{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چیدمان‌های نوید عظیمی سجادی در کلیسای جامع مونرئاله و کاخ زیسا در پالرموی ایتالیا

چیدمان‌های نوید عظیمی سجادی در کلیسای جامع مونرئاله و کاخ زیسا در پالرموی ایتالیا
کدخبر : 2204
خبرنگار:

چیدمان‌های نوید عظیمی سجادی هنرمند ایرانی ساکن ایتالیا با عنوان «شرق و غرب، تمثیل ها و نمادهای سنت مدیترانه ای» از تاریخ 23 اکتبر 2020 در کلیسای جامع مونرئاله و از تاریخ 24 نوامبر 2020 در کاخ زیسا پالرمو قابل بازدید است. هنرمند در این پروژه در پی ایجاد گفتگویی معاصر میان هنر خاورمیانه و جهان مدیترانه غربی است که نه تنها یک سفر تصویری بین شرق و غرب، بلکه سفری درهم تنیده میان حال و گذشته نیز هست.

هنرام‌روز: نمایشگاه «شرق و غرب، تمثیلها و نمادهای سنت مد یترانه ای» مجموعه چیدمان های نوید عظیمی سجادی است، که توسط مدیر فرهنگی و میراث فرهنگی و زیست محیطی پالرمو با همکاری اسقف اعظم مونرئاله و بنیاد موندو موستره ترتیب داده شده است. این پروژه مجموعه باستانی کلیسای جامع مونرئاله و کاخ عزیزه، دوشاهکار معماری میراث جهانی یونسکو از هنر عرب-نورمنِ سیسیلی را در روند نمایشی درگیر و به هم مرتبط می‌کند .

4 بخش نخست نمایشگاه در 23 اکتبر سال 2020 در کلیسای جامع مونرئاله با کیوریتوری لینا بالنکا و الساندرو کارلینو افتتاح می شود. در بخش اول بازدید کنندگان شاهد سه چیدمان مکان محور از نوید عظیمی سجادی و آرشیو بایگانی موسسه تاریخ هنر در فلورانسِ ماکس پالنک خواهند بود. در مسیر بازدید از نمایشگاه و بخش های مختلف بنا بازدیدکنندگان می‌توانند به کمک اپلیکیشن این نمایشگاه، ارتباط بین آثار با سمبل ها، عناصر و روایت‌های نهفته در سرستون‌های صومعه را بشناسند و از ارجاعات و برداشت هایی که چیدمان‌ها به بنا و وموزاییک های کلیسا می دهند آگاه شوند.
آثار نوید عظیمی سجادی در فضای داخلی کلیسای مونرئاله، در اتاق های موزه، حیاط صومعه و در نمازخانه سن بندتو به نمایش گذاشته می شوند. این آثار با الهام از شمایل نگاری‌ها و فرهنگ تصویری عرب-نورمن، گفتگویی معاصر میان هنر خاورمیانه و جهان مدیترانه غربی شکل می‌دهند، که نه تنها یک سفر تصویری بین شرق و غرب، بلکه سفری درهم تنیده میان حال و گذشته است. چیدمان‌ها با منطقی خوابگونه راوی پَرسه های ذهن در میان آثار و بناهای رویاگونه دوره عرب-نرمن پالرمو هستند؛ بطوری که نوید با قرار گرفتن در قالب ذهنی و منطق هنرمند آن دوران، خوانش تصویری جدیدی را به موازات آنچه امروز از آن باقی مانده برای ما روایت می‌کند .
رویکرد تکنیکی نوید در این آثار ارتباط مسقیمی با سنت مَیولیکای مدیترانه و سفال‌های عصر تیموری در ایران دارد. او با تلفیق هر دو سنت این صنعت به ترکیبی جدید برای خلق این آثار رسیده است. افتتاح بخش دوم پروژه درکاخ زیسا در تاریخ 24 نوامبر به کیوریتوری اشکان زهرایی و جوزپه موسکاتللو خواهد بود. برای این بخش نوید عظیمی سجادی در طبقه سوم کاخ در سالن شاه نشین گولیلمو اول، زیر مقرنس‌های طاقیِ سالن، چیدمان سیجیللوم را نمایش می‌دهد. در ادامه هنرمند برای برنامه اقامت سه هفته‌ای در این مکان چیدمانی مکان محور آ به نمایش گذاشته  خواهد شد. در طی این دوره هنرمند علاوه بر انتقال کارگاه خود به سالن کاخ، چند ورکشاپ و سخنرانی حول محور پروژه برگزار می کند .
چیدمان سیجیللوم متشکل از بیست قطعه سرامیکی با فرم ستاره های شکسته و تحلیل رفتهایی است، که کنار هم قرارگرفتن شان روی ادامه طرح های مقرنس حسی از دایره البروج و کواکب را به گونه ای متفاوت القاء میکند؛ گویی که هرقطعه تکه شکسته و فرسوده ای از دوران کشتی‌های مهاجر غرق شده در مدیترانه است که از کف دریا بیرون کشیده شده.
کمیته فرهنگی هنر ی برگزاری:
لینا بالنکا: مدیر فرهنگ و میراث فرهنگی پالرمو
نیکوال گالیو: کشیش اعظم مجموعه مونرئاله
ماریا کونچتتا دیناتاله: رییس موزه دیوچزانو مونرئاله
اشکان زهرایی: نویسنده و منتقد هنری و کیوریتور مستقل
جوزپه موسکاتللو: کیوریتور و مدیر موزه امار دوبی
مارچللو کونیلیارو: استاد و تکنسین پروژه های مولتی مدیا

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها