{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نظر سه گالری دار درباره دوازدهمین حراج تهران

حراج آثار هنری در ایران پدیده‌ای تازه است

حراج آثار هنری در ایران پدیده‌ای تازه است
کدخبر : 1534

دوزادهمین دوره از حراج تهران برگزار شد. این دوره از حراج بارشد قیمت آثار هنری، هنرمندان جوان همراه بود و در گزارش‌ها به این موضوع اشاره شد. همچنین در خبری که حراج تهران درباره دوزادهمین دوره از این رویداد منتشر کرد به " رشد مارکت هنری هنرمندان مذهبی و انقلابی ایران " اشاره کرد. درباره کیفیت آثار انتخابی این دوره از حراج تهران و برگزاری این رویداد از "رزیتا شرف جهان" گالری دار، "الهه جواهری" گالری دار و رییس انجمن صنفی گالری دارارن و "شهروز نظری" گالری دار و نویسنده حوزه تجسمی سوال کردیم.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: "رزیتا شرف جهان " کیفیت آثار انتخابی در دوره دوازدهم حراج تهران را پایین دانست و درباره بهبود کیفیت آثار انتخابی و اجرای این رویداد در سال‌های آینده گفت:

" در حقیقت شرایطی خارج از حوزه تجسمی در این مورد تاثیر گذار است و شرایط پیچیده‌ای است که نمی‌توان به راحتی درموردش اظهار کرد. اما در مجموع برگزاری دو نوبت حراج در سال به جای یک نوبت در تابستان ایده موفقی نبود و درباره اینکه برگزاری حراج آثار هنری در شرایط فعلی ایران چقدر جا دارد هم مردد هستم."

این گالری دار درباره رشد بازار هنر جوانان در این دوره از حراج و رشد چند برابری قیمت بعضی از آثار گفت: "من در این آثار مولفه‌های هنر پیشرو یا هنر نسل جوان را نمی‌بینم."

"الهه جواهری" گالری دار هم درباره کیفیت این دوره از حراج تهران گفت:

"این دوره را چندان جدا و متفاوت از دوره‌های قبل ندیدم. البته تمرکز بیشتر روی آثار هنرمندان جوان بود."

خانم جواهری درباره برگزاری حراج تهران می‌گوید: "در مجموع به نظرم برگزاری حراج تهران حرکت خوبی است، چرا که جریان و حرکتی را در فضای تجسمی ایجاد می‌کند که برای رونق فروش آثاری هنری خوب است. ممکن است با توجه به شرایط بد اقتصادی  و اجتماعی حال حاضر مورد انتقاد باشد اما در مجموع وجود چنین حرکت‌هایی خوب است".

"الهه جواهری" درباره قیمت گذاری آثار رویداد این رویداد می‌گوید: " به نظرم قیمت آثار در این دوره بالا رفته بود، اما اینکه قیمت گذاری بر چه مبنایی صورت گرفته و دلیلشان چه بوده را باید از مسئولین حراج پرسید. حتما برای این انتخاب دلیلی و توجیهی دارند."

"شهروز نظری" گالری دار و نویسنده حوزه تجسمی درباره کیفیت آثار این دوره حراج تهران می‌گوید:

"به نظرم در روزهایی که اقتصاد ثبات چندانی ندارد، کار متولیان حراج تهران کار ساده‌ای نیست. بنابراین آن‌ها باید با ظرفیت‌های موجود در مارکت ، حراج را برگزار کنند. به هر صورت هر انتخابی که بوده، اجبارهایی در خود داشته است. در این دوره آثاری از چهره‌های جدید هم در حراج تهران دیدیم و آثار هنری چهره‌های شاخص دوره‌های قبلی هم تعداشان در این دوره کمتر بود و این هم به دلیل محدودیت‌هاست چون مثلا آثار هنرمندانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند، نمی‌تواند در حراج حضور پیدا کند. هر تحلیل و قضاوتی بای با توجه به شرایط کنونی صورت بگیرد. با این وجود بخش عمده فروش آثار مربوط به هنرمندان پیشکسوت بود."

نظر شهروز نظری درباره افزایش قیمت آثار هنرمندان جوان و رشد مارکت هنری هنرمندان مذهبی و انقلابی ایران را پرسیدیم:

" هنر انقلابی هم بخشی از هنر ایران است و برای خود اقتصاد و بازاری هم دارد. کشف ظرفیت‌های این هنر و بازارش هم اصلا ایرادی ندارد. اصلا می‌شود حراج‌های جداگانه برای این نوع از هنر، هنرمندان جوان و هنرمندان پیشکسوت راه اندازی کرد. البته من فکر می‌کنم تعریف بازار هنر انقلابی تحلیل خبرنگار این رویداد بر اساس داده‌هایی است که دریافت کرده‌است. هنر انقلابی می‌تواند بخشی از حراج تهران باشد اما عمده بازار نیست."

این نویسنده درباره افزایش قیمت اثر یک هنرمند جوان گفت: "باید یادمان باشد وقتی قیمت یک هنرمند جوان رشد می‌کند، نشانه خوبی نیست. چون در دوره‌هایی بعدی هم باید با همین نسبت‌ها رشد کند. یعنی این رشد قیمت کمی بی محابا هم هست و سال‌های قبل درباره هنرمندان دیگری هم دیده شد. وقتی قیمت یک هنرمند خیلی افزایش دارد باید زیر ساخت‌هایش هم وجود داشته باشد. مثلا این‌که این هنرمند جوان چندمین نمایشگاه‌هایش را برگزار کرده کارش در کدام موزه هم داخلی  و هم بین المللی وجود دارد. همه این پارامترها، پارامترهایی هستند که روی این چشم انداز تاثیر می‌گذارند. مثلا هنرمندی که قیمت اثرش در حراج تهران رشد می‌کند در حراج بین المللی هم همین قدر افزایش قیمت خواهد داشت؟"

شهروز نظری در پاسخ به سوال در باره  چشم انداز آینده حراج تهران به هنر‌ام‌روز گفت: "پدیده حراج آثار هنری در ایران پدیده نوظهور و تازه‌ای است. از زمان تاسیس حراج تهران 7 سال می‌گذرد و خب در مقایسه با حراجی مثل ساتبیز که مثلا دویست از فعالیت آن می‌گذرد، این رویداد در ایران یک امر ناشناخته است  و ما باید تمام ابعادش را در نظر بگیریم. هنر ایران یک بازار مهم هنر در خاورمیانه است که حتی قبل از اعمال تحریم‌ها حراجی کریستیز و ساتبیز هم  بخشی برای هنر ایران در نظر گرفته بودند.

اگر با دیدگاه اقتصادی به حراج تهران نگاه کنید آثار و هنرمندان حراج تهران از نظر اعتقادی و زیبا شناسی تفاوت نمی‌کنند. در حال حاضر حراج تهران درمورد یک سری هنرمندان و آثارشان، قلق گیری می‌کند و می‌خواهد بداند چه ظرفیت‌هایی دارند و هر چه بازار گسترده تر شود (من روی هیچ گروهی تعصب خاصی ندارم) و عرصه اقتصاد هنر گسترده تر شود به رشد کمی هنر هم کمک می‌کند. البته ترسیم چشم انداز برای سال بعد که اقتصاد ایران در حال کوچکتر شدن است کار دشواری است. البته آقای سمیع آذر و گروهش، امسال از چیزی که پیش بینی می‌شد بهتر عمل کردند. در حال حاضر مشکل ما مشکل اقتصاد کشوراست  و مشکل انتخاب آثار نیست و این مسئله تقصیر حراجی نیست و به اقتصاد کلان کشور مربوط است، کشور در شرایط عادی نیست و قضاوت را درباره چنین رویدادی سخت می‌کند".

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها