{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ویرانی گالری‌های بیروت بعد از انفجار بزرگ

ویرانی گالری‌های بیروت بعد از انفجار بزرگ
کدخبر : 1958
خبرنگار:

در پی انفجار بیروت دو گالری معروف این شهر ویران شدند و به بسیاری دیگر از موزه‌ها و گالری‌ها خسارت وارد شد.

به گزارش هنر امروز و به نقل از آرت نیوزیپیپر، در پی انفجار بزرگ دیروز در بیروت، گالری‌های بزرگ هنری از جمله گالری مرفا(Marfa)در نزدیکی بندر بیروت و گالری تانیت(Tanit) به طور کامل ویران شده‌اند.

شعبه بیروت گالری اپرا (Opera)نیز با خسارت شدیدی مواجه شده است.

مدیر گالری «صالح برکت» یکی دیگر از گالری‌هایی که در اثر انفجار روز گذشته دچار خسارات شدید شده است، گفت :« یکی از کارکنان این گالری تحت مراقبت‌های ویژه است. گالری نیز دچار خسارت شده است و زمان کافی برای بستن ویترین‌های باز به منظور حفاظت از آثار هنری را نداشتیم.»

IMG_5670

موزه «سرسق» که ساختمان آن از کاخ‌های سده ۱۸ است نیز آسیب دیده است. مدیر این موزه که در زمان انفجار در موزه حضور داشته، گفت: «این بزرگترین انفجاری بود که تاکنون دیده‌ام. موزه ویران شده است. خوشبختانه هیچ یک از کارکنان آسیب ندیده‌اند. خسارات شدیدی به ساختار ساختمان وارد شده و در زمانی که دلار در لبنان بسیار گران است نمی‎‌دانم چطور می‌توانیم هزینه شیشه‌های جدید سقف و درهای ورودی را بپردازیم. ما توانایی خرید مصالح جدید را نداریم.»

روزنامه هنر چاپ لندن هم در این باره نوشت:

گالری سفیر سملر (Sfeir-Semler) واقع در محله کارانتینا و گالری جنین روبیز (Janine Rubeiz) در محله روشه در اثر موج این انفجارها خسارت دیدند.

از بنیاد هنری دلول (Dalloul Art Foundation) که محل نمایش و نگهداری بزرگترین مجموعه آثار هنری مدرن و معاصر دنیای عرب است، نیز خبر می‌رسد ساختمان بنیاد خسارت دیده اما نگارخانه‌های آن سالم باقی ماندند.

موزه سورساک که در دهه ۱۹۶۰ مرکز زندگی فرهنگی بیروت بود نیز خسارت سنگینی متحمل شده است. این موزه به تازگی و در سال ۲۰۱۵ پس از یک مرمت پرهزینه دوباره بازگشایی شده بود.

زینا آریدا (Zeina Arida) مدیر موزه سورساک که در زمان وقوع انفجارها در ساختمان بود، گفت: این شدیدترین انفجاری بود که تا به حال دیده بودم. موزه تخریب شده اما خوشبختانه هیچکدام از کارکنان زخمی نشدند.

وی تصریح کرد: خسارت زیادی به ساختمان موزه وارد شده آن هم در زمانی که قیمت دلار در لبنان آنقدر بالاست که نمی‌دانیم چطور می‌توانیم از پس هزینه خرید شیشه جدید برای پنجره‌ها و درهای خروجی برآییم. منابع لازم برای خریدن مصالح جدید را نداریم.  

آریدا در ادامه با اشاره به خسارت وارد شده به آثار این موزه عنوان کرد: این که ببینید نتیجه پنج سال کار و تلاش با خاک یکسان شده، وحشتناک است. حتی در دوره جنگ داخلی نیز اوضاع تا این اندازه بد نبود.

لور دوتویل (Laure d’Hauteville) بنیان‌گذار و مدیر جشنواره هنر بیروت نیز با اشاره به تاثیر عمیق فاجعه روز گذشته بر وضعیت هنر در این شهر می‌گوید: در تمام ۲۹ سال سکونتم در لبنان تاکنون چیزی مثل این را ندیده بودم. قبل از این ماجرا هم برگزاری جشنواره امسال را به ۲۰۲۱ موکول کرده بودم اما حالا مطمئن نیستم. بعد از چنین اتفاقی مدتی طولانی زمان می‌برد تا ایده برگزاری جشنواره هنری دوباره در ذهن مردم بازسازی شود.

IMG_5670

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها