{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تاثیر شیوع کرونا بر موزه‌ها و رویدادهای تجسمی در جهان

تاثیر شیوع کرونا بر موزه‌ها و رویدادهای تجسمی در جهان
کدخبر : 1768

با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان ، بسیاری از موزه های هنری، نمایشگاه ها و دوسالانه ها اقدامات احتیاطی را آغاز کرده اند و بعضی از آن‌ها مجبور شده اند برای مدت نامعلوم تعطیل شوند و برگزاری بسیاری از رویدادهای هنری به تعویق افتادند.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: در ادامه بر اساس گزارشی از آرت نیوز تاثیری که ویروس کرونا بر رویداهای هنرهای تجسمی در کشورهای مختلف گذاشته است، آورده شده.

 ایران

در ایران موزه‌های بعضی از استان‌ها مثل آذربایجان شرقی، ایلام و همدان تعطیل شدند. موزه جواهرات تهران هم تعطیل شد. اما دیگر موزه‌ها با کاهش ساعت کاری و رعایت تدابیر بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند و گفته می‌شود که برای تعطیلی کامل منتظر دستور وزارت بهداشت هستند. این در حالی است که سایت انجمن موزه‌های ایران (ایکوم) اعلام کرده که برای چند هفته به موزه‌ها نروید.

درباره گالری‌ها و برگزاری افتتاحیه نیز بعضی از گالری‌ها تا اردیبهشت ماه تعطیل شدند و تعداد کمی از  گالری‌ها مثل پروژه‌های آران افتتاحیه برگزار کرده‌اند. همچنین بعضی از گالری‌ها نمایشگاه فروش اخر سال آثار هنری را به صورت آنلاین برگزار کردند و به نظر می‌رسد گالری‌هایی که برای نوروز برنامه افتتاحیه داشتند فعلا آن را به تعویق انداخته باشند. اما فعالیت‌هایی در فضای مجازی و به صورت آنلاین در گالری‌ها صورت می‌گیرد که تنها به فروش آثار هنری محدود نمی‌شود و معرفی و بررسی آثار هنرمندان و تعامل با مخاطبان را شامل می‌شود.

انگلستان

موزه‌های انگلیس در روزهای پیش رو احتمالا تعطیل خواهند شد، اما هنوز خبر شفاف و قطعی در این باره منتشر نشده‌است. این موزه ‌ها هم اکنون با رعایت نکات بهداشتی مشغول به کار هستند و در وب سایت‌های خود اعلام کرده‌اند برنامه‌های آینده با هماهنگی با شرایط اعلام خواهد شد. آثاری از ویلیام ترنر، دیوید هاکنی، کانستابل و چند هنرمند دیگر که برای نمایشگاهی به هنگ کنگ رفته‌اند نیزتا ماه می در هنگ کنگ باقی می‌مانند و ماموران انگلیسی برای تحویل این آثار به هنگ کنگ سفر نمی‌کنند.

همچنین در اطلاعیه‌ای دیگر در انگلیس اعلام شده که به کارمندانی که به دلیل بیماری قرنطینه می‌شوند، حقوق پرداخت خواهد شد و اگر مدارس تعطیل شود، حقوق کارمندان فضاهای فرهنگی که به دلیل نگهداری از فرزندشان در خانه می‌مانند پرداخت خواهد شد.

برزیل

در حالی که مواردی از ابتلا به کرونا در برزیل تایید شده‌است اما هیچ موزه یا نمایشگاه هنری در روند برگزاری برنامه‌هایش تغییری ایجاد نکرده‌است. رویداد هنری "اس پی آرته" که قرار بود از تاریخ اول تا پنجم آوریل برگزار شود، طبق برنامه پیش خواهد رفت.

چین

چین،مرکز اصلی شیوع ویروس کرونا زودتر و بیشتر از هر کشور دیگری با تغییر در روند برنامه‌هایش مواجه شد. شیوع این بیماری در ژانویه 2020 در چین باعث شد در عرض چند روز برای جلوگیری از شیوع اپیدمی تمام فعالیت‌هایی که موجب تجمع می‌شوند تعطیل شوند.

موزه هنر ملی چین در پکن ، موزه هنر گوانگدونگ در گوانگجو و موزه هنر اتحادیه در ووهان از جمله مؤسساتی بودند که تا زمان نامعلومی تعطیل اعلام شدند. مرکز هنرهای معاصر چین به دلیل تعطیلی توصیه شده مقامات مجبور شد سه نمایشگاه را به تعویق اندازد. همچنین موزه He Art ، موزه خصوصی جدید و در حال ساخت افتتاحیه‌اش در تاریخ 21 مارس به تعویق انداخت.

تاریخ افتتاحیه و بازگشایی بعضی از برنامه‌ها هنری چین حدود اواخر ماه مارس اعلام شد، اما برای بعضی از رویدادها هنوز تاریخی مشخص نشده‌است.

فرانسه

رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون هشدار داد که شیوع کرونا در فرانسه هفته ها و شاید ماه ها طول کشد. دولت فرانسه برای مبارزه با اپیدمی تمام تجمعات با حضور بیش از 5000 نفر را لغو کرده‌است. موزه لوور نیز هفته گذشته در ادامه اعتراض کارکنانش تعطیل شد. اما گفته می‌شود که این موزه مجددا با رعایت تدابیر بهداشتی مجددا بازگشایی شد. از تاریخ 4 مارس بلیت‌های این موزه فقط به صورت آنلاین به فروش می‌رسند تا نقل و انتقال پول نقد بین بازدیدکنندگان و کارکنان موزه خطر شیوع کرونا را بیشتر نکند.

هنگ کنگ

در هنگ کنگ هم رویداد هنر بازل هنگ کنگ با وجود اهمیت اقتصادی که در زمینه هنر داشت، به طور کامل لغو شد. همچنین حراجی ساتبیز برنامه فروشش در هنگ کنگ را به نیویورک منتقل کرد. برخی از نمایشگاه‌های هنری هنگ کنگ نیز به صورت آنلاین برای فروش و ارائه آثار فعال هستند.

 ایتالیا

موزه‌های شمال کشور ایتالیا تعطیلاتی را در ماه فوریه تجربه کردند، اما مجددا با آغاز ماه مارس بازگشایی شدند. برنامه‌های هنری این کشور نیز که قرار بود در هفته‌های پیش رو برگزار شوند، به تعویق افتادند. از جمله دوسالانه معماری ونیز 2020 که قرار بود در ماه می برگزار شود.

ژاپن

موسسات هنری  در سراسر ژاپن اعلام کردند که تا اواسط ماه مارس بسته خواهند بود. از جمله آنها می توان موزه هنر موری در توکیو ، موزه ملی کیوتو و موزه ملی هنر در اوزاکا نام برد. گالری بلوم و پو مجبور شد، چندین افتتاحیه نمایشگاه را به تعویق بیندازد و ساعات کار خود را تغییر دهد. موزه ملی هنرهای غربی توکیو قرار بود در تاریخ 3 مارس نمایشگاهی از آثار ویلیام ترنر و دیوید هاکنی و ... که از موزه‌های انگلیس به امانت گرفته بود را نمایش دهد، افتتاحیه این نمایشگاه را لغو به زمان دیگری موکول کرد.

هلند

نمایشگاه بین المللی هنرهای زیبا در ماستریخت  با وجود خروج سه گالری شرکت کننده از این برنامه (دو گالری از نیویورک و یک گالری از پاریس)، طبق برنامه ریزی قبلی در تاریخ 7 تا 15 مارس برگزار خواهد شد. 280 گالری از کشورهای مختلف در این رویداد حضور خواهند داشت و در بیانیه‌ای که برگزار کنندگان هلندی این رویداد منتشر کردند، اعلام شده که اقدامات ضد عفونی روزانه و توزیع ژل ضدعفونی در نمایشگاه، اقدامات پیش گیرانه از شیوع ویروس کرونا هستند.

کره جنوبی

در کره جنوبی تمامی موزه‌های هنری سئول و کاخ جیونگ بوگگونگ برای جلوگیری از شیوع کرونا تا اطلاع رسانی بعدی تعطیل اعلام شدند.

امارات متحده عربی

نمایشگاه هنر دبی سال 2020  که قرار بود اواخر ماه مارس برگزار شود، به تعویق افتاد و تاریخ  جدید افتتاحیه هنوز تعیین نشده است. بنیاد هنری شارجه نیز نشست علمی هنری  ماه مارس را به  تعویق انداخت. فضاهای نمایشگاهی این بنیاد در ساعات عادی، باز هستند. سایر سازمان های هنری امارات، از جمله مرکز هنرهای جمعی ، سازمان خیابان آلسرکال و لوور ابوظبی ، هنوز هیچ برنامه ای برای بستن یا لغو رویدادهایشان  اعلام نکرده اند.

آمریکا

هیچ موسسه هنری آمریکایی هنوز در مقابله با شیوع ویروس کرونا به طور موقت تعطیل نشده‌است. البته این موسسات با انجام اقدامات احتیاطی و بهداشتی به کارشان ادامه می‌دهند. البته روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی از تشکیل تیمی برای حفاظت از کارمندان و بازدیدکنندگان و داوطلبان موسسات هنری در مقابله با ویروس کرونا خبر داده‌است. بعضی از موسسات هنری و فرهنگی هم سفر کارمندانشان را به ایتالیا و چین و کره جنوبی ممنوع اعلام کردند. رویدادهای هنری مثل آرت فر آرموری و چند رویداد هنری دیگر نیز طبق برنامه ریزی برگزار شدند، البته با رعایت تدابیر بهداشتی و استفاده بیش از حد مواد ضد عفونی کننده.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها