هفته تصویرسازی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد
دانشجویان امروز، هنرمندان فردا
چهارمین هفته تصویرسازی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران هشتم دی ماه آغاز به کار کرد. این افتتاحیه با حضور دانشجویان، شرکت کنندگان و اساتید رشتههای نقاشی، گرافیک و تصویرسازی و به همت دانشجویان برگزار شد. سخنران افتتاحیه این رویداد "فرشید مثقالی" دانشجوی سابق دانشگاه تهران و تصویرگر کتاب "ماهی سیاه کوچولو" بود.
هنرامروز-مهسیما شکریان: چهارمین هفته تصویرسازی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شامل نشستها و کارگاههای آموزشی و بخش نمایشگاهی است. بخش نمایشگاهی این جشنواره شامل آثار دانشجویان ده سال اخیر و مدعوین است.
در آیین افتتاحیه جشنواره، موشن گرافیکی با تصویرسازیهای "فرشید مثقالی" نمایش داده شد و آیین افتتاحیه به طور رسمی با سخنرانی این هنرمند و دیدن آثار او در دورههای مختلف کاریاش آغاز شد. این هنرمند درباره روند ورودش به دانشگاه و تجربههای مختلف کاری اش سخن گفت. "فرشید مثقالی" در آغاز کار حرفهای خود با مجلاتی مثل توفیق، نگین وکانون پرورش فکری همکاری داشتهاست. این همکاریها شامل طراحی و تصویر سازی جلد و صفحات مجله، تصویر سازی کتاب و طراحی جلد کتاب، طراحی پوستر وجلد نوار کاست و جلد صفحه گرامافون برای کودکان و بزرگسالان بودهاست. او در توضیحاتش از تجربه کاری خود به اهمیت اجتماعی و کاربردی تصویر سازی در مطبوعات، کتابها و تبلیغات و سینمای دهههای گذشته در ایران اشاره کرد. "فرشید مثقالی" گفت: " زمانی که ما در دانشگاه رشته نقاشی میخواندیم چیزی به اسم گرافیک یا تصویر سازی مدرن وجود نداشت و افرادی مثل ممیز در ایران برای اولین بار تصویر سازی مدرن و گرافیک را وارد دنیای هنر کردند." او همچنین به این موضوع اشاره کرد که زمان کودکی و نوجوانیاش عصر تصویر سازی بوده و تصویر سازی در مطبوعات و سینما و تبلیغات مهمترین رکن تصویری بودهاست و در این رسانهها کمتر از عکس استفاده میشد. حتی بنر سینماها هم توسط نقاشانان و تصویرگران اجرا میشد و بالای سینماها نصب میشد و این مختص ایران نبود و در کشوری مثل لهستان هم به همین صورت بود.
از گفتههای این هنرمند در آیین افتتاحیه میتوان نتیجه گرفت که تکنیکهای تصویر سازیِ دستی شامل طراحی با دست و به صورت ذهنی و یا طراحی از روی عکس و استفاده از عکس و کلاژ در تصویر سازی بودهاست. همچنین هنرمندان گرافیست با الهام خطاطی و رسم الخط آنها دست به ابداع خطوط تازه ای میزدند و از آن در طراحی لوگوی مجلات و نوشتار بعضی از صفحات کتابها و مجلات استفاده میکردند. حدود سالهای 1320 تا 1350 یا 60 مجلات و کتابها و سینما جزو رسانههای پر مخاطب برای خانوادهها و مردم بودند، تمام این آثار با تصویرسازیها و صفحه آرایی هنرمندان در دسترس مردم قرار میگرفت. "فرشید مثقالی" همچنین به این نکته اشاره کرد که افراد زیادی با ویژگیهای مختلف کاری به طور گسترده مشغول به فعالیت و در واقع تصویر سازی در این زمینهها بودند. در آن سالها رشته یا درسی به نام گرافیک یا تصویر سازی در دانشگاه هنر وجود نداشت و تنها رشته نقاشی به بخشهای تجسمی میپرداخت. درس دکور هم در رشته نقاشی به طراحی پوستر و نشانه و طراحی صحنه تئاتر میپرداخت.
*
گفته میشود، این جشنوارهها با تلاش دانشجویان و با همراهی و حمایت دانشگاه و اساتیدشان برگزار میشود. به نظر میرسد برگزاری چنین رویدادهایی برای دانشجویان ضروری باشد، چرا که هنرمند شدن جدا از یادگرفتن تکنیکها و تئوریهای مربوط به هنر و آفرینش هنری، به شیوه صحیح و جذاب ارائه اثر هم احتیاج دارد و این جشنوارهها در آغاز شکل گیری راهی برای ورود به عرصههای ارائه حرفهای اثر هنری برای دانشجویان امروز و هنرمندان آینده هستند.