{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

هنر جهان

تأثیرگذارترین آثار هنری دهه اخیر دنیای هنر چه آثاری بوده‌است؟

تأثیرگذارترین آثار هنری دهه اخیر دنیای هنر چه آثاری بوده‌است؟
کدخبر : 1345

آرت نت نیوز در پایان سال میلادی 2019 از منتقدان هنری و اساتید دنیای هنر پرسید : "تأثیرگذارترین آثار هنری دهه اخیر دنیای هنر چه آثاری بوده‌است؟" و پاسخ این افراد را در گزارشی گردآوری کرده‌است. در این گزارش نام اثر یا چیدمان یا فیلم کوتاه و نمایشگاه آورده شده‌است. هنر‌ام‌روز بخشی از این گزارش را با توضیحاتی بیشتر درباره اثر همراه کرده‌است.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان:آثار تاثیر گذار ده سال اخیر از نظر منتقدان آرت نت نیوز به شرح زیر هستند:

یایوی کوساما ، اتاق بی نهایت (1965)

"بدون شک اتاق بی نهایت یایوی کوساما در این دهه جزو آثار تاثیر گذار بوده‌است." "سایبلی مالون" مدیر موزه هنرهای معاصر آلدریچ  این اثر را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار هنری دهه اخیر معرفی کرده‌است.

"یایویی کوساما" هنرمند ژاپنی است که اکنون در نیویورک زندگی می‌کند. بعضی او را جزو گرانترین هنرمندان معاصر به حساب می‌آوردند. این هنرمند در خلق آثارش به ویژگی‌های جنسیتی و وسواس‌های شخصی‌اش می‌پردازد و تمام این‌ها با خلاقیت و گاهی به روش‌های غیر معمول به مخاطب نشان می‌دهد.

اثر "اتاق بی‌نهایت" این هنرمند اتاق‌هایی هستند که با آینه در تمام سطوح پوشیده شده‌اند. بعضی از این اتاق‌ها بسیار کوچک هستند. هر بیننده 30 ثانیه فرصت دارد تا از اتاق های آینه بازدید کند. هر بیننده با ورود به این اتاق‌ها وارد دنیایی با تکرار بی نهایت و غیر قابل شمارش می‌شد.

 

ca-3-819x1024

 

لورا کیمپتون و جف شومبرگ، # یا هشتگ (2010) 

# هشتگ مؤثرترین علامت دهه اخیر است. فرهنگ دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی گفت و گوهای پیرامون هنر، هنر و زندگی روزمره  را دستخوش تغییر کرده‌اند. اینستاگرام، در سال 2010 معرفی شد و اکنون جزو محبوبترین رسانه های اجتماعی است. این رسانه همچنین تجربه مردم از هنر را تغییر داده‌است. کافی است از علامت هشتگ به همراه یک کلمه استفاده کنید تا با سیلی از اطلاعات در این باره مواجه شوید.

سرپرست موزه هنرهای بوستون مجسمه هشتگ را جزو تاثیر گذارترین آثار هنری دهه اخیر معرفی کرده‌است.

 

hornstein_3q9c6216

 

مارینا ابراموویچ ، هنرمند حاضر است (2010)

دکتر"آرتورو گالانسینو"،کارگردان فلورانسی پرفورمنس هنرمند حاضر است "مارینا آبراموویچ" را به عنوان تاثیر گذارترین اثر دهه اخیر معرفی کرده‌است.

"مارینا آبرامویچ" هنرمند یوگسلاوی‌تبار ساکن نیویورک است که از اوایل دههٔ (1970) خلق آثار پرفورمنس را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. او با سه دهه فعالیت در این زمینه، می‌تواند "مادر هنر پرفورمنس" معرفی شود. او در آثارش سعی دارد رابطهٔ میان پرفورمر (اجراکار) و مخاطب، محدودیت‌های بدن و امکانات مفاهیم ذهنی را مورد کاوش قرار می‌دهد.

در پرفورمنس "هنرمند حاضر است" در سال 2010 این هنرمند در موزه هنر مدرن، ساعت‌ها بدون حرکت روی صندلی نشست و با اشخاصی که روی صندلی روبه رو‌اش می‌‍نشستند ارتباط برقرار کرد.

 

GettyImages-97594074-1024x681

 

حسن حجاج ، فرشتگان مراکش (2010)

"حسن حجاج" ،در مجموعه عکس "فرشتگان مراکش" (2014) برداشت مردم کشورهای غربی از حجاب و ناتوانی زنان را به چالش کشیده‌است. این مجموعه عکس همچنین در جلب توجه بین الملل به صحنه هنری مراکش نقش مهمی ایفا کرده است.

مدیر نمایشگاه‌های هنر معاصر آفریقا این مجموعه عکس را به عنوان تاثیرگذارترین اثر هنری دهه اخیر معرفی کرده‌است.

 

Hassan-Hajjaj-Rider-2010-Metallic-Lambda-on-3mm-dibond-Walnut-and-Stock-packaging-60.7-x-89.2-cm-1024x729

 

کریستین مارکلی ، ساعت (2010)

"آلکسیس لاوری"، مدیر بنیاد دیا آرت فیلم ساعت را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار هنری یک دهه اخیر معرفی کرده‌است.

این فیلم از "کریستین مارلی" فیلمی است که زمانی که ساعت 8:45 شب وارد سالن سینما شوید، زمانی که روی پرده نشان داده می‌شود 8:45 است و اگر تصادفاً یک ربع دیر به نمایش فیلم برسید، وقتی به پرده نگاه می‌کنید زمان روی پرده ساعت 9 شب را نشان دهد. طول این فیلم 24 است و زمان روایی آن با محلی که در آن نمایش داده می‌شود یکی است.  اما این فیلم، به معنای واقعی کلمه یک فیلم نیست، بلکه هزاران فیلم است که به یک فیلم واحد تبدیل شده، همچنین این فیلم تنها متعلق به دنیای سینما نیست، چون در موزه‌ها هم نمایش داده می‌شود.

 

christian_marclay_the_clock_2010_high_res_1

 

ماریزیو کاتلان، آمریکا (2016)

این اثر توالت فرنگی طلایی که با نام "آمریکا" است و هنرمندی به نام "موریزیو کاتلان" آن را ساخته است. این توالت در نمایشگاهی در کاخ بلنهایم در آکسفوردشایر انگلیس به نمایش گذاشته شده بود. در ساخت این توالت فرنگی از طلای 18 عیار استفاده شده بود و بیش از 4 میلیون دلار ارزش داشت، اما از نمایشگاه ربوده شد.

"الکساندر کالدر" مدیر بنیاد کالدر این اثر را به عنوان تاثیر گذارترین اثر دهه اخیر معرفی کرده‌است.

 

Cattelan-1024x682

 

تیم (Random International)، اتاق باران

این اثر مربوط به نمایشگاهی است که در آن آثاری حضور داشتند که با استفاده از تکنولوژی فضاهایی ادراکی و حسی بازسازی می‌شد و مخاطب نمایشگاه می‌تواند با کمک تکنولوژی و در یک اتاق تجربه‌ای از زیر باران قدم زدن بدون خیس شدن را داشته باشد. اتاق باران از سال 2015 در نمایشگاه‌های مختلفی حضور داشت اما در سال 2018 به عضوی هنری و ثابت در یکی از موزه‌های شارجه تبدیل شد.

Random International در سال 2005 تاسیس شد و در حال حاضر استودیویی‌ها در لندن و برلین دارد. این استودیوها مشغول به آزمایشاتی برای کاربرد مفید فناوری دیجیتال در هنرهای معاصر هستند و سعی در بازخوانی و بازسازی رابطه انسان و ماشین و هنر و مخاطب دارد.

"لیزا شیف" مشاور هنری اتاق باران را تاثیر گذارترین اثر یک دهه می‌داند.

 

Rain-Room-Installation-View-at-Yuz-Museum_2018-1024x682

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها