{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

موز حاشیه ساز، به موزه گوگنهایم رسید

موز حاشیه ساز، به موزه  گوگنهایم رسید
کدخبر : 2064
خبرنگار:

موز حاشیه ساز آرت بازل میامی ۲۰۱۹ یا «کمدین» اثر موریزیو کاتلان توسط اهدا کننده‌ای ناشناس به موزه گوگنهایم فرستاده شد.

هنرام‌روز: این اثر ۱۲۰ هزار دلاری سال گذشته حواشی زیادی در پی داشت و بارها در فضای مجازی بازتولید شد و حواشی زمانی به اوج خود رسید که دیوید داتونا هنرمندی دیگر آن را خورد و خالق اثر از این بابت ابراز خوشحالی کرد.

موزه گوگنهایم اعلام کرد:«خوشحالیم که میزبان اثری از این هنرمند و ارتباطش با تاریخ هنر مدرن هستیم.» اما هنوز برنامه‌ای برای نمایش عمومی کمدین اعلام نکرده‌است.

سال گذشته «کمدین» جمعیت زیادی را به آرت بازل کشاند، کسانی که قصد داشتند با این اثر عکس سلفی بگیرند. 

البته تنها گواهی اصالت اثر و دستورالعمل آن برای موزه ارسال شده و تامین موز و چسب به عهده مالک اثر ‌است. موز باید ده روز یکبارعوض شود و در ارتفاع ۱۷۵ سانتی‌متری از سطح زمین قرار بگیرد. مدیر موزه گوگنهایم گفته که این آسانترین کاری است باید انجام دهیم.

سال گذشته ۳ نسخه از کمدین فروخته شد. در واقع خریداران این اثر ایده اثر هنری را خریداری کردند و باید طبق دستورالعمل آن رابازسازی ‌کنند. در بین خریداران این اثر دیمین هرست هنرمند انگلیسی نیز حضور داشت که پیشنهاد خرید او رد شد. 

برخی افراد این هنرمند را با اندی وارهول مقایسه کردند، اندی وارهول می‌گفت قیمت کوکاکولا برای تمام افراد یکسان است، اما کاتلان باخلق این اثر و‌ فروش ایده آن به قیمت ۱۲۰هزار دلار در پی آن بود که ثابت کند ثروتمندان حاضرند قیمتی متفاوت برای موزی که رویدیوار گالری در حال سیاه شدن است بپردازند.

موریزیو کاتلان خالق اثر حاشیه ساز توالت فرنگی طلایی نیز بود که از ۱۰۰ کیلو طلا درست شده بود و موزه گوگنهایم در پی درخواستمنظره برفی ون گوگ ( یکی از ارزشمندترین آثار موزه) پیشنهاد داد تا آن را برای کاخ سفید ارسال کند. این اثر نیز در نهایت ازدستشویی موزه دزدیده شد.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها