{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پیشنهاد فرهنگی و هنری برای روزهای تعطیل

بازدید از مجسمه‌های تهران در فضای باز

 بازدید از مجسمه‌های تهران در فضای باز
کدخبر : 1893

شهر تهران مجسمه‌های ارزشمندی را در پارک‌ها و خیابان‌های خود جا داده که بعضی از آن‌ها مانند مجسمه پارک ساعی داستان زیبایی هم دارند. برای روزهای تعطیل پیش رو چند نمونه از این مجسمه‌ها را برای بازدید در فضای باز معرفی کرده‌ایم. در زمان بازدید فرهنگی ماسک زدن و حفظ فاصله را فراموش نکنید.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان: 

باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر

در خیابان کارگر شمالی کنار موزه هنرهای معاصر باغ مجسمه این موزه به چشم می‌خورد. موزه هنرهای معاصر این روزها به دلیل بازسازی و مرمت تعطیل است اما امکان بازدید از باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر از خیابان وجود دارد. در این باغ مجسمه آثاری از پرویز تناولی، داریوش صنیع‌زاده، ماکس ارنست، هنری مور، الکساندرکالدر، آرنولدوپومودورو و ... موجود است که بعضی از آن‌ها را می‌توانید از پیاده‌روخیابان کارگر شمالی در کنار موزه ببینید.  همچنین مجسمه گروه حشمت خانم روبه روی گالری لاله در فاصله کمی از پارک لاله قرار دارد. گالری لاله در خیابان فاطمی روبه روی پارک طبقاتی لاله است و درست جلوی در وردی گالری مجسمه برنزی گروه حشمت خانم اثر آذر شیخ بهاالدین‌ زاده نصب شده‌است. نمونه‌هایی دیگر از آثار این هنرمند را می‌توانید در پارک پلیس و فضای بیرونی باغ موزه قصر ببینید. مجسمه ابوریحان بیرونی اثر محمد علی مددی نیز در پارک لاله اثر هنری دیدنی است.

e42d3f05-8b5f-45fe-9742-2499168f92fb

بازدید از مجسمه‌های خانه هنرمندان تهران

خانه هنرمندان تهران که بیشتر به واسطه گالری‌ها و سالن‌های تئاترش شناخته شده‌است مجسمه‌های ارزشمند و زیبایی را هم در خود نگهداری می‌کند. از مجسمه‌های کنار درب وردی این خانه که آثاری از ژازه تباتبایی هستند تا مجسمه‌های بزرگ و کوچک دیگرمثل مجسمه نی لبک زن ساخته ایرج محمدی در این پارک نصب هستند، اما متاسفانه شناسنامه‌ای مدون از مجسمه‌های این پارک در دسترس نیست اما مجسمه‌ها در پارک قابل بازدید هستند و برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره مجسمه‌ها باید زمانی که خانه هنرمندان تهران تعطیل نیست از روابط عمومی سوال کنید.

UJ7nojJMTAPDqS3zZcTAG7PAbylIAUpTZDrTu73w

مجسمه‌های پارک ملت

پارک ملت در خیابان ولیعصر بالاتر از اتوبان نیایش نیز مجسمه‌های زیادی دارد. در سال 93 آثار ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی در این پارک نصب شدند. این آثار مجسمه‌هایی از سنگ تراورتن از هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی مثل گولر گوچلو گون گورن، مسلم سالار محمدی و ... هستند. همچنین مجسمه امیر کبیر به سازندگی ابولحسن خان صدیقی از مهرماه 1389 در این پارک نصب شده‌است. مجسمه‌های سمپوزیون از پیاده روی خیابان ولیعصر قابل بازدید است اما برای دیدن دیگر مجسمه‌های این پارک که کم هم نیستند، باید به داخلش بروید.Mellat-Park-Criticism-02

مجسمه‌های پارک جمشیدیه تهران

در پارک جمشیدیه تهران علاوه بر زیبایی‌‎هایی طبیعی، تعدادی هم مجسمه ارزشمند موجود است. از این مجسمه‌ها می‌توان از مجسمه متفکر اثر ناصر هوشمند وزیری و مجسمه بز ساخته مش اسماعیل یا  توکل اسماعیلی نام برد. اسماعیل توکلی هنرمند خودآموخته است. او سال‌ها در کارگاه مجسمه سازی دانشگاه تهران به عنوان دستیار مشغول به کار بود. در این بین با اساتید هنر مجسمه سازی آشنا شد و با ذوق و علاقه شخصی دست به خلق مجسمه‌هایی زیبا زد.

پارک-جمشیدیه

مجسمه‌های پارک ساعی

در سال‌های اخیر مجسمه‌هایی از هنرمندان جوان در اطراف پارک ساعی نصب شده‌است. اما بازدید از پارک ساعی علاوه بر دیدن طراحی ویژه این پارک و مجسمه‌های اطراف آن لطف دیگری نیز دارد. در این پارک مجسمه‌ای از کریم ساعی به سازندگی ایرج محمدی موجود است که زیر سایه یکی از درختان(مجسمه‌ای) این پارک نشسته است و به نظر می‌رسد در حال نظارت و حفاظت از جنگل‌ها و بوستان‌های کشورش است. کریم ساعی موسس رشته جنگل داری در ایران و بانی ساخت پارک ساعی و کاشتن درختان زیبا در خیابان ولیعصر تهران است.

Tandis_e_mohandes_saee

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها