{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

هنرام‌روز فراخوان‌های نمایشگاهی هنرهای تجسمی را بررسی می‌کند

فراخوان هنری یا فراخوان پولی

فراخوان هنری یا فراخوان پولی
کدخبر : 1024

روزانه فراخوان‌های زیادی برای شرکت در نمایشگاه‌های هنری منتشر می‌شود. این فراخوان‌ها بر اساس نوع داوری، حمایت مالی و اینکه وابسته به کجا هستند و توسط چه کسانی برگزار می‌شوند، میزان اعتباری متفاوت برای هنرمند ایجاد می‌کند. شرکت در فراخوان معتبر می‌تواند برای یک سکوی پرتاب برای ورود به فضاهای معتبر هنری باشد و شرکت در فراخوان نا معتبر نه تنها سابقه محسوب نمی‌شود بلکه برای هنرمند ضرر مالی به همراه دارد.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان: هنرمندان به صورت‌های مختلفی نمایشگاه برگزار می‌کنند. نمایشگاه‌های گروهی و نمایشگاه‌های انفرادی.

شرکت در نمایشگاه‌های گروهی به چه صورت است؟

بعضی از اساتید در پایان دوره آموزشی برای هنرجویانشان نمایشگاه گروهی ترتیب می‌دهند. این نمایشگاه‌ها معمولا اولین حضور هنرجویان در فضای حرفه‌ای است و جنبه آموزشی دارد. اما در این نمایشگاه‌ها فروش آثار آنقدر بالا نیست که جنبه اقتصادی هم داشته باشد. راه دیگر برگزاری نمایشگاه گروهی ارتباط بی واسطه و شخصی هنرمند با گالری یا نگارخانه‌ها است. این گالری‌ها می‌توانند خصوصی یا وابسته به دولت باشند. گالری خصوصی مثل گالری "هفت ثمر" و گالری‌های دولتی و عمومی مثل خانه هنرمندان یا نگارخانه‌ها و فرهنگسراها.

یکی دیگر از راه‌های شرکت در نمایشگاه‌های گروهی پذیرش در فراخوان‌های هنری است. این فراخوان‌ها هم چند نوع هستند:

فراخوان‌های انجمن‌های هنری  که مثلا توسط انجمن‌های "تصویرگران ایران" منتشر می‌شود و بیشتر شرکت کنندگان اعضای آن انجمن هستند.

فراخوان‌های مناسبتی و ملی. این فراخوان‌ها به دلیل یک اتفاق خاص اجتماعی یا بزرگداشت یک شخصیت برگزار می‌شود. این فراخوان‌ها معمولا با حمایت مراکزآموزشی یا دولت حمایت مالی می‌شود و معمولا داوران معتبری هم دارد. شرکت در این این فراخوان‌ها و پذیرفته شدن اثر در چنین نمایشگاه‌هایی معمولا رایگان است.

فراخوان‌های نمایشگاه‌های گروهی مناسبتی یا غیر مناسبتی. این فراخوان‌ها توسط گالری‌های خصوصی منتشر می‌شود. این نمایشگاه‌ها گاهی حامی مالی خصوصی دارند و به صورت رایگان برگزار می‌شوند یا خود گالری حامی مالی این نمایشگاه‌ها است. نحوه داوری و حضور در چنین نمایشگاهی مراحل خاص خود را دارد و یک اثر باید از نظر تکنیکی و محتوایی قابل قبول و قابل ارائه باشد. گاهی چنین نمایشگاه‌هایی جنبه حمایتی برای هنرمندان دارد و یا جنبه تبلیغاتی برای گالری دارد. گاهی هم راهی برای جذب هنرمندان جدید به یک گالری است.

فراخوان‌های خارجی و بین‌المللی. در دسته دیگر فراخوان‌های بین المللی هستند که توسط گالری‌ها یا موزه‌های خارج از ایران منتشر می‌شود. این فراخوان ها معمولا در سایت‌های معتبر منتشر می‌شوند و با هنرمند بی واسطه ارتباط دارند. بعضی از نمایشگاه‌های این چنینی ورودی به مبلغ یورو یا دلار دارند که در صورت مشکل پرداخت ارزی مبلغ با مکاتبه با گالری سعی بر حل کردن مشکل شرکت کننده نمایشگاه می‌کنند.

فراخوان‌های پولی. دسته آخر فراخوان‌ها فراخوان‌ها پولی هستند که توسط سایت‌ها و صفحاتی کمتر شناخته شده و از نظر هنری معتبر منتشر می‌شود. این فراخوان‌ها نمایشگاه‌هایی هم در خارج از کشور برگزار می‌کنند. در متن این فراخوان‌ها برای هر اثری که در نمایشگاه شرکت کند و با توجه به ابعاد اثر باید مبلغی جداگانه پرداخت شود. قیمت نمایشگاه‌های داخلی و خارجی این فراخوان‌ها متفاوت است. معمولا داوران چنین نمایشگاه‌هایی افراد شناخته شده در این زمینه نیستند و ممیزی ورود به چنین نمایشگاه‌هایی چندان سخت نیست. بلکه مهمترین نکته در این بین واریز مبلغ ورودی و رزرو در نمایشگاه است. بعد هم نمایشگاه برگزار می‌شود و هنرمند بعد از پرداخت مبلغ با گواهی شرکت در نمایشگاه که چندان اعتباری برای سابقه کار محسوب نمی‌شود کارش با گالری و نمایشگاه پایان می‌یابد.

دلایل اعتبار کم این نمایشگاه‌ها:

- شرکت در همه نمایشگاه‌ها هزینه‌ای دارد و رایگان نیست. اما در گالری‌ها به صورت معمول این هزینه بعد از اتمام نمایشگاه و با اعلام هزینه‌هایی که شده از مبلغ فروش هنرمند کسر می‌شود و در صورت عدم فروش آثار توسط هنرمند پرداخت می‌شود.

- در این فراخوان‌های پولی اول هزینه را برای هر اثر می‌گیرند و مدعی هستند در صورت فروش اثر در نمایشگاه درصدی از هنرمند نمی‌گیرند و تمام فروش متعلق به هنرمند خواهد بود. این نمایشگاه‌ها معمولا فروش ندارند.

- چیدمان و برگزاری نمایشگاه استانداردها و شرایط خود را دارند. فاصله بین آثار بر روی دیوار، نور پردازی فضا و تابلوها و انسجام آثار یک نمایشگاه گروهی چه به لحاظ موضوعی و چه به لحاظ ظاهری از اهمیت برخوردار است. هراتاق یا فضایی به خاطر داشتن مجوز گالری، قابلیت برگزاری نمایشگاه را ندارد.

- گفته می‌شود بعضی از این گالری‌هایی که چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنند، بعد از مدتی فعالیت‌شان متوقف می‌شود و گواهی شرکت در نمایشگاه گالری که دیگر وجود ندارد معتبر نیست.

- اصلا مشخص نیست این نمایشگاه‌ها استاندارد لازم برای حمل و نقل آثار به خارج از کشور را دارند. آیا در قبال مبلغ زیادی که برای حضور آثار در نمایشگاهی در خارج از کشور می‌گیرند این نمایشگاه را در یک فضای معتبر هنری برگزار می‌کنند؟

- معمولا در انتخاب آثار موضوع و رویکرد مشخصی وجود ندارد.

- اشخاصی که به عنوان کیوریتور یا نمایشگاه گردان در این فراخوان‌ها معرفی می‌شوند بیشتر به شکل واسطه‌ای برای توضیح امور مالی و قرارهای کاری عمل می‌کنند، در حالی کیوریتور یا نمایشگاه‌گردان واقعی کسی است که مدتی با گروه هنرمندان در ارتباط بوده و آثار نمایشگاه گروهی با نظر گروه در هماهنگی شکل گرفته‌است.

- این فراخوان‌ها داور مشخصی را معرفی نمی‌کنند و اصلا مشخص نیست داور دارند یا خیر. فراخوان‌های معتبر معمولا داورانی که شناخته شده‌ای دارند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها