{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

هنرمندانی که جنبش "من هم" را به آرت بازل بردند

هنرمندانی که جنبش "من هم" را به آرت بازل بردند
کدخبر : 2011
خبرنگار:

فراگیری جنبش می‌تو تنها به شبکه‌های اجتماعی خلاصه نشد بلکه آنقدر مهم بود که به پنجاهمین دوره از آرت فر بازل در سال 2019 هم رسید و چند هنرمند زن در این رویداد آثاری هنری که مستقیما به آزار جنسی و هشتگ می تو اشاره داشت را ارائه کردند. در این گزارش به بررسی این آثار می‌پردازیم. حضور زنان هنرمند و ارائه چنین آثاری در این رویداد در حالی صورت گرفت که گفته می‌شود مردان هنرمند بیشترین سهم را در رویدادهای هنری و فروش آثار در خانه‌های حراج دارند.

هنرام‌روز: در اکتبر ۲۰۱۷، پیرو اتهامات آزار جنسی و شکایت علیه "هاروی واینستین" تهیه کننده سینما و یکی از بنیانگذاران شرکت میراماکس هشتگ "من هم" یا Me tooدر شبکه‌های اجتماعی به هشتگی پر کاربرد تبدیل و منجر به اخراج واینستین از آکادمی علوم و هنرهای سینما اسکار شد. تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷، بیش از ۸۰ زن اتهاماتی را علیه واینستین وارد کرده بودند که بین آن‌ها تعدادی از بازیگران زن مشهور هالیوود مثل آنجلینا جولی، گوئینت پالترو رز مک‌گوآن حضور داشتند. کمپین "من هم" آزارهای و سواستفاده‌های جنسی که مردان قدرتمند جهان با وعده موقعیت کاری بهتر و علی رغم میل زنان به آن‌ها رسانده بودند را افشا کرد و موجب برکناری برخی از آنان از موقعیت کاریشان شد و موجی فراگیر از افشاگری آزار‌های جنسی در تمام دنیا به راه انداخت که دیگر تنها افشاگری درباره مردان قدرتمند نبود.

راز آشکار، آندریا باوز

گزارش آزار جنسی زنان

یکی از آثاری که در این رویداد به طور مستقیم به جنبش می تو اشاره داشت دیواری بود که عکس و مشخصات 100 چهره‌ شناخته شده موسیقی و سیاست و سینما و هنر مرد که دست به آزار جنسی زنان در محیط کارشان زدند را به همراهی تمامی توضیحات از روند پرونده‌های آزار جنسی آن‌ها و حتی جوابیه‌های تکذیب اتهام و یا عذر خواهی آن‌ها را روی کاغذ با زمینه قرمز چاپ کرد و روی دیوار قرار داد. چند صفحه از این اثر نیز به اتهامات هاروی واینستین پرداخته‌بود و بخش‌هایی از پرونده‌های دونالد ترامپ و دیگر روسای جمهور آمریکا نیز در بین افشاگری‌ها به چشم می‌خورد. بینندگان می‌توانستند که روی یک صندلی اداری چرخ دار بنشینند و تمام نوشته‌های روی دیوار را بخوانند. 

این اثر هنری به یکی از بحث برانگیزترین آثار آرت بازل 2019 نیز تبدیل شد چرا که در بازدید اولیه آن که تنها خبرنگاران و افراد سرشناس حضور داشتند،  انتقاداتی را از طرف بازدید کنندگان مرد صورت گرفت. همچنین یکی از از عکس‌های استفاده شده در این پروژه عکسی از هلن دوناهو خبرنگار بود که بدون اجازه او استفاده شد و قبل از نمایش عمومی با عذرخواهی آندریا باوز از نمایش حذف شد.  آندریا باوز عقیده دارد جنبش می تو یکی از مهمترین جنبش‌ها در تاریخ فمنیست است و امیدوار است که کاری که انجام داده تاثیر گذار باشد. گفته می‌شود این بخش از آرت بازل مخاطبان زیادی را به بازدید از این رویداد هنری کشاند.

B-ABOWERS-18-0001.1_72dpi

لباسی برای زندگی، آلیسیا فرمیس

در یکی دیگر از غرفه‌های آرت بازل 2019، 9 مانکن‌ ظریف با لباس‌هایی از جنس کیسه هوای اتومبیل  که برای حفاظت از آنان در مقابل آزار و اذیت و خشونت جنسی طراحی شدند، قرار گرفته‌بود و دستگاهی برای باد کردن قسمت‌های مختلف این لباس‌ها درغرفه بود. این لباس‌ها شبیه به لباس‌های معمولی نبودند و آلیسیا فرمیس هنرمند اسپانیایی این لباس‌ها را با الهام از صحبت‌های قربانیان آزار و تجاوز جنسی در محیط کار، طراحی کرده‌بود. او با زبان مد و طراحی لباس، این‌ موضوع که مردان به خود اجازه می‌دهند تا در محیط کار برای زنان مزاحمت و ازار ایجاد کنند را مورد انتقاد قرار داد و با بیانی فرا واقعی و جذاب از از نظر فرمی کارش را ارائه کرد.

AF-2018-LifeDress__Esther_-1-hires

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها