{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اثری از مهدی قدیانلو در حاشیه نشست داووس به نمایش درآمد

در جستجوی امید اشاره‌ای به آینده نامشخص کودکان

در جستجوی امید اشاره‌ای به آینده نامشخص کودکان
کدخبر : 1586

مهدی قدیانلو”، نقاش و دیوارنگار ایرانی، بخش بزرگی از فضای ساختمان بزرگ کنفرانس در مجمع جهانی اقتصاد در داووس را به طول ۲۰۰ متر نقاشی کرده است. گفته می‌شود نمایش اثری هنری به این ابعاد در نشست داووس بی سابقه است.

به گزارش هنر‌ام‌روز، پنجاهمین نشست مجمع جهانی اقتصاد از روز سه شنبه اول تا چهارم بهمن، در داووس، در سوئیس، با حضور صد‌ها سیاستمدار و فعال اقتصادی سرشناس برگزار شد. در حاشیه این نشست اثری از "مهدی قدیانلو" با عنوان "در جستجوی امید" به نمایش درآمده‌است. این اثر دختر بچه‌ای را که از پشت سر رو به آسمان وسیع آبی ایستاده ‌است را با بادکنکی در دست نشان می‌دهد.

"مهدی قدیانلو" درباره اثرش گفته است: "طرح دختربچه را اولین بار ۱۵ سال پیش بر دیواری در تهران کشیدم. دوست دارم از کودکان در کارهایم استفاده کنم، چون آن‌ها زیبا و معصومند."

 هدف این هنرمند از خلق این نقاشی در ساختمان داووس جایی که رهبران و سیاستمداران جهان در آن حضور دارند، انتقال پیامی با مضمون آینده نامشخص برای کودکان بوده‌است.  با وضعیت کنونی در جهان، آینده برای کودکان نامشخص است و با گرمایش زمین معلوم نیست این آسمان آبی برای آن‌ها بماند.

"آقای قدیانلو" در سال ۲۰۱۵ هم در اثر خود بر دیواری در محله شوردیج، در شرق لندن که به آثار گرافیتی و دیوارنگاره‌هایش شهرت دارد، کودکان را نقاشی کرد. دیوارنگاره او در این محله به عنوان "ما بازی را شروع نکردیم" سه کودک را در حال بازی نشان می‌دهد.

"مهدی قدیانلو" همچنین  به عنوان یکی از چهل رهبر فرهنگی هم به نشست داووس دعوت شده بود و در یکی از نشست‌های تخصصی که در حاشیه این اجلاس برگزار شد، درباره اثرش گفته است:

"تا به حال برای مخاطبانی از این دسته که در داووس هستند، اثری تولید نکرده‌ام. بیشتر کارهایم در فضای عمومی شهر‌ها و برای مردم عادی بوده است. اما داشتن چنین مخاطبانی، مسئولیتم را برای خلق این اثر سنگین‌تر کرد. همه حاضرین در این ساختمان، کاری با این ابعاد را را ناگزیر می‌بینند و به هر حال برداشتی از این اثر خواهند داشت، چه آن را دوست داشته باشند چه نه. به نظر من یک اثر روایی در این موقعیت کار نمی‌کند برای همین می‌خواستم اثری خلق کنم که مخاطب را به فکر وادارد. "

او در نشست حاشیه این اجلاس در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان در قبال جامعه وظیفه‌ای بر عهده دارند گفت:

"صد در صد. وظیفه ما به عنوان هنرمند دو برابر شهروندان معمولی است. ما توانایی این را داریم که توجه مردم را به موضوع خاصی جلب کنیم. ما توانایی این را داریم که مشکلات را زیر ذره‌بین ببریم و احساسات را در مردم برجسته کنیم. این موقعیت ما را خاص می‌کند، اما در عین حال مسئولیت هم با خودش به همراه دارد. هر چه باشد پروپاگاندا هم توسط هنرمندان تولید می‌شود. "

"مهدی قدیانلو" در اینستاگرام خودش درباره حضورش در داووس نوشته: "باعث افتخارم هست که مرا در این لیست، یکی از چهل رهبر فرهنگی در مجمع اقتصاد قرار داده‌اند. "

او با انتشار تصویری از فهرست مهمانان افزود: "تعدادی از دوستان در این لیست را از نزدیک می‌شناسم و به ذهن‌های زیبایشان احترام می‌گذارم. "

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها