زیرا در مرکز آن میزی قرار دارد که تشریح بدن انسان یا حیوان بر روی آن انجام می‌شود و  در اطراف این میز چندین ردیف دایره‌ای، بیضی شکل یا هشت ضلعی با نرده قرار داشت که دانشجویان یا سایر ناظران می‌توانستند بایستند و دید خوبی از تشریح را تقریباً از بالا و بدون ممانعت تماشاگران در ردیف های جلویی مشاهده کنند. علاوه بر این، تشریح‌ها کمی شبیه به نمایش‌های تئاتری بود بود. به عنوان مثال در تئاتر آناتومیک در بولونیا، کالبدشکافی ها معمولاً با همراهی یک ویولون انجام می‌شد زیرا قرار بود کل تجربه را برای دانشجویان تحمل پذیرتر کند.

تئاتر تشریحی ، دانشگاه پادوا

اولین تئاتر تشریحی در دانشگاه پادووا ایتالیا در سال ۱۵۹۴ ساخته شد و هنوز هم حفظ شده است. از دیگر نمونه‌های اولیه می‌توان به تئاتر آناتومیکوم تئاتروم دانشگاه لیدن، کهن‌ترین دانشگاه هلند در شهری به همین که در سال ۱۵۹۶ و بازسازی شده در سال ۱۹۸۸ اشاره کرد.

اما قدیمی‌ترین تئاتر تشریحی جهان در پالازو دل بو در دانشگاه پادوا واقع شده است و در سال ۱۵۹۴ توسط جراح ایتالیایی و آناتومیست دوره رنسانس ساخته شد که به جنین شناسی مدرن کمک کرد. این تئاتر تشریحی زیبا ، از نظر اندازه بسیار کم، دارای شش طبقه از گردو تراشیده شده و  تا ۳۰۰ تماشاگر گنجایش دارد.
 به دنبال آخرین تشریح در سال ۱۸۷۲، تئاتر حفظ شده است، حتی میز اصلی آن هنوز پابرجاست و اکنون ساختمان دارای ابزارهای جراحی و مصنوعات تاریخی با اهمیت پزشکی است. اجسادی که قرار بود برای کالبد شکافی مورد استفاده قرار گیرد توسط مقامات قضایی به دانشگاه تحویل داده شد. آن‌ها اغلب اجساد افراد اعدام شده بودند. برای اینکه به طور مرتب دروس برگزار شود، اصطلاحاً "مباشران" که وظیفه تهیه اجساد لازم را داشتند، منصوب می‌شدند.

3-teatro-anatomico-1024x576

تئاتر تشریحی، دانشگاه بولونیا

 دانشگاه بولونیا ایتالیا میزبان یکی از زیباترین تئاترهای تشریحی جهان است. ساخت تئاتر آناتومیک Archiginnasio در سال ۱۶۳۶ آغاز شد و در سال ۱۷۳۷ به پایان رسید. هر گوشه اتاق به طرز مفصلی تزئین شده است  با مجسمه‌ای از یک زن و یک فرشته و پزشکان مشهوری مانند بقراط، جالینوس، و غیره استخوان ران را به او پیشنهاد می‌دهند. ایستاده در طاقچه‌ها. این سقف با نمادهای طالع بینی تزئین شده است با این باور که هر قسمت از بدن تحت قیمومیت یک علامت زودیاک قرار گرفته است.دو قسمت معروف این اتاق مجسمه های Spellati هستند ، مدل‌های تشریحی که عضلات زیر پوست را نشان می‌دهند. متأسفانه، در تاریخ ۲۹ ژانویه ۱۹۴۴، در طول جنگ جهانی دوم، تئاتر تقریباً به طور کامل نابود شد. پس از پایان جنگ، تئاتر با استفاده از تمام قطعات اصلی بازسازی شد.

bologna-anatomico

تئاتر تشریحی، Ospedale del Ceppo

Ospedale del Ceppo یک بیمارستان قرون وسطایی است که در سال ۱۲۷۷ (قرن سیزدهم) در پیستویا، توسکانی، مرکز ایتالیا تاسیس شد. این بیمارستان  یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های جهان است. به نظر می‌رسد که از اوایل قرن شانزدهم دروس پزشکی در بیمارستان برگزار می‌شد. از اواخر قرن هجدهم نیز در آناتومی تئاتر درس آناتومی برگزار می‌شد. معماری نئوکلاسیک، با نقاشی‌های دیواری و این فضای پیچیده با عملکرد مکان کاملاً در تضاد بود. این مدرسه تا سال ۱۸۴۴ فعال بود. تئاتر یک اتاق مستطیل شکل با اندازه متوسط است که میز آناتومی در وسط و دو ردیف نیمکت برجسته برای دانش آموزان قرار دارد.

anatomico-pistoia

منبع: dailyartmagazine
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها