{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تصویری متفاوت از زندانیان

علامت گذاری زمان: هنر در دوران حبس جمعی

علامت گذاری زمان: هنر در دوران حبس جمعی
کدخبر : 2161
خبرنگار:

«علامت گذاری زمان» عنوان کتاب و نمایشگاهی با آثار ۳۵ هنرمند در موزه هنر مدرن نیویورک است که سندی قدرتمند از زندگی درونی و چشم اندازی از خلاقیت زنان و مردان در زندان‌های آمریکا است و ما را با تصویری جدید از این فضا مواجه می‌کند. این کتاب و نمایشگاه به همت «نیکول آر. فلیتوود» نویسنده سیاه پوست گردآوری شده ‌است و حاصل ده سال مطالعه و تحقیق او روی این موضوع است.

D5E71812-54ED-481E-A9DB-2B982D10A54C-6020-000003847AB3BBC1

هنرام‌روز: فلیتوود می‌گوید: «حبس باعث تغییر ساختار خانواده می‌شود. در زادگاهم اوهایو افراد بیشماری که بین آن‌ها کودکان و نوجوانان هم بودند به مدتی نامعلوم دستگیر می‌شدند و بعد آزاد می‌شدند و برخی از آن‌ها نیز هیچگاه بازنگشتند و احساس ناامیدی عمیقی را برای خانواده‌هایشان بر جای گذاشتند چرا که هیچ کس از سرنوشت آن‌ها خبر دار نشد.

در روزنامه‌های محلی هم اغلب تصاویری از دستگیری سیاه پوستان با دستبند و به عنوان خلافکار منتشر می‌شد که بسیار ناراحت کننده بود.

در همین زمان تصاویر دیگری نیز از زندان‌ها بیرون می‌آمد که جایگاهی در رسانه‌ها نداشت و کسی آن‌ها را نمی‌دید. کارت پستال‌های دست ساز و نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی که زندانیان ساخته بودند و عکس‌‌های خانوادگی که زندانیان در هنگام ملاقات با خانواده‌‌هایشان در اتاق ملاقاتی می‌گرفتند که با آثار هنری که زندانیان خلق کرده‌بودند تزیین شده‌بود.»

IMG-1272

تمامی اینها باعث شکل گیری ایده این کتاب و نمایشگاه شد. نویسنده با بیش از ۷۰ نفر از جمله هنرمندان زندانی، معلمان، کارمندان زندان ، فعالان حقوق بشر و بستگان افراد زندانی مصاحبه کرده و تصاویر آثار هنری زندانیان را در این کتاب گردآوری کرده‌است.

IMG-1276

انجمن ویلیام جیمز سازمان غیرانتفایی است که در زندان‌‌های آمریکا کلاس‌های هنری برگزار می‌کند و هنرمندان آثار این نمایشگاه در همین کلاس‌ها هنر را آموختند. برخی از آثار نیز متعلق به هنرمندانی است که قبلا زندانی بودندو یا زندان بر زندگی آن‌ها تاثیر گذاشته است. این آثار هنری راوی شرایط زندان‌ هستند و نشانه‌ای از امید در خود دارند چرا که در شرایطی سخت و طاقت فرسا خلق شدند و تصویری متفاوت از آنچه در رسانه‌ها درباره زندانیان گفته می‌شود را به مخاطبان نشان می‌دهد.

وضعیت نامناسب زندان‌ها این روزها با شیوع ویروس کرونا بدتر هم شده‌است.

IMG-1274

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها