{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

داستان یک اثر هنری، تابلوی «اعدام» اثر یو مینیون

داستان یک اثر هنری، تابلوی «اعدام» اثر یو مینیون
کدخبر : 2054
خبرنگار:

این تابلو در سال ۲۰۰۷ با قیمت ۵.۹ میلیون دلار در حراج ساتبیز لندن به فروش رسید و رکورد گرانترین نقاشی هنرمعاصر چین را از آن خود کرد. این تابلو با الهام از واقعه کشتار دانشجویان معترض در سال ۱۹۸۹ در میدان «تیان آن من» شهر پکن در سال ۱۹۹۵ خلق شد.

هنرام‌روز: هنرمند این اثر درباره‌اش گفته حادثه میدان تیان آن من در خلق این اثر تاثیر گذار بود اما نقاشی‌هایم احساس مرا بیان می کنند و انتقادی از حوادث و اتفاقات نیستند و‌ نمی‌خواهم مخاطبان با دیدن آن تنها به یک اتفاق و یک مکان خاص فکر کنند. این پیشینه کل جهان است.

برخی منتقدان این تابلو را با نقاشی سوم ماه می اثر فرانسیسکو گویا و تابلو اعدام ماکسیمیلین اثر ادوارد مانه مقایسه کرده‌اند اما نکته مهم درباره این تابلو این است که تمامی افراد آن لبخند بر لب دارند. همان لبخند هیستیریکی که بر لبان دیگر پرتره‌های آثار این هنرمندان در شرایط نامناسب دیده‌می‌شود.

یومینیون این روزها هنرمند مشهوری است و آثارش در مجموعه‌های معتبر دنیا نگهداری می‌شوند و منتقدان او را به عنوان یکی از هنرمندان منتقد شرایط سیاسی و اجتماعی چین می‌شناسند اما او این توصیف را رد می‌کند و می‌گوید سعی دارم جهان را درک کنم.

یو مینیون تابلوی اعدام را در سال ۱۹۹۵ با شرط عدم نمایش  عمومی به یک مجموعه دار گمنام هنگ کنگی به قیمت ۵۰۰۰ دلار فروخت. بعد از آن «ترور سیمون» این اثر را به قیمت ۳۲هزار دلار خرید و به لندن برد و این تابلو ۵ سال دیده نشد.

درباره تابلوی اعدام ماکسیمیلین

در سال ۱۸۴۶ فردیناند ماکسیمیلین جوزف اتریشی با حمایت ناپلئون سوم و گروه‌های سلطنت طلب در مکزیک، به عنوان ماکسیمیلیان اول به پادشاهی رسید. در نهایت در حالی که سلطنتش از سوی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نشد، مغلوب جمهوری‌خواهان گردید و در سال ۱۸۶۷ توسط آنان دستگیر و تیرباران شد. جسد او بعداً به اتریش منتقل و در گورابه سلطنتی شهر وین دفن شد.

ادوار مانه همین سال تحت تاثیر نقاشی «سوم ماه می ۱۸۰۸» از فرانسیسکو گویا، اثری را با موضوع اعدام ماکسیمیلیان نقاشی کرد و آن را در نمایشگاه جهانی پاریس به نمایش گذاشت و تا سال ۱۸۶۹ سه نسخه دیگر از این اثر را خلق کرد.

384EAB74-3804-4392-BC96-F977E0B5172E

درباره تابلوی سوم ماه می

در سوم ماه مه ‌۱۸۰۸ مردم مادرید در برابر اشغالگران فرانسوی به پا خاستند. ناپلئون که در ابتدا امید می‌رفت تا جمهوری و برابری را با قدرت نظامی‌اش برای اروپا به ارمغان بیاورد، خود به یک اشغالگر تبدیل شده بود. شورش مردم اسپانیا پاسخ وحشیانه‌ای گرفت. در طول دو روز حدود پنج هزار نفر از مردم بی‌گناه کشته شدند. فرانسیسکو گویا اثر سوم ماه می را با الهام از این رویداد خلق کرد.

F2159283-FC67-49CE-A2D4-AA065101ABB3

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها