{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه زادروز آرتیمسیا جنتیلسکی

به بهانه زادروز آرتیمسیا جنتیلسکی
کدخبر : 1921
خبرنگار:

امروز به مناسبت زادروز آرتمیسیا جنتیلیسکی، لوگوی موتور جستجوگر گوگل به تصویری از او تبدیل شد. اما او چه کسی بود؟ آرتیمسیا جنتیلسکی زاده 8 جولای 1593 در ایتالیا، اولین نقاش زنی بود که به عضویت آکادمی هنر فلورانس درآمد. آرتیمیسیا نقاشی را نزد پدر هنرمندش اوراتسیو جنتیلسکی آموخت و زمانی که 17 ساله بود مورد تجاوز استادش اگوستینو تاسی قرار گرفت. این هنرمند تجربه هولناک تجاوز و اتفاقات و تاثیرات بعد از آن در نقاشی‌هایش انعکاس داد و از این بابت هنرمندی شجاع محسوب می‌شود. نقاشی‌های جنتیلسکی را با زنان نیرومندی که به تصویر می‌کشید و رنگ‌های زنده و بیان صریح غافلگیرکننده‌اش می‌شناسند. سرگذشت او داستان استعداد، ایستادگی، انعطاف و اراده‌ای آهنین است.

هنرام‌روز: "آثار هنری خود به روشنی از خویش سخن می‌گویند." آرتمیسیا جنتیلسکی در ۱۶۴۹ در نامه‌ای به حامی‌اش این جمله را  نوشت و از این طریق آگاهی‌ خود را از موقعیت دشوارش به عنوان یک زن نقاش در دنیای هنر آن زمان نشان داد و با آن که می‌دانست راه دشواری در پیش دارد تا به هنرمندی جدی و حرفه‌ای تبدیل شود، با ایمان به خود به کارش ادامه داد.

این هنرمند آموزش‌های اولیه را نزد پدرش دید. پدرش، اوراتسیو جنتیلسکی، نقاشی مشهور بود که نقاشی‌هایش تحت‌تاثیر آثار دوست هم‌پیاله‌اش کاراواجو بود و در نقاشی از مدل‌های زنده به سطوحی تازه از پویایی و واقع‌گرایی دست یافته بود. زمانی که پدر آرتمیسیا  استعداد ویژه‌اش را در هنر درک کرد، او را برای آموزش بیشتر نزد اگوستینو تاسی فرستاد و زمانی که آرتیمسیا تنها 17 سال داشت اگوستینو تاسی معلم هنرش به او تجاوز و بعد با وعده ازدواج او را به ادامه ارتباط تشویق کرد اما بعد از دو سال به قول خود عمل نکرد و زمانی که پدر آرتمیسیا از ماجرا خبردار شد، تاسی را به دادگاه کشید. این در حالی است که پدر آرتیمیسیا با اینکه از تاسی شکایت کرد اما ترجیح می‌داد که آن دو با هم ازدواج کنند. در نهایت حقیقت ادعای آرتیمیسیا در دادگاه ثابت شد، اما چون تاسی نقاش محبوب پاپ بود به زندان نرفت. آرتمیسیا ۷ ماه پرجنجال و ننگ را پشت سر گذاشت تا بتواند ثابت کند که حقیقت را می‌گوید.

Susanna-and-the-Elders-1610-Artemisia-Gentileschi

اما در نهایت او در دورانی که نقاشی هنری کاملا مردانه تلقی می‌شد و زنان هنرمند در آن بسیار اندک بودند به جایگاه یک نقاش موفق بین‌المللی ارتقا یافت.

_103723669_p06jcwhb

این هنرمند تجربه‌های تلخ زندگی‌اش را در آثارش انعکاس داد و گفته می‌شود در بعضی ز آثارش نشانه‌هایی از خشونت علیه مردان دیده می‌شود.

_103723662_p06jcvyh

او در روزگار خود هنرمندی بسیار شناخته شده بود و حامیان و علاقه‌مندان سرشناسی از جمله چارلز اول پادشاه انگلستان و فیلیپ چهارم پادشاه اسپانیا داشت. آرتمیزسیا اولین زن هنرمندی بود که به عضویت آکادمی پرآوازه هنر نقاشی در فلورانس درآمد، با این حال در طول قرن‌ها به آثار او چندان ارزش ننهادند. در دهه ۱۹۷۰ با تلاش فمینیست‌ها، که در جست و جوی زنان هنرمند قدرنادیده بودند، علاقه به جنتیلسکی باز برانگیخته شد.

_103723666_p06jcwnd

نقاشی جنتیلسکی از جودیت و هولوفرنس که در آن سر مرد به دست دو زن مصمم از بدن جدا شده است معمولا به انتقامی با رنگ و روغن تعبیر شده است. حتی ادعا شده که هولوفرنس در این تابلو به تاسی اشاره دارد.

images

جودیت بنا بر روایات بیوه زنی زیبا بوده، پس از محاصرهٔ شهری که در آن ساکن هستند و از آنجایی که رُعب و وحشت را از ساکنین مؤمن شهر دور کند، اعلام می‌کند که بنا بر مشیّت خداوند می‌تواند دشمنِ مردم هولوفِرنِس را نابود کند. او پس از نیایش، مخفیانه به اردوگاه دشمن می‌رود و موفق می‌شود سَرِ هولوفِرنِس را در خواب بِبُرَد، با کشته شدن سردار بزرگ به دست یک زن، ارتش وی سراسیمه و آشفته می‌گردد، بدین ترتیب شهر از محاصره نجات می‌یابد.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها