{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مریم مهاجر برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه بفتا:

این جایزه را به مردم ایران تقدیم می‌کنم

این جایزه را به مردم ایران تقدیم می‌کنم
کدخبر : 1660

انیمیشن "مریم مهاجر" کارگردان ایرانی- بریتانیایی جایزه بهترین انیمیشن کوتاه هفتاد و سومین دوره از جایزه بفتا را از آن خود کرد. انیمیشن "پدربزرگم عاشق پیشه بود" داستان عاشقانه زندگی پدربزرگ کارگردان را روایت می‌کند. مریم مهاجر جایزه‌اش را به مردم ایران تقدیم کرد و گفت "مریم ایران لایق بهترین‌ها هستند".

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: "مریم مهاجر" متولد تهران است و از سال 2000 به انگلیس مهاجرت کرده‌است. او فارغ التحصیل رشته نقاشی در ایران است و در سال 2007 مدرک کارشناسی ارشد رشته انیمیشن را از کالج سلطنتی لندن اخذ کرد. "مریم مهاجر" در لندن به عنوان انیماتور، نویسنده و کارگردان مشغول به کار است.

"پدربزرگم عاشق پیشه بود" علاوه بر کسب جایزه بفتا، جایزه‌هایی هم در جشنواره فیلم لندن 2019، فستیوال فیلم زنان 2019، فستیوال انیمیشن آندر وایر 2019 و ... را به دست آورده است.

پیش از این "مریم مهاجر" انیمیشن‌های دیگری را هم ساخته است. از آثار او می‌توان به "زندگی ادامه دارد"،"دختری با موهای کوتاه"، "لباس قرمز بدون بند" و... را نام برد.

به نظر می‌رسد مریم مهاجر راوی تمام آثارش است. او هویت ایرانی خود را در آثارش حفظ کرده و این حفظ هویت با استفاده از نقش مایه‌های ایرانی مثل نقش فرش و یا یک بنای ایرانی یا استفاده از نشانه‌هایی از جنگ همراه است. او در آثارش راوی داستان‌ها، احساسات، علاقه مندی‌ها و آرزوهای مردم در دوران جنگ ایران و عراق است و تمام این‌ها  را از چشم خود می‌بیند و برای مخاطب روایت می‌کند.

مریم مهاجر در آثارش از طراحی‌های خطی ساده استفاه می‌کند و رنگ برای او به عنوان یک نشانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا در انیمیشن زندگی ادامه دارد کل فضای انیمیشن سیاه و سفید است و تنها دختر کوچک داستان که همان شخصیت کودکی هنرمند است لباس قرمز پوشیده است. او در این انیمیشن به حضور جنگ ایران و عراق در زندگی روزمره مردم پرداخته است. شخصیت‌های داستان که مریم و خانواده‌ و همسایه‌های آن‌ها هستند بعد از شنیدن آژیر خطر به زیر زمین ساختمان پناه می‌برند و به زندگی روزمره و صحبت درباره آن مشغول می‌شوند.

در انیمیشن "پدربزرگم عاشق پیشه بود"، کودکی زندگی عاشقانه پدربزرگش را روایت می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه زمانی که پدربزرگش برای اولین بار، عکسی از مادربزرگش دید تصمیم گرفت که او را به عنوان عشق زندگی‌اش انتخاب کند. آن‌ها با هم ازدواج می‌کنند و زندگی خانوادگی را شروع می‌کنند. عشق بی حد و مرز پدربزرگ هرگز نمی‌میرد و او را به  مسیرهای ناشناخته و غیر قابل پیش بنی می‌برد. مدت زمان این انیمیشن پنج دقیقه است و اولین بار در سال 2019 اکران شده‌است.

 

unnamed

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها