{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در نشست خبرى سى و هفتمین جشنواره فجر مطرح شد:

جشنواره امسال می‌تواند تئاتر یک‌ساله کشور را نمایندگی کند/ مشت نمونه خروار است

جشنواره امسال می‌تواند تئاتر یک‌ساله کشور را نمایندگی کند/ مشت نمونه خروار است
کدخبر : 7

نشست رسانه اى سى و هفتمین جشنواره بین المللى فجر، سه شنبه ١٦بهمن ماه با حضور جمعى از مدیران و اصحاب رسانه در تئاتر شهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار اقتصادهنرآنلاین، دومین نشست خبرى سى و هفتمین جشنواره بین المللى فجر با حضور عباس غفارى مدیر روابط عمومى جشنواره، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و دکتر سعید اسدى مدیر بخش بین الملل جشنواره، سه شنبه ١٦بهمن ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

دبیر سى و هفتمین جشنواره بین المللى تئاتر فجر در آغاز صبحت هاى خود گفت: تمام هم و غم ما در دبیرخانه این بوده است که با اهل رسانه گفت و گوى در شان داشته باشیم و اگر کم و کاستى بوده، پساپس بر من ببخشایید.

نادر برهانى مرند دبیر جشنواره، صحبت هاى خود را در دو بخش اعلام داشت؛ بخش نخست سخنرانى ایشان اشاره اى بود به مرور روند فعالیت های پیش از شکل گیری جدول اجراهای سى و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، وى گفت:

بلافاصله پس از استقرار در دبیرخانه، با نظر به دبیرخانه های دوره های پیش و رفع آسیب هایى که شناسایى کردیم، به تدوین فراخوان جشنواره سی و هفتم پرداختیم تا فراخوان را در شأن چهل سالگی انقلاب تدوین کنیم و مى توانیم ادعا کنیم این دوره از جشنواره، دوره بلوغ جشنواره است؛ او در ادامه بیان داشت: گفتمان جشنواره امسال گفتمان اجرامحور است، و حدود ٩٥ درصد آثار رسیده به جشنواره اجرای عمومی داشته اند؛ و تنها ٥ درصد آثار تازه تولید هستند، چیزی که آرزومندی اهالی تئاتر بوده و هست این است که جشنواره باید برآیند اجراهای عمومی باشد. وی ادامه داد: جشنواره امسال، برآیند اجراهای عمومی را با تمایل هنرمندان در ویترین جشنواره به نمایش می گذارد، و این از نگاه من اتفاق مبارکی است؛ می توانیم مدعی شویم جشنواره امسال می تواند تئاتر یکساله کشور را نمایندگی کند، البته به این معنى نیست که بتواند ویترین تمام و کمال تئاتر یک سال گذشته تئاتر ایران باشد.

برهانى مرند با تاکید بر اینکه فراخوان امسال هنرمندان را اختیارمند کرده بود که آثارشان را در کدام بخش های جشنواره شرکت دهند؛ بیان کرد: در حد امکان تلاش کردیم که از فراخوان تخطی نکنیم مگر در مواردی ناچیز و قابل اغماض بنا به شرایط روز مجبور شدیم تخطی کنیم.

 دبیر جشنواره، بخش مهمی از جشنواره تئاتر فجر را جشنواره های استانی دانست، و بیان کرد: من به عنوان دبیر جشنواره درباره این بخش بحث دارم زیرا انتخاب ها خیلی با اختیار و انتخاب دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر شکل نمی گیرد. تدارکی دیدیم که جشنواره های استانی سال بعد بیشتر با نظارت و دخالت دبیرخانه تئاتر فجر اتفاق بیافتد. حال که قرار است ١٥ اثر در بخش اصلی و ١٤ اثر در بخش استانی را جشنواره تئاتر فجر میزبانی کند عقلانی نیست که دبیرخانه جشنواره دخالتی در انتخاب آثار نداشته باشد و مکانیزم آن را در اختیار استان ها قرار دهد زیرا استان ها نیز نمی توانند از الگوی ثابتی پیروی کنند

وی افزود: پیشنهاد من این است سال بعد جشنواره های استانی به نوعی برگزار شوند که خروجی های این جشنواره ها مطمئن تر باشد، زیرا بعضی مواقع به تناقض برخورد می کنیم؛ به اعتقاد من جشنواره های استانی باید بسیار جدی برگزار شوند، در برخی استان ها ناخواسته یک جور آماتوریزم را رواج می دهند که شاید بخشی از آن به دلیل عملکرد دبیرخانه تئاتر فجر است. ما راه را برای برگزاری حرفه ای تر جشنواره ها باز گذاشتیم و در این دوره جشنواره های استانی برای دبیرخانه مهم تر شد. به جشنواره های استانی که حرفه ای تر برگزار شدند توجه بیشتری کردیم تا در دوره های آینده جشنواره، دوستانی که حرفه ای تر جشنواره را برگزار کردند بدانند که حضورشان جدی و تأثیرگذار است.

 برهانى مرند در ادامه بیان کرد: یکى از کارهاى دیگر که قابل درنگ است، بحث بازبینی زنده برگزیدگان آثار استانی است که از دیگر ویژگى هاى جشنواره سى و هفتم به حساب مى آید،سعى کردیم تمام آثار را با انتخاب هیأتی و با اختیار و رضایت خود گروه ها از نزدیک ببینم که علاوه بر سختی فراوان، خروجی های مطمئن تری را برای ما رقم بزند؛ و از نزدیک دیدن آثار باعث شده بسیاری از سوءتفاهم ها برطرف شود و ویژگی های پنهان آثار دیده شود.و تنها چند استان، به دلایلى تمایل داشتند که فیلم تئاتر آن ها مورد باز بینى قرار گیرد.

بخش دیگری از سخنان دبیر جشنواره به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره سی و هفتم اختصاص یافت؛ وى گفت: در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی با استقبال خوبی مواجه شدیم و بیش از ٥٠٠ اثر به دبیرخانه رسید و غافلگیر شدیم چون پیش بینی ما این بود که مثل دوره های قبل حدود ٢٠٠ اثر به دست مان برسد به همین دلیل نتایج را کمی با تأخیر اعلام کردیم و این یکی از مواردى بود که از گاه شمار فراخوان تخطی کردیم.

وى در ادامه بیان کرد: طبق برنامه، نشست های نمایشنامه نویسی را با ٣ موضوع و نمایشنامه خوانی ٧ کاندیدای بخش مسابقه نمایشنامه نویسی را برگزار کردیم که با استقبال مواجه شد.

 برگزاری سمینار پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب» به عنوان یکی دیگر از برنامه های جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر است که برهانى مرند به آن اشاره کرد و گفت: این سمینار را ذیل برنامه های چهل سالگی تدارک دیدیم که از ٧ ماه پیش فراخوان خود را منتشر کرده بود و خروجی مقالات طی یک روز در بهمن ماه ارائه و مقالات برگزیده نیز در قالب یک کتاب منتشر می شود.

وی درباره بخش فجر استانی نیز توضیح داد: بحث فجرهای استانی برگزار شد و برگزیده های استانی به همراه تعدادی نمایش شاخص تورهای استانی در ٧ استان برگزار کردند. امسال ١٤ استان برای میزبانی فجر استانی اعلام آمدگى کردند که ما را در برگزار کردن فجر استانی مصمم تر می کرد؛

معتقدم فجر استانی فقط جایگزین جشنواره منطقه ای نیست و باید به صورت مستقل به عنوان بخش مهمی از جشنواره تئاتر فجر به آن فکر شود زیرا این سهم تئاتر استان ها است.

برهانی مرند درباره هویت بصری و پوستر جشنواره سی و هفتم نیز توضیح داد: از زمانی که در دبیرخانه مستقر شدیم تشریفات جشنواره و هم هویت بصری جشنواره برای مان مهم بود تا در شأن چهل سالگی انقلاب باشد. به همین دلیل دوستان هویت بصری در دبیرخانه مستقر شدند تا همه اخبار و اطلاعات ما با هویت بصری مناسب عرضه شوند و از همان ابتدا دغدغه طراحی پوستری در شأن جشنواره سی و هفتم وجود داشت. تصمیم گرفتیم که ٢ طرح پوستر و همچنین یک پوستر نیز با طرح چهل سالگی انقلاب داشته باشیم.

 وی درباره مراسم رونمایی از پوسترهای سی و هفتم گفت: به دلیل برگزاری چند برنامه جشنواره تئاتر فجر و همچنین برگزاری جشنواره فیلم فجر، تصمیم گرفتیم در دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر و فضای محدود خودمان، پوسترها را رونمایی کنیم اما فضای گفتگو و دیالوگ درباره پوسترها باز است. او در ادامه گفت:

ما تدارک دیدیم که تمام اقلام تبلیغاتی اعم از پوستر، کاتالوگ، کتاب ها و جدول قبل از جشنواره شکل گیرد و خوشبختانه این اتفاق افتاده و همه اقلام تبلیغاتی ما در اولین روز جشنواره در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست کلیپ آثار خارجی حاضر در بخش الملل جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر پخش شد و پس از آن سعید اسدی مدیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به ارائه توضیحاتی در خصوص این بخش پرداخت.

وی بیان داشت: امسال ما با شرایط ویژه ای در جهان و شرایط اقتصادی داخلی مواجه بودیم که شرایط ما را خاص می کرد. ما برای مواجه شدن با این شرایط خاص تلاش کردیم با تدابیری که در دبیرخانه شکل می گرفت، وجهه بین المللی جشنواره حفظ شود و برنامه هایی را تدارک ببینیم که جشنواره تئاتر فجر در چهل سالگی انقلاب همچنان بین المللی برگزار شود؛ اسدی ادامه داد: از همان ابتدا طبق رویه همه ساله فراخوان بین الملل جشنواره منتشر شد و تعدادی آثار از طریق فراخوان و برخی آثار از مسیرهای چندگانه ای که برای جستجوی آثار وجود داشت، مورد ارزیابی قرار گرفتند. طبق فراخوان امسال بخشی از این آثار در ترکیب با آثار ایرانی وارد بخش مسابقه بین الملل جشنواره سی و هفتم می شوند. آثاری از کشورهای نروژ، فنلاند، فرانسه، ایران سوریه، سوئد، بلژیک، آلمان، جمهوری آذربایجان، مجارستان، گرجستان، رومانی و لبنان در بخش ملل جشنواره سی و هفتم حضور دارند.

وی در ادامه توضیحی درباره هر یک از آثار حاضر در بخش بین الملل جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر ارائه داد؛ و در بخش دیگر صحبت هاى خود اعلام کرد: سال های پیش بازار تئاتر ایران را داشتیم و امسال نخستین پیشخوان هنری ایران را شکل می دهیم که تداومی در زمینه معرفی و فرصت سازی برای تئاتر ایران در زمینه بین الملل است. امسال مهمانی از کشورهایی چون بلژیک، روسیه، هلند، ترکیه، رومانی، نیجریه، ژاپن، هندوستان، اتریش، لیتوانی، سوریه و لبنان در این بخش حضور دارند که از ٢٥ تا ٢٩ بهمن برگزار می شود.

اسدى درباره برگزاری کارگاه های آموزشی نیز گفت: در حوزه تقویت دیگرگونه های اجرایی نیز کارگاهی بین المللی برگزار می کنیم که کارگاهی سه روزه با عنوان «اکتشاف شهری» است و با حضور هنرمندان دعوت شده، استادان و دانشجویان در تئاتر شهر برگزار خواهد شد. ما یک برنامه دیگر داریم که توجه به تئاتر همسایگان را داریم که طی آن نشست معرفی تئاتر معاصر ترکیه را در جشنواره برگزار خواهیم کرد.

اسدى گفت: علاوه بر مهمانانی که در پیشخوان هنر ایران شرکت می کنند مهمانان انفرادی دیگری نیز در ابتدا یا طول جشنواره حضور خواهند داشت که بیشتر از مسئولان آی تی آی کشورهای دیگر یا مدیران تئاتری هستند.

مدیر بخش ملل در ادامه، داوران بخش مسابقه بین الملل جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر را معرفى کرد و از هاکان یولاندر از سوئد، اوزن یولا از ترکیه و مایکه کوک از هلند، فرهاد مهندس پور و مسعود رایگان به عنوان ٥ داور این بخش نام برد.

سپس نادر برهانی مرند به ارائه آماری در خصوص سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پرداخت و گفت: ١٥٥ اثر نمایشی در جشنواره حضور دارند که ١٣ نمایش از کشورهای خارجی و ١٤٢ نمایش ایرانی هستند. از این آمار ٨٨ اثر صحنه ای، ٢٦ اثر خیابانی، ١٨ اثر دیگرگونه های اجرایی و ١٠ اثر نمایش رادیویی هستند.

وی ادامه داد: از ١٤٢ نمایش ایرانی ٥٤ درصد از تهران و ٤٦ درصد از دیگر استان ها در بخش صحنه ای حضور دارند. در بخش بعلاوه فجر امسال ١٠ سالن خصوصی حضور دارند و قرار است با در نظر گرفتن فرهنگی ترین برنامه ها و رویکردهای آن ها، از ٣ سالن خصوصی تجلیل کنیم.

دبیر جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر در بخش دیگری از سخنان خود به ٣ بخش نمایشگاهی پوستر، عکس و اسناد تئاتر بعد از انقلاب اشاره کرد که ٢نمایشگاه پوستر و عکس در فرهنگستان هنر و نمایشگاه اسناد تئاتر بعد از انقلاب در موزه فلسطین برگزار می شود؛ وى همچنین از چاپ ٤ کتاب، علاوه بر کتاب هایی که مربوط به جشنواره است، خبر داد.

پس از اتمام صحبت هاى مدیر بخش ملل، عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره سی و هفتم، مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، امیر جعفری و فریبرز قربانزاده را به عنوان هیأت داوران بخش مسابقه ایران دو جشنواره معرفی کرد.  در این بخش از نشست نادر برهانی مرند و سعید اسدی به پرسش های خبرنگاران حاضر در نشست درباره موضوعات مختلف پاسخ دادند.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها