{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تخریب یک شاهکار

تخریب یک شاهکار
کدخبر : 2053
خبرنگار:

گشت شبانه یا نگهبانِ شب، مشهورترین و پرحاشیه‌ترین اثر نقاش مشهور هلندی، رامبراند است. این اثر که در سال ۱۶۴۲ و در اوج دوران طلایی هلند ترسیم شده ‌است، تا کنون سه بار مورد هجوم افراد مختلف قرار گرفته است.

هنرام‌روز: نخستین بار در سیزدهم ژانویه‌ی ۱۹۱۱ شخصی که کارمند سابق نیروی دریایی بود و تحت فشار بیکاری قرار داشت، در اعتراض به افزایش بیکاری در جامعه، با یک چاقو به تابلوی نگهبان شب حمله کرد تا بوم این اثر را پاره کند، وارنیش ضخیمی که روی سطح این نقاشی به کار رفته بود مانع از پاره شدن بوم این شاهکار شد.

4714CDD7-0B43-4D94-86D5-377A94290AE0

دومین اقدام جهت آسیب رساندن به این تابلو ۴۵ سال پیش در چنین روزی اتفاق افتاد. در چهاردهم سپتامبر ۱۹۷۵ یک معلم مدرسه به نام ویلیام دو رایک که گرفتار بیکاری بود با یک چاقو چند ضربه‌ به بوم این اثر وارد کرد که آسیب شدیدی به آن رسید و بخشی از بوم این نقاشی پاره شد. او پانزده بریدگی و خراش روی این اثر ایجاد کرد. دو رایک که از مشکلات روانی رنج می‌برد، ادعا کرد مسیح او را وادار به انجام این کار کرده است. او در یک بیمارستان روانی بستری شد و مدتی بعد خودکشی کرد. متخصصان ترمیم، این تابلو را ترمیم کردند اما هنوز آثاری از آسیب شدیدی که دو رایک به آن وارد کرده بود دیده می‌شود.

3499AECE-6E36-4A88-B2FD-A97BA79890CB

سومین و آخرین اقدام جهت تخریب تابلو نگهبان شب، در سال ۱۹۹۰ اتفاق افتاد. در ششم آپریل ۱۹۹۰ یک بیمار روانی که از یک تیمارستان فرار کرده بود، وارد موزه رایکس شد و با استفاده از یک اسپری، اقدام به پاشیدن اسید روی سطح این تابلو کرد. مسئولان موزه به سرعت او را دستگیر تو روی تابلو، آب اسپری کردند. خوشبختانه اسید از وارنیش سطح این تابلو عبور نکرد و به رنگ‌های نقاشی آسیبی نرسید. این آسیب‌دیدگی توسط متخصصان ترمیم به خوبی ترمیم شد.

420BAF87-FEA3-432B-991F-D877290CAB26

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها