{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به مناسبت 5 اسفند روز بزرگداشت زمین در فرهنگ ایرانی

آثار برجسته هنر محیطی کدامند؟

آثار برجسته هنر محیطی کدامند؟
کدخبر : 1727

روز 5 اسفند در فرهنگ ایرانی روز بزرگداشت زمین و بانوان نام گذاری شده‌است. در تقویم جهانی نیز روز 22 آوریل روزجهانی زمین است. همه ساله هنرمندان آثاری با رویکرد محافظت از کره زمین و معمولا با زباله‌های تولید بشر و یا مواد بازیافتی خلق می‌کنند. اما در ایران با داشتن روزی برای بزرگداشت زمین کمتر به این موضوع توجه شده و رسانه‌های فرهنگی و هنری چه سینمایی و چه تجسمی آثار زیادی با موضوع نگهداری از زمین و حفاظت از محیط زیست تولید نمی‌کنند. البته سالانه هنری پرسبوک در نهمین دوره با هدف حفظ محیط زیست و به خصوص جنگل هیرکانی در شمال ایران برگزار شد.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان:  به مناسبت روز بزرگداشت زمین، نگاهی داریم به چند اثر هنر محیطی که هنرمندانی با ملیت‌های مختلف، که با رویکرد حفاظت از زمین خلق کرده‌اند:

مارا در میان زباله‌ها

اثر ویک مونیز

این اثر برداشتی از نقاشی مرگ مارا اثر هنرمند فرانسوی ژاک لویی داوید است که در میان زباله‌ها قرار دارد. به نظر می‌رسد این اثر بر روی زمین شنی طراحی شده و قسمتی از زیبایی طبیعی را نشان می‌دهد که با زباله‌هایی که بشر تولید می‌کند پوشیده شده و در معرض نابودی قرار گرفته است.

Muniz_Marat

کلسیون کاکتوس

اثر ورونیکا ریچتروا

این هنرمند ساکن در جمهوری چک بطری‌های پلاستیکی را به کاکتوس‌هایی زیبا و شفاف تبدیل کرده‌است. ورونیکا ریچتروا در تولید آثار هنری‌اش از زباله‌ها استفاده می‌کند. او پروژه کلکسیون کاکتوس را از سال 2003 آغاز کرده‌است و کاکتوس‌ها را با  تعداد زیادی بطری‌های پلاستیکی از کشورهای مختلف و  در اندازه‌های مختلف ساخته است.

slide_417854_5319116_free

اطلس اقیانوس

اثر جیسون دی کاریرز تیلور

این هنرمندان مجسمه‌‌ای از انسان ساخته و در اقیانوس زیر آب قرار داده‌است. جنبه زیست محیطی کار این هنرمند به استفاده از ابزار بازیافتی یا زباله بازنمی‌گردد، بلکه مجسمه‌اش به مرور زمان به صخر‌ه‌ی دریایی تبدیل خواهد شد. متریال استفاده شده در این اثر برای دریا ضرری ندارد و شاید در طول زمان و تبدیل شدن به صخره دریایی و مرجانی برای این محیط مفید هم باشد. مدت‌هاست که منابع زیر دریا مانند صخره‌های مرجانی مورد برداشت بی رویه انسان‌ها قرار گرفته‌است و این برداشت برای چرخه طبیعی زندگی موجودات دریایی خطر‌هایی را ایجاد کرده‌است.

jason-decaires-taylor-underwater-ocean-atlas-06-e1414335622206

کلکسیون زباله

اثر جوشوآ سوفائر

این هنرمند مدتی زباله‌هایی که بازدیدکنندگان و کارمندان موزه علوم لندن تولید می‌کنند را جمع آوری کرد و چیدمانی زیبا با آن‌ها آماده کرد. این نمایشگاه که  حدود 33 تن زباله را در شمایلی هنرمندانه در معرض دید مخاطبان قرار داد، هشداری برای تولید بی رویه زباله انسانی محسوب می‌شود.

Electrical-items-in-The-Rubbish-Collection-©-Katherine-Leedale-520x346

یک شیشه هوای تازه کوه‌های فرانسه 860 دلار

لیانگ کگانگ

این هنرمند چینی در اعتراض به آلودگی هوا در چین شیشه‌ای کوچکی از هوای تازه کوه‌های فرانسه را به قیمت 860  دلار به مجموعه داران و خریداران آثار هنری پیشنهاد کرد.

web1_frenchmntair_0

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها