{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نسخه‌ای از «پرچم‌ها» اثری از هنرمند آمریکایی جسپر جانز به موزه بریتانیا اهدا شد

نسخه‌ای از «پرچم‌ها» اثری از هنرمند آمریکایی جسپر جانز به موزه بریتانیا اهدا شد
کدخبر : 2255
خبرنگار:

این اثر که پیشتر به عنوان مهم ترین اثر نمایشگاه «رویای آمریکایی» در لندن به نمایش درآمده بود تنها چند روز پیش از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط مجموعه داران آمریکایی جوهانا و لسلی گارفیلد به موزه هنر بریتانیا اهدا شدند.

هنرام‌روز: موزه هنر بریتانیا از اینکه این اثر را به دست آورده خوشحال است و اعلام کرد این یکی از ازرشمندترین چاپ‌هایی است که تا به امروز به این موزه اهدا شده‌است. این موزه شانزده اثر از جسپر جانز را در اختیار دارد.

در سال 2016 یک ادیشن از این پرچم در خانه حراج کریستیز به قیمت 1.6 میلیون دلار به فروش رسید و به نظر می‌رسد این نسخه از پرچم هم ارزش اقتصادی مشابهی با نسخه فروخته شده داشته باشد.

جسپر جانز نقاش و چاپگر ، 90 ساله آمریکایی بارها پرچم آمریکا را موضوعی برای خلق آثارش قرار داد. او درباره این پرچم‌ها 1973 می‌گوید که زمانی که 24 ساله بود ایده این چاپ در خواب به ذهنش رسید. او می‌گوید این اثر تنها یک پرچم است و بیانیه سیاسی نیست. او علاقه مند بود که پرچم تصویری باشد که مردم همیشه می‌بینند اما به درستی به آن نگاه نمی‌کنند و تنها قصد داشت با این تصویر اشنا بازی کند.

5271

گاردین در گزارشی این پرچم‌ها بهترین تصویر برای آمریکای امروز توصیف کرد. این اثر هنری که در دوارن واترگیت خلق شد دو پرچم است با تکنیک چاپ چند لایه خلق شدند و از دور درخشان و سالم به نظر می‌رسند اما زمانی که از نزدیک آن‌ها را نگاه کنید پر از زخم و حفره‌های مرموز است.

پرچم‌ها در حال حاضر بخشی از تور «رویای آمریکایی» است که برای نمایش در سه شهر به اسپانیا رفته است اما به دلیل شیوع کرونا نمایش آن به تعویق افتاده استو پس از پایان نمایش به خانه جدید خود بازخواهد گشت.

درباره نمایشگاه رویای آمریکایی در سال 2017 در موزه هنر بریتانیا

موزه هنر بریتانیا در سال 2017 میزبان نمایشگاه "رویای آمریکایی:پاپ تا حال" با آثاری از هنرمندانی چون وارهول، جسپر جانز، رابرت راشنبرگ و ... بود. آثار این نمایشگاه بازگو کننده واکنش هنرمندان به رویدادهای تاریخی شش دهه گذشته در آمریکا مثل ترور جان اف کندی، فرود آپولو 11 روی ماه، جنگ ویتنام و بحران ایدز و ... بود.

american dream

تکنیک اکثر آثار این نمایشگاه چاپ بود که بازسازی مکرر آن‌ها ساده تر و دسترسی مخاطبان بیشتری را به آثار هنری میسر می‌کرد. هنرمندان این نمایشگاه همچنین به نقش سیاسی آمریکا در رویدادهای جهان پرداخته بودند و موضوع برخی از آثار  اختلاف طبقاتی و اجتماعی بود. این نمایشگاه با عنوان رویایی آمریکا هم به پیشرفت و پویایی آمریکا بعد از جنگ جهانی می‌پرداخت و هم به رنگ باختن رویای آمریکا در طول زمان اشاره داشت.

2017-03-08T175252Z_1_LYNXMPED271HG_RTROPTP_2_BRITAIN-ENTERTAINMENT.JPG.cf

5-2

واترگیت

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا ۱۹۷۲–۱۹۷۵ تعدادی از مأموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرارستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند. این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مأمور حراست هتل به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامهٔ واشینگتن پست (به سردبیری بنجامین سی. بردلی) از طریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین آن را به اطلاع افکار عمومی‌ رساندند.

ابتدا چنین تصور می‌شد که این قانون‌شکنی توسط افراد دون‌پایه طراحی و هدایت شده‌است. اما پس از آنکه نیکسون از تحویل نوارهای ضبط‌ شده به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا خودداری کرد پای رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نیز به میان کشیده شد. کمیتهٔ قضایی مجلس نمایندگان در ژوئیه ۱۹۷۴ رسیدگی عمومی به اعلام جرم علیه نیکسون را آغاز کرد و دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا نیز حکم کرد که رئیس‌جمهور نوارها را به کمیتهٔ قضایی تحویل دهد. در هفتهٔ بعد کمیتهٔ قضایی مجلس نمایندگان، رأی خود را دربارهٔ سه فقره جرم ارتکابی توسط نیکسون صادر کرد: سوءاستفاده از قدرت، کارشکنی در امر اجرای عدالت و اهانت به کنگره.

در ۴ اوت ۱۹۷۴ کاخ سفید متن پیاده‌شدهٔ نوارها را تحویل داد. یکی از نوارها حاوی یک مدرک غیرقابل انکار بود یعنی دستور ریچارد نیکسون برای تماس با سیا به منظور متوقف کردن تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد سرقت واترگیت. با انتشار این نوار مشخص شد که مجلس نمایندگان به تصمیم کمیتهٔ قضایی برای استیضاح نیکسون رأی خواهد داد. به دنبال این رویداد، ریچارد نیکسون در ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد تا توسط کنگره استیضاح نشود. نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که استعفا کرد. در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴، جرالد فورد جانشین نیکسون، وی را عفو کرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها