{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مجلس سنای فرانسه به استرداد آثار باستانی بنین و سنگال رای داد

مجلس سنای فرانسه به استرداد آثار باستانی بنین و سنگال رای داد
کدخبر : 2266
خبرنگار:

مجلس سنای فرانسه لایحه‌ای برای بازگشت 27 اثر هنری دوران استعمار از مجموعه موزه‌هایش به آفریقا طی یک سال اینده را تصویب کرد. این رای گیری در تاریخ 4 نوامبر برگزار شد و 343 سناتور فرانسوی لایحه بازگشت 27 اثر را تصویب کردند.

هنرام‌روز: این لایحه مربوط به 26 اثر سلطنتی است که در سال 1892 توسط سربازان فرانسوی از قصر Abomeyدر بنین غارت شد و در حال حاضر در موزه برانلی در پاریس نگهداری می‌شوند. اثر دیگر شمشیر یک فرمانده نظامی غرب آفریقا بود که در موزه ارتش فرانسه موجود بود و در حال به موزه تمدن‌های سیاه در داکار امانت داده شده‌است. این موزه محل اعتراض موازولو دیابانزا فعال کنگویی دراعتراض به باز پس گیری آثار باستانی کشورهای مستعمره سابق  درآغاز سال میلادی بود.

دولت فرانسه در ماه ژوئیه سعی کرد به روند این بررسی و تصویب این لایحه رویه‌ای سریع بخشد و ماه گذشته سرانجام به تصویب رسید. این اقدام تقریبا سه سال پس از سخنرانی امانوئل مکرون انجام شد که طی آن تعهد کرد ظرف 5 سال به طور موقت یا قطعی آثار آفریقا را به کشور مبدا بازمی‌گرداند. این خبر در پی انجام یک نظر سنجی در سال 2017 مبنی بر بازگرداندن آثار باستانی کشورهای تحت استعمارسابق به کشورهای مبداشان بود. این نظر سنجی به سفارش امانوئل مکرون انجام گرفت.   

اما فرانسه برای حذف اشیا از موزه‌هایش به قوانینی جدید نیاز دارد چرا که اثار موجود در موزه‌های فرانسه طبق یک اصل قانونی مربوط به قرن 16 به صورت غیر قابل انکار میراث ملی محسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ فرانسه روزلین باچلوت می‌گوید لایحه بنین و سنگال به هیچ وجه اصل میراث ملی را به چالش نمی‌کشد و یک عمل دوستانه و اعتماد برانگیز است. در گزارشی که به توصیف این لایحه پرداخته آن را "کاملا استثنایی، موقت و محدود" توضیح می‌دهد.

سایر کشورهای اروپایی نیز در جهت اقداماتی  سازمان یافته برای بازگشت به آثار باستانی کشورهای مستعمره سابق به کشور مبداشان گام‌هایی برداشته‌اند. در ماه اکتبر، مدیران موزه های ملی هلند و موزه‌ای دیگر در آمستردام از ابتکار عمل دولت هلند مبنی بر بازگرداندن 100000 شی غارت شده از مستعمرات سابق حمایت کرد.

WhatsApp Image 2020-11-07 at 11.51.45 AM

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها