{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در پی شیوع ویروس کرونا

فروش حراجی‌های هنری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده‌است

فروش حراجی‌های هنری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده‌است
کدخبر : 1862

آرت نت نیوز در گزارشی مجموع فروش حراجی‌های هنری را در ماه گذشته با زمان مشابه سال قبل مقایسه کرده‌است و به این نتیجه رسیده که خرید آثار هنری در سال 2020 حدود 76 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافته است. خریداران ترجیح می‌دهد آثار ارزان قیمت تر را بخرند و بسیاری از فروشندگان آثار هنری با ارزششان را از چرخه خرید و فروش خارج کردند.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: کارشناسان پیش بینی می‌کنند در آینده معاملات هنری در سطح دیگری انجام شود.

نتیجه گیری‌های این گزارش به شرح زیر است:

براساس تحلیل ها، فروش آثار هنرهای تجسمی در حراجی‌ها در مارس 2020 حدود 75.8 درصد کاهش یافته است. ماه گذشته ، خانه های حراجی  سرتاسر جهان در مجموع 227.6 میلیون دلار، اثار هنری را فروخته‌اند که از مارس 2019، حدود 939.3 میلیون دلار کمتر است.

البته این نتیجه نباید چندان تعجب آور باشد  چرا که  بسیاری از برنامه‌های فروش پرسود ماه مارس، مانند  هفته آسیا در نیویورک لغو شدند. اما میزان کاهش فروش در ماه گذشته نشان می‌دهد بسیاری از فروشندگان تصمیم گرفته‌اند تا آثار و اشیا با ارزش خود را در این شرایط بی ثبات جهانی از چرخه خرید و فروش خارج کرده و نزد خود نگه دارند. در پی این تصمیم تعداد آثار ارائه شده در این مدت نسبت به سال گدشته حدود یک چهارم بوده‌است و مجموع فروش ماه مارس 2020 نسبت به مارس 2019، 26 درصد کاهش داشت.

البته بسیاری از برنامه‌های فروش که لغو شدند در ماه ژوئن برگزار خواهند شد و بعد از آن می‌توان نتیجه گیری درست تری درباره این موضوع ارائه کرد. بسیاری از فعالان این حوزه  در حال مهار کردن تاثیر بحران جهانی کرونا بر فروش آثار هنری هستند. یک تحلیگر اقتصاد هنر می‌گوید: "اگرمجموع مبلغ فروش آثار هنری در سال 2020، به اندازه نیمی از مبلغ فروش آثار هنری در سال 2019 خوش شانسی است."

اما در این بین میزان تقاضا برای خرید آثار در ماه مارس امسال تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته است. یعنی تعداد خریداران آثار هنری ارائه شده برای فروش کاهش چندانی نسبت به سال قبل ندارد. این در حالی است که خانه‌های حراج فعلا ارتباطشان را با خریداران حفظ کردند، تا از کاهش بیشتر خرید و فروش آثار هنری جلوگیری کنند و سعی دارند همین آثار هنری محدودی که برای فروش عرضه می‌شود را به فروش برسانند.

در قسمت دیگری از این نتیجه گیری آمده است که آثار هنری ارزان قیمت فروش بیشتری داشته اند. آثار هنری که قیمتی در حدود 1 میلیون تا 10 میلیون دلار داشته اند با کاهش فروش حدودا 90 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند اما فروش آثار هنری که زیر 1 میلیون دلار قیمت داشتند حدود 70 درصد کاهش داشته است. البته بسیاری از اثار گران قیمت از فروش آنلاین خانه‌های حراج حذف شدند و به نظر می‌رسد در این شرایط خرید آثار هنری با قیمت ارزان تر به صورت آنلاین برای خریداران راحت تر و جالب تر باشد و بسیاری از خریدران جدید آثار هنری ترجیح می‌دهند آثار هنری ارزانتر را برای خرید انتخاب کنند. خانه‌های حراج کریستیز و ساتبیز گزاش داده‌اند 40 درصد از فروش ماه آوریل و مارس 2020 توسط خریداران جدید و از آثار هنری ارزانتر صورت گرفته است. کارشناسان در این باره می‌گویند در این شرایط شاید خرید یک تابلو گران قیمت سخت باشد و خریدار ترجیح می‌دهد تابلویی دکوراتیو با قیمت ارزانتر را بخرد.

در مجموع پیش بینی می‌شود تا پایان امسال خرید و فروش آثار هنری کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های قبل پیدا کند و فروشندگان اثار هنری حاضر به کاهش و اصلاح  قیمت آثارشان برای فروش در این شرایط نباشند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها