{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

فریدون آو هنرمند، زیباشناس و حامی‌هنر

فریدون آو هنرمند، زیباشناس و حامی‌هنر
کدخبر : 1618

بزرگداشت پنجاه سال فعالیت "فریدون آو" در "بریتیش میوزیوم" تقدیر شد.

به گزارش هنر‌ام‌روز، مراسم بزرگداشت "فریدون آو" با عنوان "فریدون آو؛ هنرمند، زیباشناس و حامی‌هنر" روز یکشنبه 6 بهمن ‌‌در موزه‌ بریتانیا به اهتمام "ونیشیا پورتر" و با حمایت "مجیک آف پرشیا" برگزار شد. در این مراسم "هرمز همتیان"، "ولی محلوجی" و "سارا استوارت" درباره‌ آو و آثارش سخنرانی کردند.

همچنین در این برنامه دو کتاب درباره "فریدون آو" رونمایی شد. کتاب "نیم قرن با فریدون آو- منتخب آثار ۱۳۹۸-۱۳۵۴" به کوشش "بنیاد لاجوردی" در بهمن ۱۳۹۸ منتشر شده است و شناخت‌نامه‌ای تصویری از آثار هنری این هنرمند است.

کتاب "اُه‌! چه‌زیبایی‌یی‌! ‌پولارویدهای فریدون آو ۵۷‌-۴۷" با طراحی و تنظیم "آریا کسایی" با همراهی گالری دستان،‌ آستین و استودیو کارگاه منتشر شده است و اسفندماه ۱۳۹۸ در تهران رونمایی خواهد شد.

پیش از این نمایشگاه آثار "فریدون آو" نیز از روز بیست و سوم دی ماه در گالری "رسی‌اند‌‌ رسی" لندن برگزار شد. این رخداد شامل برنامه نمایش آثار و مراسم امضای کتاب بود و کتاب "فریدون فرشته نبود" گفت‌وگوی "شهروز نظری" با هنرمند در این مراسم به علاقه‌مندان عرضه شد.

"فریدون آو"، متولد ۱۳۲۴ است. او تحصیلات مقدماتی و تکمیلی‌اش را در انگلستان گذراند و مدرک کارشناسی هنر را  از دانشگاه ایالتی آریزونا دریافت کرد. این نقاش، مقطعی از تحصیلاتش را نیز در دانشگاه نیویورک سپری کرده است. او کار هنرى‌اش را در زمینه‌ تئاتر آغاز کرد و به طراحى پوستر، صحنه، لباس و نورپردازى نمایش‎ها، ‎پرداخت. گفته می‌شود از زمان تاسیس تئاتر شهر تهران در سال‎هاى 1350 طراح دائمى آنجا بود. همچنین گالرى زند در تهران و گالرى هایدن - زند در واشنگتن- آمریکا، نیز به سرپرستى هنرى او اداره می‌شدند.

این هنرمند تاکنون نمایشگاه‎‎های بسیاری را در داخل و خارج کشور برگزار کرده است و آثاری از این هنرمند در مجموعه‌های معتبر دنیا نگهداری می‌شود.

*تصویر خبر از سایت گالری دستان

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها