{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نگاهی به اتفاقات تجسمی از آغاز سال 99

نگاهی به اتفاقات تجسمی از آغاز سال 99
کدخبر : 1812

سال 1399 با قرنطینه و خانه نشینی آغاز شد. اما دنیای هنر و هنرمندان با وجود خانه نشینی خالی از اتفاق و فعالیت نبود. فعالان عرصه هنربرای این روزها هم فراخوان‌هایی سرگرم کننده و خلاقانه منتشر کردند و هم فراخوان‌هایی که با هدف کمک به هم نوعان بود منتشر شد. گالری‌ها به جای برگزاری نمایشگاه‌های حضوری دست به برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و آنلاین زدند و به معرفی هنرمندان و تعامل با مخاطبان پرداختند. بعضی هنرمندان نیز برای تقدیر از کادر درمانی دست به خلق هنری زدند و کسی بیکار ننشت. در این گزارش به اتفاقات تجسمی از آغاز بهار 1399 نگاهی می‌اندازیم.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان:

ویدئو مپینگ برج آزادی با موضوع اعلام همبستگی با کشورهای درگیر کرونا

در تاریخ 12 فروردین برج آزادی تهران بستر اجرای برنامه نورپردازی سه بعدی(ویدئو مپینگ) با موضوع اعلام همبستگی و همدردی با تمامی کشورهای درگیر با ویروس کرونا شد. نشریه بریتانیایی گاردین عکسی از برنامه ویدئو مپینگ (نورپردازی سه‌بعدی) در برج آزادی تهران را به‌عنوان یکی از بهترین عکس‌های روز سه‌شنبه 31 مارس انتخاب کرد.

پیش از ین برج آزادی برای احترام به کادر درمانی با نور به رنگ سفید درآمد.

Azadi+Tower.jpg

فراخوان‌های سرگرم کننده موزه‌ها

موزه‌های گتی و موزه رایکس (موزه ملی هلند) در فراخوان‌هایی از علاقه مندان دعوت کردند تا در خانه و با وسایل موجود تابلوهای نقاشی موجود در موزه‌ها را بازسازی کنند و با موزه به اشتراک بگذارند تا دیگر علاقه‌مندان هم خلاقیت‌های آن‌ها را ببینند.

موزه هنرهای معاصر تهران نیز از نیمه اسفندماه هر شب یکی از آثار موجود در گنجینه‌اش را در صفحه اینستاگرام موزه با توضیحات کامل به اشتراک می‌گذارد.

Image-from-iOS-4-1024x1016

فراخوان‌هاییی برای کودکان

مسابقه نقاشی در قرنطینه در گالری گلستان

گالری گلستان به منظور ایجاد روحیه در میان کودکان در ایام قرنطینه خانگی که به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفته، مسابقه بزرگ نقاشی برای کودکان زیر 10 سال برگزار می‌کند.

علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا 20 اردیبهشت به ایمیل گالری گلستان به نشانی info@golestangallery.com ارسال کنند. این گالری تا 22 فروردین تعطیل است.

موزه را در خانه نقاشی کنیم

موزه ملی ایران با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران مسابقه‌ای را برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده‌است. در این مسابقه از کودکان دعوت شده که برداشت خلاقانه خود را از  15 اثر تاریخی و فرهنگی که موزه انتخاب کرده نقاشی کنند و با مشخصات خود به آدرس irannationalmuseumkids@gmail.com  ارسال کنند.

فراخوانی برای بزرگسالان

نمایشگاه آنلاین گالری دانژه با همکاری گالری آرتیبیشن فراخوانی را با هدف حمایت از هنرمندان، مهرورزی و کمک به کارگران روزمزد منطقه نصیرآباد و با رویکرد «کرونا و رنسانس جهان معاصر» منتشر کرد.

هنرمندان برای شرکت در این فراخوان می‌توانند آثار خود را با رویکرد «جهان پس از کرونا» و یا «موضوع آزاد» در قالب نقاشی، حجم و عکس ارائه نمایند.

آدرس www.callartexpo.ir لینک وبسایت این فراخوان است.

پویش مشاهنر

جمعی از هنرمندان نامدار در حوزه‌های سینما، تئاتر، تلویزیون، موسیقی و هنرهای تجسمی از روز شنبه (نهم فروردین) با صدور بیانیه‌ای از مشارکت حداکثری خود در ۱۰۰ روز آینده برای تولید آثار هنری در فضای مجازی در راستای کمک به مردم و ارتقای روحیه سلامت روانی جامعه در این روزهای خانه‌نشینی با راه اندازی پویش مشاهنر خبر دادند. این پویش را با هشتگ #مُشاهنر در فضای مجازی دنبال کنید.

برگزاری نمایشگاه مجازی چاردیورای در تالار اینجامیان شهر

گالری این‌جا که سال گذشته نمایشگاهی را ویژه نوروز برگزار کرد، اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و توصیه به ماندن در خانه، نمایشگاه نوروزی این گالری به صورت مجازى در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

این مجموعه شامل آثار ١٠ هنرمند با موضوع چاردیواری و با تکنیک چاپ‌دستی (کالکوگرافی) است. هرکدام از این ۱۰ هنرمند در طول ۱۰ ماه گذشته برداشت خود از موضوع "چاردیوارى" را با تکنیک کالکوگرافی به تصویر کشیده‌اند و این مجموعه را شکل داده‌اند.

نسیم حسن‌زاده، شادی سعیدی، سالومه سوزنچی، مه‌سیما شکریان، سارا کاوه، رویا علی‌پور، عاطفه محرری، سعیده میقانی، رزیتا نصرتی و آنالی وکیلی هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند.

همه آثار تا اردیبهشت‌ماه همراه با مشخصات کامل در صفحه اینستاگرام و وب‌سایت گالری به نشانی www.inja.gallery قابل مشاهده است. همچنین آثار بر دیوار گالرى نصب شده‌اند تا در صورت بهبود شرایط، امکان بازدید حضوری از کارها فراهم شود.

حراج هنرخاورمیانه ساتبیز 2020

این دوره از حراج هنر خاورمیانه به صورت آنلاین برگزار شد. در این حراج 71 اثر از هنرمندان کشورهای ایران، مصر، ترکیه، لبنان، مراکش، عراق، فلسطین و... عرضه شده بود و 17 اثر از 13 هنرمند ایرانی نیز حضور داشت. اما با تغییر رویه حراج ساتبیز برخی از مجموعه‌داران که مایل به فروش آثار خود در حراج آنلاین نبودند، آثار خود را از این رویداد خارج کردند و برخی دیگر از صاحبان آثار نیز شرط فروش اثر خود را رسیدن به قیمت کمینه‌ای که برای آثارشان در حراج در نظر گرفته شده بود، قرار دادند. همین موضوع باعث شد تا نیمی از آثار حراج آنلاین هنر قرن بیستم ساتبیز به فروش نرسد.

در حراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبیز 3 اثر از منیر شاهرودی فرمانفرماییان، 2 اثر از بهمن محصص، 2 اثر از منوچهر یکتایی و آثاری از پرویز تناولی، لیلی متین دفتری، منصور قندریز، مسعود عربشاهی، فرهاد مشیری، فرامرز پیلارام، رضا درخشانی، صادق تیرافکن، کامروز آرام و هدیه شفیعی ارائه شده بود که در این میان تنها 6 اثر به دلیل ارائه پیشنهادهای آنلاین بیشتر از کمینه و بیشنیه در نظر گرفته شده توسط حراج ساتبیز به فروش رسیدند.

بر این اساس از بهمن محصص دو اثر نقاشی و مجسمه به فروش رسید؛ تابلو نقاشی این هنرمند با عنوان "تئیریاس از آینده بیشتر نمی‌داند" که با قیمت پایه 120 تا 180 هزار پوند عرضه شده بود با قیمت 150 هزار پوند فروش رفت. مجسمه "سگ و مرد" این هنرمند نیز که با قیمت پایه 25 تا 35 هزار پوند عرضه شده بود با قیمت 68.750 پوند چکش خورد.

منیر شاهرودی فرمانفرماییان نیز که در این حراج سه تابلو داشت، اثری از مجموعه آیینه‌های این هنرمند چون به قیمت کمینه ارائه شده نرسید به فروش نرفت و تنها دو تابلو نقاشی او نیز که هر کدام به قیمت پایه 8 تا 12 هزار پوند عرضه شده بودند با قیمت‌های  11.250 و 10 هزار پوند فروش رفتند.

اثر بدون عنوان فرامرز پیلارام نیز که با قیمت 20 تا 30 هزار پوند عرضه شده بود با قیمت 22.500 هزار پوند فروخته شد و اثر هدیه شفیعی نیز که با قیمت 5 تا 7 هزار پوند ارائه شده بود با قیمت 6.250 هزار پوند فروش رفت.

IMG_0055

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها