{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مراسم رونمایی از کتاب بهزاد برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب بهزاد برگزار شد
کدخبر : 1501
عکاس:

مراسم رونمایی از کتاب "بهزاد" زندگی و آثار "بهزاد گلپایگانی" عصر روز جمعه ۲۰ دی با اجرای "هادی حیدری" و حضور جمعی از هنرمندان، پژوهشگران و... از جمله "قباد شیوا"، "حسین محجوبی"، "مجید بلوچ"، "محمدعلی بنی‌اسدی"، "امراله فرهادی"، "یوریک کریم‌مسیحی"، "کیانوش غریب‌پور"، "کوروش پارسانژاد"، "توکا ملکی"، "مجید رجبی‌معمار" (مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان) "احسان آقایی" (رئیس موزه‌ی هنرهای معاصر تهران) و... در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم "عباس مشهدی‌زاده"، "محمودرضا بهمن‌پور"، "مجید کاشانی"، "پارسا گلپایگانی" و "معراج قنبری" به سخنرانی درباره‌ی "بهزاد گلپایگانی" پرداختند.

به گزارش هنرام‌روز، کتاب "بهزاد" پروژه‌ای از "استودیو دفتر" به پژوهش و نگارش"مجید کاشانی" و "معراج قنبری" است که "نشر نظر" آن را منتشر کرده‌است. گفته می‌شود، این کتاب نخستین منبع پژوهشی جامع درباره‌ی "بهزاد گلپایگانی" طراح گرافیک و نقاش معاصر است. 

در ابتدای برنامه "عباس مشهدی‌زاده" (هنرمند مجسمه‌ساز) و از دوستان نزدیک زنده‌یاد گلپایگانی گفت: "من و بهزاد از دوره‌ی دبستان تا دانشکده باهم همکلاس بودیم. ای کاش بهزاد گلپایگانی در میان ما بود. من کسی را پُرکارتر از او ندیده بودم. بسیار منضبط بود. او از حروف به دوست‌ داشتنی‌ترین شکل ممکن استفاده می‌کرد. من افتخار می‌کنم که با بهزاد دوستی دیرینه‌ای داشتم. متاسفم که امروز در بین ما نیست." 

در ادامه "محمودرضا بهمن‌پور" (مدیر نشر نظر) گفت: "به نظر می‌رسد جریان هنر معاصر در یک دهه‌ی اخیر در حوزه‌های پژوهش و تحقیق تلاشی را آغاز کرده که شاید در چند دهه‌ی گذشته به این سرعت و شدت اتفاق نیفتاده بود و مشغول به بازنمایی تصویری از گذشته‌ است که یا فراموش شده یا تحت سایه‌ی برخی از نام‌های بزرگ دیده نشده‌است. پایه و اساس این تلاش را جوانان تشکیل داده‌است. یکی از این محققین جوان معراج قنبری است که با عشق شخصی و علاقه‌ی فردی وارد حوزه شده است. همکاری او با مجید کاشانی بسیار ارزشمند است. این دوستان ما را با جهانی آشنا کردند که تا پیش از این واقعا ناآشنا بود. نام بهزاد گلپایگانی ممکن است، برای اهل گرافیک ایران خصوصا هنرمندان متقدم شناخته شده باشد ولی برای نسل جدیدی که حتی در دهه‌های پیش وارد حوزه گرافیک شدند، ناآشنا است. "

"مجید کاشانی" (مدیر هنری استودیو دفتر) نیز گفت: "پیش از این، تقریبا منبع جامعی که بهزاد گلپایگانی را معرفی کند و بتوان کارها و سیر زندگی‌اش را دید، در دسترس نداشتیم. جریان طراحی گرافیک روزگار بهزاد نیز به دلیل اینکه اغلب طراحان گرافیک آن زمان  فارغ‌التحصیل رشته‌ی نقاشی بودند مبتنی بر تصویرسازی و نقاشی بود. در چنین محیطی بهزاد گلپایگانی  بنایی را با تمرکز بر حروف و تایپوگرافی پایه گذاری می‌کند و آثار شگفت‌انگیزی را خلق می‌کند. من از کلمه‌ی اولین که این روزها خیلی مد شده و همه می‌گویند من اولین در همه‌چیز و مخترع و مبدع هستم اصلا دل خوشی ندارم. اما به جرات می‌توان درباره‌ی بهزاد گلپایگانی این کلمه را بکار برد. او در واقع نخستین کسی بود که مجموعه آثاری را با تکیه بر فضای تایپوگرافی طراحی کرد. گلپایگانی از زمانه‌ی خود بسیار جلوتر بود. واقعیت این است که چند دهه زمان نیاز بود تا طراحان دیگر بعد از بهزاد کارهاش را درک کنند، گسترش بدهند و تکرار کنند." 

"پارسا گلپایگانی" (فرزند زنده‌یاد بهزاد) به نمایندگی از خانواده‌ی این هنرمند گفت: "حقیقت این است که ما به عنوان اعضای خانواده بهزاد گلپایگانی در تمام این سال‌ها به گمنام بودن او خو گرفته بودیم. این موضوع که بعضی افراد با دیدن آثار پدرم فکر می‌کردند، که این آثار مربوط به هنرمندان دیگری است، که در واقع به چندین نسل بعد از ایشان مربوط می‌شوند، ناراحت کننده بود. نتیجه‌ی تلاش دوستان "استودیو دفتر" با همکاری  "نشر نظر" منجر به چاپ کتابی شد که در هشتاد و یکمین زادروز بهزاد گلپایگانی در مراسم رونمایی آن حضور داریم." 

"معراج قنبری" (پژوهشگر) به عنوان اخرین سخنران گفت: "درباره‌ی روند پژوهش کتاب باید بگویم که وضعیت پژوهشی درباره‌ی بهزاد گلپایگانی به دو بخش تقسیم می‌شد. بخش اول موجودی‌های اطلاعاتی بود  که نزد خانواده بهزاد و براساس خرده پژوهش‌های گذشته به دست آمده بود و بخش دوم جمع‌اوری‌ اطلاعات جدید بود. دوستان دور و نزدیک بهزاد نیز دیگر راه کمکی ما در این پژوهش بودند. ساختار این کتاب براساس سال‌شمار زندگی این هنرمند است. همچنین بخشی که ارزش افزوده‌ی این کتاب محسوب می‌شود پیوست‌هایی است که درباره‌ی مکان‌ها و اشخاص مرتبط با بهزاد نوشته شده است. تقریبا نیمی از کتاب بهزاد اطلاعات جدید است و این آثار و اسناد برای اولین بار است که منتشر می‌شوند." 

 

  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
  • 14
  • 15
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها