{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جزییات تازه جشنواره هنرهای تجسمی فجر تشریح شد

جشنواره تجسمی فجر در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود

جشنواره تجسمی فجر در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود
کدخبر : 1597

"هادی مظفری" رییس مرکز هنرهای تجسمی درباره جزییات تازه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و حواشی آن گفت.

به گزارش هنرام‌روز و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، "هادی مظفری" مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت وگویی آخرین تحولات این جشنواره را تبیین کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

*لطفا از آخرین وضعیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر و مکان برگزاری آن بگویید؟

-همانطور که در آخرین اطلاعیه ستاد جشنواره اعلام شد، جشنواره به درخواست دبیران محترم بخش های دهگانه و تصویب شورای سیاستگذاری بعنوان عالی ترین رکن جشنواره بعد از مراسم چهلم شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان هواپیمای اکراین از تاریخ ٢٩ بهمن تا ۵ اسفند برگزارخواهد شد.

قبلا اعلام شده بود که این دوره در نمایشگاه بین المللی برگزار می‌شود اما با توجه به تغییر ۵ روزه زمان جشنواره، برنامه ریزی زمان های نمایشگاه بین المللی با جشنواره فجر تطابق نیافت. با این توضیح که جشنواره گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از ٢۴ تا ٢٨ بهمن و نمایشگاه صنعت نفت و گاز در تاریخ ۶ اسفندماه برگزار می‌شود. جشنواره هنرهای تجسمی فجر در میان دو نمایشگاه قرار می گرفت که زمان تغییر دکوراسیون و جمع آوری سایر نمایشگاه ها بود و آسیب جدی به این جشنواره می زد. از این رو مکان جشنواره را همچون سال قبل، به فرهنگستان هنر- موسسه صبا منتقل کردیم.

*دبیر جشنواره و سایر دبیران در فضای مجازی انصراف دادند و شما استعفای دبیر را نپذیرفتید. لطفا درباره این وضعیت توضیح دهید؟

-اتفاقاتی که حدفاصل ١٣ دی و با شهادت سردار سلیمانی شروع شد و سپس با درگذشت غم انگیز هموطنانمان در مراسم تشییع جنازه ایشان در کرمان و سقوط دلخراش هواپیما منتشر شد، همه کشور را متاثر کرده بود و واکنش هر یک از دبیران و داوران این جشنواره و سایر جشنواره ها نیز در همین شرایط و فضا اتفاق افتاد. سطح تالم روحی جامعه و هنرمندان به حدی بالا رفت که بسیاری از آنها، بدون توافق جمعی و به صورت شخصی تصور کرده بودند این تصمیم، مناسب ترین روش برای سوگواری و همدردی با جامعه و خانواده های داغدار است که این اتفاق به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد و چنان برداشت شد که تصمیم جمعی است در حالی که به هیچ عنوان این گونه نبود. در آن شرایط درخواست من و سایر مدیران برگزاری از جامعه هنری که قبول مسئولیت کرده بودند این بود که چند روزی صبور باشید تا در شرایط آرام تر بنشینیم و بهترین تصمیم را بگیریم اما باید قبول کرد که جو و فضای عمومی جامعه تاثیرگذارتر از خواهش و درخواست های ما بود.

*با این شرایط وضعیت شرکت کنندگان جشنواره به کجا می‌رسید؟

اتفاقا نکته بسیار مهمی بود. بیش از ٣ هزار هنرمند و با ۶ هزار اثر در بخش های مختلف جشنواره شرکت کرده بودند و ما به عنوان برگزار کنندگان یک جشنواره ملی و رسمی امانتدار تک‌تک این آثار بودیم. همین امر باعث شد که استاد حقیقی درخواست مجدد ما را پذیرفتند که کار را به سرانجام برسانند. ایشان جلسه ای با دبیران بخش‌های دهگانه جشنواره برگزار و اعلام کردند من به کمک شما قادرم این بار را به مقصد برسانم و دبیران محترم نیز با بیانیه ای که در آن درخواست تعویق جشنواره به بعد از مراسم چهلم و نیز حذف بخش های غیرضروری جشنواره برای کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان کردند، دعوت مجدد دبیر محترم را پذیرفتند تا در قالب جدید و ایجاد شوراهای هنری در رشته های مختلف، جشنواره را تا پایان همراهی کنند و من می خواهم همین جا از رفتار مسولانه دبیر محترم و تمامی دبیران و داوران که چنین نقش و مسولیتی را پذیرفتند، تشکر و قدردانی کنم.

*وضعیت داوری ها و انتخاب نفرات برتر به چه شکل خواهد بود؟

جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی از بهترین فرصت ها برای معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان و ظرفیت های استانی درسطح ملی است که اساتید، پیشکسوتان و مدیران گالری ها در کنار هم، ظرفیت های تجسمی را به جامعه معرفی کنند. از آنجایی که طبق آیین نامه جشنواره در هر رشته دهگانه فقط امکان معرفی یک نفر و اهدای یک جایزه وجود دارد، در این دوره، شورای سیاستگذاری این اجازه را صادر کرده است که به جای انتخاب یک نفر و یک اثر، امکان خرید آثار بیشتری، هم برای عموم مردم و هم برای ستاد برگزاری فراهم شود و جشنواره در سقف اعتبارات نسبت به خرید آثار برتر اقدام کند. به عنوان مثال در بخش خوشنویسی به جای انتخاب یک اثر از بین تمام رشته های نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث و نقاشی خط، ستاد جشنواره اجازه دارد تعداد بیشتری از آثار برتر را خریداری کرده و شورای هنری با هماهنگی هنرمندان، آثار را قیمت گذاری و در معرض نمایش و فروش سایر افراد قرار دهد.

به عبارت دیگر امسال، جشنواره هنرهای تجسمی رویکرد اکسپو و فروش آثار شرکت کنندگان را منوط به تایید خود هنرمندان دنبال خواهد کرد.

*در این دوره نحوه حضور گالری ها چگونه خواهد بود؟

-نشست هایی با حضور مدیران محترم گالری های تهران و برخی استان‌ها برگزار کردیم و درحال جمع بندی پیشنهادهای مختلف هستیم که به زودی جمع بندی و جزییات آن اعلام خواهد شد.

کار بررسی و انتخاب آثار از تاریخ ٢ بهمن آغاز و تا ۶ بهمن ادامه خواهد داشت و نتایج آثار راه یافته به زودی منتشر خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها