{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چند نکته جالب درباره تابلوی ناهار قایقرانان

چند نکته جالب درباره تابلوی ناهار قایقرانان
کدخبر : 1964
خبرنگار:

ناهار قایقرانان یکی از شلوغ‌ترین و جذاب ترین تابلوهای نقاش فرانسوی پیتر آگوست رنوار است که در سال 1881 خلق شد. این تابلو در مجموعه فیلیپس واشنگن نگهداری می‌شود. تکمیل این نقاشی حدود 16 ماه طول کشید و و رنوار در نامه‌ای درباره تابلوی ناهار قایقرانان نوشت: "زمان‌هایی باید کارهایی را انجام دهیم که دشوار به نظر می‌رسد."

هنرام‌روز: مکان نقاشی یک رستوران محبوب  در امتداد رودخانه سن است. رنوار تابلوهای بزرگ دیگری نیز از فضای باز دارد اما نقاشی از 14 نفر حاضر در این تابلو که به نظر می‌رسد مدل‌های زنده و افراد واقعی هستند پروسه کامل کردن این تابلو را طولانی و آن را به یک شاهکار تبدیل کرده‌است. در این تابلو یکی از دوستان رنوار (مرد جوان گوشه سمت راست پایین تابلو)، دوست رنوار که بعدا همسر او شد ( زن جوانی که با یک سگ کوچک بازی می‌کند) و الن آندره بازیگر و مدل نقاشی‌های ادگار دگا ( زنی که نوشیدنی می‌خورد) افراد شناخته شده‌ای از نزدیکان رنوار هستند که در این تابلو حضور دارند.

Maison-Fournaise-1024x675

اما سه واقعیت مهم دیگر درباره این تابلو می‌تواند برای دوست داران هنر جالب و نگاه آن‌ها را به این تابلو تغییر دهد:

تابلو با دست چپ رنوار کامل شد

زمانی که رنوار مشغول کامل کردن این تابلو بود بازوی دست راستش در اثر تصادف هنگام دوچرخه سواری شکست و رنوار مجبور شد با کمک دست چپش تابلو را کامل کند. او درباره این اتفاق در نامه‌ای به حامی‌اش نوشت : "این تابلو از آنچه که فکر می‌کردم بهتر شد. فکر می‌کنم اتفاق خوبی بود که باعث پیشرفت من شد و به من امکان پیشرفت داد."

این تابلو خداحافظی رنوار با سبک امپرسیونیسم بود

رنوار در این تابلو پس زمینه را با لکه‌های نقاشانه امپرسیونیستی ترسیم کرد، اما جلوی تابلو واقع گرایانه و حتی با حجم نقاشی شده‌است. برای درک بهتر این نکته این تابلو را با آثاری از رنوار مربوط به پنج سال قبل مقایسه کنید متوجه می‌شوید که فیگورها در جلوی تابلو مرز مشخصی ندارند و مرز آن‌ها محو شده‌است.

بعد از فروش تابلوی ناهار قایقرانان رنوار به ایتالیا سفر کرد و تحت تاثیر هنر دوران باستان و رنسانس قرار گرفت و تا آخر عمر با این تاثیر آثارش را خلق کرد.

Screen-Shot-2020-08-06-at-5.21.37-PM-1024x973

این تابلو در سال 1954 و در پی مرمت آسیب دید

بخشی  از درخشش رنگی این تابلوی ناهار در پی مرمت از دست رفت. دانکن فیلیپس خریدار این تابلو در سال 1911  از آن به عنوان ارزشمند ترین تابلوی مجموعه‌اش یاد کرد و گفته می‌شود 12 سال  برای خرید آن تلاش کرد. در سال 1954 در پی ترمیم این تابلو مرمت کنندگان با تمیز کردن سطح روی آن باعث کم شدن درخشندگی‌اش شدند.

سردبیر مجله تایمز در مطلبی درباره این تابلو نوشت درخشش تابلو نسبت به چیزی که در سال 1950 از آن دیدم کمتر شده بود. پس از اعلام این موضوع به دانکن فیلیپس او اعتراف می‌کند که این اتفاق در پی مرمت تابلو صورت گرفته‌است! البته ترمیم کنندگان از کارشان دفاع کردند و گفتند زمانی که پسر رنوار تابلو را دید گفت مانند چیزی است که در کودکیش دیده‌است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها