{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مجسمه‌هایی که در پی اعتراضات ضدنژادپرستی پایین کشیده شدند

مجسمه‌هایی که در پی اعتراضات ضدنژادپرستی پایین کشیده شدند
کدخبر : 1899

در پی گسترش اعتراضات ضد نژاد پرستی که از آمریکا و گسترش آن به دیگر کشورها تعدادی از مجسمه‌هایی که به گونه‌ای نماد و نشان برده‌داری بودند در آمریکا و کشورهای معترض دیگر سرنگون شدند و قرار است در بعضی کشورها این مجسمه‌ها برداشته شده و به موزه‌ها و یا انبار موزه‌ها منتقل شوند و به عنوان آثاری که نماد تغییر است شناخته شد و به جای آن‌ها آثاری که نماد پیروزی و یا بزرگداشت فعالان جنبش‌های ضد نژاد پرستی ساخته و نصب شود.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: این مجسمه‌ها با ارزش تاریخی شخصیت‌هایی را نشان می‌دهند که به گونه‌ای برده داری یا تبعیض نژادی را ترویج دادند و از آن حمایت کردند. اما این‌ها فارغ از محتوایی که  ترویج می‌کنند آثار هنری هستند که متعلق به تمام مردم یک کشور است و ارزش تاریخی دارند و برای ساخت آن‌ها هزینه شده‌است. تخریب اموال عمومی خصوصا آثار هنر شهری در پی اعتراضات اتفاقی است که در طول تاریخ تکرار شده و یا آثاری اینچنین به بستری برای نشان دادن اعتراضات تبدیل شده‌اند. این تغییر گاهی اثر هنری را به اثری جدید تبدیل کرده و یا گاهی منجر به نابودی و مفقود شدن کامل یک اثر شده‌است. این آثار فارغ از محتوایشان آثار هنری هستند و به نظر می‌رسد امکان ارائه آن به گونه‌ای دیگر (پیشنهاد بنکسی درباره مجسمه تاجر برده) شاید اقدام مناسبتری باشد.

در این گزارش چند مجسمه که در پی اعتراضات ضد نژاد پرستانه پایین آورده شدند معرفی می‌شوند:

قطعه سنگ نماد برده داری

در ویرجینیای آمریکا این قطعه سنگ مربوط به 176 سال پیش محلی بود که بردگان را روی آن قرار می‌دادند تا فروخته شوند. در پی اعتراضات روزهای اخیر معترضان روی این سنگ شعار نویسی کردند و این سنگ قرار است به زودی از شهر  فردریکزبرگ برداشته و به موزه این شهر منتقل شود.

174888_619

مجسمه تاجر برده در انگلیس

مجسمه ادوارد کالستون تاجر برده در شهر بریستول انگلیس در پی اعتراضات ضد نژاد پرستی پایین کشیده شد و به آب انداخته شد. قرار است مقامات این شهر مجسمه را از آب درآورند و به موزه منتقل کنند. بنکسی نیز پیشنهاد داده که این مجسمه را در حالی که پایین کشیده می‌شود نصب کنند تا یادگاری از این روز باشد. قرار است تمامی نمادهای نژادپرستی و برده‌داری حتی نام خیابان‌ها در انگلیس مورد تجدید نظر قرار گیرد و تغییر کند.

174887_353

مجسمه لئوپود دوم در بلژیک

در پی اعتراضات ضد نژاد پرستی در بلژیک مردم معترض روی مجسمه لئوپود دوم رنگ پاشیدند و خواستار جابه جایی سریع‌تر این مجسمه شدند. این مجسمه چهره پادشاه لئوپود دوم را نشان می‌دهد که در پی استعمار کنگو در آن‌جا جنایات زیادی انجام داد.

174886_704

مجسمه فرانک ریزو در پنسیلوانیا

مجسمه شهردار و رییس پلیس ، در روزهای اعتراض رنگی شد و قرار است از شهر خارج شود. فرانک ریزو نماد یک سفید پوست بود که با سیاه پوستان رفتار بسیاری بدی داشت.

مجسمه

مجسمه جیمز ماریون سیمز

این مجسمه در شهر نیویورک متعلق به یک پزشک است که آزمایش‌های پزشکی را روی زنان برده آفریقایی انجام می‌داد. البته این مجسمه در سال 2018 جابه جا شد.

3000

مجسمه رابرت ایلی

این مجسمه در پارک آزادی بردگان ویرجینیا قرار دارد و در سال 2017 قرار شد به دلیل حمایت این فرمانده از برده داری از این پارک برداشته شود. اما در پی انتشار این خبر دونالد ترامپ با جابه جایی مجسمه‌های نماد برده داری مخالفت کرد. در پی اعتراضات روزهای اخیر مردم روی این پایه‌های این مجسمه شعار نویسی کردند و به تجمع پرداختند و قرار است این اثر به زودی از آن‌جا برداشته شود.

5525

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها