{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کریستو هنرمند بسته بندی‌های بزرگ و پل‌های موقت در گذشت

کریستو هنرمند بسته بندی‌های بزرگ و پل‌های موقت در گذشت
کدخبر : 1891
خبرنگار:

کریستو هنرمندی که ساختمان پارلمان آلمان را ۶ سال بعد از سقوط دیوار برلین بسته بندی کرد و با بشکه‌های رنگی نفت در لندن معبدی بزرگ ساخت، در سن ۸۴ سالگی در نیویورک درگذشت. او با دیدگایی خلاقانه و هنرمندانه و دقت یک مهندس و پیگیری بسیار دست به خلق آثاری اعجاب انگیز خارج از فضای گالری‌ها زد.

هنر‌ام‌روز: کریستو یاواچف مجسمه‌ساز و هنرمند محیطیآمریکایی، زادۀ بلغارستان. از دهۀ ۱۹۵۰ در پاریس و از ۱۹۶۴ در نیویورک فعالیت داشت.

این هنرمند برای تامین سرمایه اجرای آثار بزرگ و موقتش نقشه‌ها و پیش طرح‌ها و ماکت‌های سایز کوچک پروژه‌هایش را می‌فروخت و از دریافت مستقیم سرمایه خودداری می‌کرد. گاهی برای اجرای پروژه‌هایش سال‌ها صبر می‌کرد. 

2908

کریستو به همراه همسرش ژان کلود در زمینه هنرهای محیطی با ویژگی موقتی، فعال بودند. او درباره آثارش می‌گفت: “آن‌ها برای جهان بی فایده هستند. و تنها برای لذت بردن ساخته می‌شوند. مردم می‌توانند روی پل‌های موقت قدم بزنند اما جهان می‌تواند بدون آن‌ها زندگی کند، آن‌ها تنها در زمان خود وجود دارند و قابل تکرار و قابل خرید نیستند و این قدرت آن‌هاست.”
پروژه آخر کریستو بسته بندی آرک تریومپ یا طاق نصرت پاریس به همراه برگزاری نمایشگاهی از آثار او در مرکز هنری پمپیدو بود که به خاطر کرونا به تعویق افتاد و قرار است در سال ۲۰۲۱ اجرا شود. 
*ماکت رایشتاک بسته بندی در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.

5000

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها