{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

روایت نقاشانه رضا بیگناه از طبیعت در گالری مژده

هر روز سلام می‌کنم به درختان

هر روز سلام می‌کنم به درختان
کدخبر : 1496

در گالری مژده مجموعه‌ای از آثار "رضا بیگناه" نقاش مقیم کانادا به نمایش درآمده‌است. این مجموعه با عنوان "شاخه‌های بی قرار" بر سوژه درخت و طبیعت پیرامون آن تمرکز دارد. هنرمند این آثار می‌گوید قصد داشته به درخت و طبیعت که زندگی انسان‌ها وابسته به آن است نگاهی جدید و شخصی داشته باشد و با توجه به فعالیت این هنرمند در زمینه تصویرگری کتاب کودک، رد پای تصویر سازی نیز در آثار این نمایشگاه دیده می‌شود.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان: این دومین نمایشگاه "رضا بیگناه" در گالری مژده است. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

" وقتی به هر ٱنچه حیات بخش هستی‌ست نگاه می‌کنم، به درخت می‌رسم؛ و به انسان که حیاتش را بی‌واسطه مدیون رویش درختان است.

 نزدیکتر که می‌شوم، به شاخه های بی قرار می‌رسم که شادمانه در سکوت می‌رویند و بی‌وقفه در باد می‌رقصند.

برای همین، هر روز سلام می‌کنم به درختان، به شاخه‌های سبز و شاخه‌های خشک، به جویبارها و رودخانه‌هایی که می‌آیند و رودخانه‌هایی که می‌روند. و سلام می‌کنم به پرندگانی که ٱواز می‌خوانند و پرندگانی که ٱواز نمی‌خوانند.

این نمایشگاه، حاصل نگاه دوباره‌ی من است به درختان و پرندگان؛ به طرح و ترکیب‌های اعجاب انگیز و گوناگون سرشاخه‌ها و برگ‌هایی که در هر نگاه جلوه‌ای تازه به خود می‌گیرند. بی‌شک، هر درخت، آغوش مهربان و گشوده ای‌ست برای ما.

رضا بیگناه"

آثار این نمایشگاه حاصل یک سال و نیم کار هنرمند است و حدود 25 تابلو است.

"رضا بیگناه" درباره موضوع این نمایشگاه می‌گوید: " از ازل زندگی انسان ارتباطی بی واسطه با درختان داشته و موضوع منظره جنگل و درخت از دوران کلاسیک تا مدرن همیشه مورد توجه نقاشان بود. چه به عنوان موضوع اصلی و چه به عنوان پس زمینه نقاشی‌ها وجود داشته‌است. به همین دلیل من سعی کردم بار دیگر به این سوژه با دقت بیشتر و دیدگاه شخصی  توجه کنم. البته این توجه  و دیدگاه یک نقاش و غیر علمی است. به درختان دقت کرم و سعی کردم متوجه شوم که آن‌ها چگونه تعادلشان را حفظ می‌کنند و رابطه‌شان با محیط پیرامونشان چگونه است. مثلا در یکى از اثار مى توانید ببینید پرنده ها بخشى از یک درخت هستند و تفکیک برگ درختان و پرنده ها مشکل است. نوعى رابطه و همبستگى بین درخت و موجوداتى که در درخت خانه دارند وجود دارد. فرم برگ‌ها رنگ درخت‌ها و برگ‌ها و تغییر رنگ‌ها نکاتی بودند که توجه من را به به این سوژه بیشتر جلب کردند و کارم را با نگاه کردن، عکاسی و اتود زدن و طراحی از درختان را آغاز کردم و نوعى از نقاشى به وجود آمد که ترکیبى از رنگ‌هاى مختلف است. در این کارها رئالیسم را نمى بینیم و انتزاعى مطلق هم نیستند و رگه هایى از تصویر سازى در آنها دیده مى‌شود و این به سابقه تصویر گرى من برمىگردد. من همیشه در تصویر سازی‌هایم به درخت توجه داشتم مخصوصا در کتاب اخرى که تصویر سازی کردم."

از این هنرمند پرسیدیم که آیا با فروش آثار هنری و نقاشی امرار معاش می‌کند یا نقاشی بخشی از کاری است که انجام می‌دهد. "رضا بیگناه در پاسخ به این سوال گفت: "نمی‌توانم برای تامین تمام هزینه‌های زندگی روی فروش آثارم حساب کنم، اما بخشی از درآمدم از طریق نقاشی است."

"رضا بیگناه" در ایران در رشته تئاتر تحصیل کرده‌است، اما نقاشی دغدغه همیشگی او بوده‌است و قبل از مهاجرت به کانادا هم نمایشگاهی از کارهایش با ابعاد کوچک در گالری سیحون داشته‌است. "رضا بیگناه" در کانادا در زمینه معماری داخلی ادامه تحصیل داده‌است و اکنون از طریق این شغل امرار معاش می‌کند، اما نقاشی علاقه اصلی اوست و در نمایشگاه‌های زیادی شرکت داشته‌است.

نمایشگاه نقاشی "رضا بیگناه" تا 27 دی در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27، زنگ یک ادامه دارد.

 

 

  • 05c53b7e-e9eb-47a4-8d84-4cd22a1e1501
  • 9b344fc2-4d47-43b4-94ca-4488ee0d559d
  • cccea570-e83a-4ed9-8e9a-820bbac0b488
  • e7a05afc-450e-4979-a2f7-b1b0bf017692 (1)
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها