{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آخرین اثر آی وی وی در فروشگاه لوازم ساختمانی

جلیقه نجات پناهندگان، اثری هنری برای همه

جلیقه نجات پناهندگان، اثری هنری برای همه
کدخبر : 1701
مترجم: مه‌سیما شکریان

آی وی وی هنرمند چینی اثر هنری‌ جدیدش را در فروشگاه وسایل ساختمانی هورنباخ آلمان ارائه می‌دهد. این اثر هنری دارای ویژگی( DIY (do it your self است. این صفت مخصوص وسایلی است که قسمت های مختلف آن خریداری می‌شود و بعد مشتری آن‌ها در خانه به هم وصل می‌کند. این اثر در تعداد زیاد و در اندازه‌های مختلف و دو تنظیم مختلف ارائه می‌شود و شامل چند جلیقه نجات است که به هم متصل می‌شوند و بر پایه‌ای فلزی قرار می‌گیرند. جلیقه نجات نارنجی پوشش شناخته شده پناهندگانی است که در شرایطی خطرناک سعی در گذشتن از دریای مدیترانه دارند.

به گزارش هنر‌ام‌روز و به نقل از آرت نت نیوز، این پروژه بخشی از پروژه هنر دموکراتیک آی وی وی است. آی وی وی درباره این اثر می‌گوید: "برای تمام خریداران ساخته و تولید شده و فقط مخصوص کلسیونرها و موزه‌ها  نیست." این اثر با هدف بازار خریداران انبوه تولید شده و با یک گواهی تایید اصالت اثر هنری به خریداران عرضه می‌شود.

این اثر مدرن متشکل از چند جلیقه ایمنی است که به هم وصل می‌شود و یک دایره را ایجاد می‌کنند، است و بر روی میله‌ای فولادی آویزان می‌شوند. و جلیقه ایمنی متصل نام دارد. پیش از این این هنرمند چینی اثری دیگر در سال 1980 خلق کرد که که بارانی‌های ارتشی را کنار هم قرار داده بود. همچنین آی وی وی پیش از این جلیقه‌های نجات مهاجران را بر ستون‌های موزه‌ای در برلین نیز بست و آن را به عنوان یک اثر هنری چیدمان در معرض دید مخاطبان قرار داد. این اثر نمایی از اجسام درهم و برهم و خیلی نزدیک به یکدیگر را به یاد می‌آورد و اشاره‌ای طعنه آمیز و سیاسی به وضعیت پناهندگان اروپایی دارد که در حالی که این جلیقه‌های ایمنی را بر تن دارند تلاش می‌کنند در شرایط بسیار سخت و نا امن از دریای مدیترانه بگذرند.  

این هنرمند در مصاحبه با یک نشریه هنری درباره اثر هنری‌اش گفته که سریعا دعوت فروشگاه هورنباخ (فروشگاه وسایل ساختمانی) را قبول کردم. این اثر برخلاف دیگر آثار آی وی وی که اجزای تشکیل دهنده‌‌شان در چین تولید می‌شد، تمام اجزایش در آلمان تولید شده‌است.

در راستای تولید این اثر در پروژه هنر دموکراتیک، جلیقه‌های نجات با تنظیمات مختلف برای خریداران ارائه می‌شود  و هم قابلیت آویزان شدن بر دیوار را دارد و هم بر ساختار فلزی اش. خریداران می‌توانند از چهار تا هفت کت برای نسخه دیواری این اثر تهیه کنند. همچنین در کنار خرید جلیقه ایمنی متصل، دفترچه راهنمایی نیز ارائه می‌شود که شامل توضیحات این هنرمند و کیورتور آن (هانس اولریش اوبریست) درباره اثر و گواهی تایید اصالت اثر است.

در این دفترچه راهنما به نقل از آی وی وی آمده: "هنر متعلق به همه است و هر کسی می‌تواند یک هنرمند باشد و یا فرصتی برای خلق اثر هنری داشته باشد."

آی وی وی اولین هنرمندی نیست که با یک فروشگاه خرده فروشی همکاری می‌کند. پیش از این جف کونز و  تاکاشی موراکامی کیف های دستی برای برند لوئیس ویلتون طراحی کردند. البته قیمت اثر آی وی وی بسیار پایین تر از کار آن‌هاست. همچنین اولافور آلیسون با کارخانه لوزم خانگی ایکیا در تولید و طراحی یک نوع از لامپ خورشیدی همکاری داشت.

آی وی وی (زادهٔ ۲۸ اوت ۱۹۵۷) هنرمند معاصر و از فعالان دموکراسی اهل چین است. او به عنوان یک فعال سیاسی، به انتقاد و مخالفت از موضع دولت چین در حیطهٔ دموکراسی و حقوق بشر پرداخته است. آی وی وی یکی از منتقدان دولت چین در بحث حقوق بشر محسوب می شود و یکی از مدافعان آزادی بیان است.

در ادامه ویدئویی از زندگینامه نامه و فعالیت‌های این هنرمند چینی از سایت آرت واتس آورده شده‌است:

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها