{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

دادگاه فرانسه ۴ فعال اجتماعی و معترض به وجود میراث فرهنگی کشورهای افریقایی در موزه‌های اروپا را از اتهام سرقت تبرئه کرد

دادگاه فرانسه ۴ فعال اجتماعی و معترض به وجود میراث فرهنگی کشورهای افریقایی در موزه‌های اروپا را از اتهام سرقت تبرئه کرد
کدخبر : 2304
خبرنگار:

دادگاه فرانسه ۴ فعال اجتماعی که برای اعتراض به وجود میراث باستانی آفریقا در موزه‌های فرانسه و اروپا دست به برداشتن یک نیزه افریقایی از موزه‌ای در فرانسه زدند را از اتهام سرقت تبرئه کرد.

هنرام‌روز: در تاریخ ۳۰ ژوئیه، موازولو دیابانزا فعال کنگوئی با همراهی سه فعال دیگر برای اطلاع رسانی درباره آثار فرهنگی و باستانی کشورهای افریقا و اقیانوسیه که در زمان استعمار به اتحادیه اروپا برده شدند، وارد موزه‌ای در فرانسه شدند و یک نیزه عاج را از جایگاه خود برداشته و به حیاط بردند و چپاول فرهنگی میراث افریقا را محکوم کردند. تمام این مراحل فیلم برداری و در شبکه‌های اجتماعی پخش شدند. ان‌ها بعد از این اقدام منتظر امدن پلیس شدند و نیزه نیز به موزه بازگردانده شد.

دادگاه عالی مارسی روز سه شنبه ۱۷ نوامبر هر چهار فعال را تبرئه کرد. دیابانزا به آرت نت نیوز گفت که حکم این دادگاه می‌تواند به اقدامات فرهنگی این گروه مشروعیت بخشد و به پاک کردن سوابق کیفری قبلی آن‌ها کمک کند و از شکایت‌هایی آینده نیز جلوگیری کند.

وکیل این گروه برای دفاع از آ‌ن‌ها بر ماهیت اقدام اجتماعی و اطلاع رسانی آن‌ها تاکید کرد و به تعهد امانوئل مکرون  در سال ۲۰۱۷ برای بازگرداندن میراث فرهنگی افریقا که در موزه‌های فرانسه هستند اشاره کرد و اضافه کرد ایا سارقان بعد از سرقت در محل حادثه منتظر آمدن پلیس می‌مانند؟

در حالی که دادگاه فرانسه این گروه را از اتهام سرقت تبرئه کرد اما بر ضرورت تحریم آن‌ها برای جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده تاکید کرد. 

نیکلاس روبی قاضی این پرونده می‌گوید در غیر این صورت در اینده شاهد این خواهیم بود که افراد با ملیت‌های مختلف برای باز پس گیری اثاری از کشورشان به موزه لوور خواهند آمد.

دیابانزا به آرت نت نیوز گفت: «ما انگیزه و اهدافمان را برای انجام این عملیات به دادگاه توضیح دادیم و برای کسی پوشیده نیست که می‌خواهیم کشورهای غربی میراث فرهنگی همه اقوامی را که به زور از آن کشورها گرفته‌اند بدون هیچ شرطی به مبدا اصلی بازگرداند.»

در ما‌ه‌های اخیر دیابانزا برای انجام اقداماتی مشابه چندبار محاکمه شد و برای تمامی احکام صادر شده درخواست تجدید نظر داد.

او هم اکنون حکم صادر شده در اخرین دادگاه را یک پیروزی می‌داند و قصد دارد به زودی و با گروهش در یک کنفرانس مطبوعاتی برای توضیح بیشتر درباره اقدامات و‌چشم‌اندارهایشان شرکت کنند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها