{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جودی فاستر داستان سرقت منالیزا را کارگردانی می‌کند

لبخند ژکوند در قاب سینما

لبخند ژکوند در قاب سینما
کدخبر : 1646

"جودی فاستر" فیلمی درباره سرقت تابلوی نقاشی "منالیزا" را کارگردانی می‌کند. گفته می‌شود این سرقت در سال 1911 و به دلایل میهن پرستانه صورت گرفت و یکی از دلایل شهرت این تابلو به شمار می‌رود. تا پیش از این دزدی، مونالیزا بین مردم غیر هنرمند چندان شناخته شده نبود.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: "جودی فاستر" بازیگر و کارگردان فیلمی بر اساس رمان "سیمور ریت" با عنوان "روز سرقت منالیزا" را کارگردانی خواهد کرد. این کتاب بر اساس داستان واقعی سرقت "منالیزا" یا "لبخند ژکوند" از موزه لوور در سال 1911 نوشته شده‌است. گفته می‌شود با اعلام خبر ساخته شدن این فیلم، فیلم نامه نویسان زیادی تمایل خود به نوشتنش اعلام کرده‌اند.

"جفری سوروس" مدیرصندوق رسانه لس آنجلس می‌گوید:" این اتفاق در سال 1911 رخ داد ، و این چیزی بود که باعث شد مونا لیزا بسیار مشهور شود. داستان این فیلم سرگزم کننده است و به پیچیدگی این جرم پرداخته نشده است و تاکید بیشتر داستان بر شخصیت‌های پس زمینه این سرقت خواهد بود."

جزئیات دیگری از ساخت این فیلم هنوز در دسترس نیست. گفته می‌شود "فرانتس کافکا" مجذوب داستان این سرقت بود و "پابلو پیکاسو" نقاش اسپانیایی و "گیوم آپولینر" شاعر فرانسوی هم درباره این پرونده مورد بازجویی قرار گرفتند.

داستان سرقت:

در تاریخ 21  آگوست 1911، تابلوی مشهور "منالیزا"، شاهکار "لئوناردو داوینچی" نابغه رنسانس، از موزه لوور در شهر پاریس به سرقت رفت.

دزد تابلو یک شهروند ایتالیایی به نام "وینچنسو پِروجیا" و از کارمندان موزه لوور بود. او ادعا کرد بخاطر حس میهن‌پرستی مونالیزا را دزدیده و به مدت دو سال آن را پیش خود نگه داشته است.

گفته می‌شود این تابلو زمانی دوباره پیدا شد که روجیا با هدف تحویل یا فروش تابلو به موزه‌ای در شهر فلورانس به این شهر سفر کرد، اما دستگیر شد و شش ماه را در زندان سپری کرد. گفته می‌شود بعدها در ایتالیا از او به خاطر میهن پرستی تقدیر شد.

سفرهای منالیزا

اولین سفر "منالیزا" شاید مربوط به زمانی باشد که "لئوناردو داوینچی" آن را در چمدانش گذاشت و از ایتالیا به فرانسه سفر کرد و آن را به پادشاه فرانسه فروخت.

گفته می‌شود لویی چهاردهم شاهکار داوینچی را به کاخ ورسای منتقل کرد. اما این تابلو پس از انقلاب فرانسه در موزه لوور جای گرفت و بعدها ناپلئون اول آن را به اتاق خواب خود منتقل کرد؛ هرچند بار دیگر به موزه‌ لوور بازگشت.

 بعد از سرقت تابلوی "منا لیزا" این تابلو در  ایتالیا به نمایش درآمد و پس از آن حدود سال 1913 به لوور بازگشت.

این نقاشی در سال 1962 به آمریکا سفر کرد و در دهه‌ 1970 نیز به مسکو و ژاپن منتقل شد.

مقامات فلورانسی در سال 2013 مجدد درخواستی برای این سفر به فلورانس را به موزه لوور دادند و مسئولان موزه‌ لوور به سرعت پاسخ دادند:‌ "این نقاشی شکننده‌ تر از آن است که بتواند سفری یک هزار و صد کیلومتری را تحمل کند. انجام این کار کاملا غیرقابل‌تصور است."

در سال 1956 شخصی روی این اثر اسید پاشید.

اما سال‌هاست این اثر در موزه لوور پشت شیشه ضد گلوله و در شرایط خاص نگهداری می‌شود و هزاران بازدید کننده از سراسر جهان دارد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها