{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

فعال کنگوئی موازولو دیابانزا در حال تلاش برای برداشتن مجسمه‌ای اندونزیایی از موزه لوور دستگیر شد

فعال کنگوئی موازولو دیابانزا در حال تلاش برای برداشتن مجسمه‌ای اندونزیایی از موزه لوور دستگیر شد
کدخبر : 2216
خبرنگار:

این فعال کنگویی عصر پنج شنبه در حالی که قصد برداشتن یک مجسمه اندونزیایی از موزه لوور را داشت، دستگیر شد. ویدیویی از او منتشر شده که نشان می‌دهد در حال برداشتن این مجسمه قرن هجدهم متعلق به جزیره‌ای در اندونزی است و می‌گوید :« من به اینجا آمدم تا آنچه را که از ما دزدیده و غارت شده بود پس بگیرم ...» این اقدام او با دخالت پلیس متوقف و او دستگیر شد و ورودش به موزه‌ها ممنوع شد. او امروز محاکمه شد و حکم نهایی پرونده در تاریخ 3 دسامبر مشخص خواهد شد.

هنرام‌روز: او در هفته‌های گذشته نیز دست به اقدامی مشابه برای بازگرداندن آثار باستانی دیگری متعلق به آفریقا و اقیانوسیه از دیگر موزه‌ها زده و در همین خصوص به حبس و جریمه نقدی محکوم شد. البته او و وکیلش به این حکم اعتراض کردند و وکیلش می‌گوید اقدام دیابانزا یک اقدام سیاسی است و او قصد سرقت ندارد.

دیابانزا به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه بازپسگیری آثار باستانی افریقا و اقیانوسیه شناخته شده‌است و پیش از این در موزه‌های فرانسه و هلند دست به اعتراض زده است. او می‌گوید چرا باید برای دیدن آثار هنری متعلق به کشور و نیاکانم  پول بلیت بپردازم.

موازولو دیابانزا شب دستگیری در جریان موزه لوور در فیس بوکش نوشت : «گفتن این که نمی‌ترسم یک دروغ است اما نهایت سعیم را کردم تا صدای نیاکم باشم که با تکیه بر مهارت و خلاقیتشان  این اثار را خلق کرده‌اند.» او همچنین می‌خواد صدای مردم اروپایی باشد که می‌خواهند تاریخ خود را از دروغ‌های ننگین و خاطرات استعمار پاک کنند.

بازگرداندن آثار غارت شده از کشورهایی که سالها پیش مورد استعمار اروپاییان قرار گرفتند این روزها در موزه‌ها مورد بحث است و حتی چندین موزه اروپایی اعلام کردند که قصد بازگرداندن چنین آثاری را به کشور مبدا دارند.

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها