{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چند اتفاق جالب در دنیای هنر در سال ۲۰۲۰

چند اتفاق جالب در دنیای هنر در سال ۲۰۲۰
کدخبر : 2382
خبرنگار:

سال ۲۰۲۰با شیوع ویروس کرونا وتعطیلی گالری‌ها، موزه‌ها و موسسات فرهنگی و هنری در سراسر جهان آغاز شد. اما این به این معنا نبود که هنرمندان و مدیران هنری به کلی دست کار کشیده‌باشند. در آن روزها موزه‌ها و گالری‌ها دست به برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین زدند و هنرمندان در خانه و قرنطینه به خلق آثار هنری ادامه داند. برخی آثار هنری که پیش از این خلق شده بودند و روایت حال و هوای قرنطینه بودند بیشتر دیده شدند و منابع الهام جدید برای خلق اثر هنری پیدا شد و در این بین برخی از تعاریف رایج از نمایش آثارهنری و اثر هنری تغییر کرد.

هنرام‌روز:  موزه‌ها از مردم دعوت کردند تا آثار هنری را بازسازی کنند و عکس‌هایشان را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. بسیاری آثاری هنری برای تقدیر از کادر درمان خلق کردند. پنگوئن‌ها به موزه‌ها و سینماها سرزدند و کنسرت‌های پشت پنجره برگزار شد و فریاد اعتراض مبارزه با نژاد پرستی در سراسر جهان طنین انداز شد.

توجهی دوباره به آثار ادوارد هاپر هنرمند آمریکایی

در بهار و همزمان با همه گیری که باعث تعطیلی‌های گسترده در جهان شد نقاشی‌های ادوارد هاپر از مردمی که به تنهایی در اتاق‌ها و فضاهای عمومی نشسته‌اند یا مشغول به کارند بار دیگر مورد توجه جهانیان قرار گرفتند. نقاشی شب نشینان این هنرمند نشان دهنده فاصله‌ای است بین افراد ایجاد شده‌است و شاید این آثار پیشگویی‌هایی برای این روزهای ما بودند. برخی افراد معتقدند که چهره‌های آثار ادوارد هاپر انعطاف پذیری دارند که می‌توانند جایگزین چهره‌ی تمامی افراد باشند اما برخی با این نظر مخالفند اما در مجموع تنهایی دلهره آور این نقاشی‌ها چیزی است که همه افراد در سالی که گذشت احساس کردند.

AP_645018420794

جلد مجلات مد توسط نقاشان سیاه پوست طراحی شد

ماه سپتامبر یکی از مهم ترین زمان‌ها برای مجلات مد است. در سال ۲۰۲۰ اما با وجود شرایط فاصله گذاری و تعطیلی‌ها مخاطبان این مجلات به جای نگاه کردن به مدل‌هایی که جدیدترین لباس‌های طراحی شده توسط طراحان لباس مشهور را پوشیده‌اند به نقاشی‌هایی که توسط هنرمندان سیاه پوست خلق شدند نگاه کردند. مجله مد ونتی فر نقاشی از ایمی شرالد هنرمند سیاه پوست از برونا تیلور دختر ۲۶ ساله سیاه پوستی که در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۲۰ توسط پلیس به ضرب گلوله کشته شد را بر جلدش چاپ کرد.

dffa

بر مجله ووگ هم آثار جدید کری جیمز مارشال و جوردن کاستیل هنرمندان سیاه پوست نقش بست. برخی گفتند این انتخاب مجلات را به شی هنری تبدیل می‌کند و برخی از این انتخاب انتقاد کردند. این اتفاق نشان از آگاهی عمومی نسبت به جنبش زندگی سیاه پوستان مهم است داشت، چرا که نژاد پرستی و مبارزه با آن تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر خود قرار داد.

VF-Vogue-Cover-Composite

نقاشی دیواری‌هایی به یاد جورج فلوید

در پی کشته شدن جورج اعتراضات نسبت به نژاد پرستی در شهرهای مختلف جهان آغاز شد. در کنار این اعتراضات هنرمندان نقاش نیز بر آن شدند تا همراهی خود را با این جنبش نشان دهند و نقاشی دیواری‌هایی با مفهوم نژاد پرستی و برخی مشخصا با پرتره جورج فلوید بر دیوارهای مختلف ظاهر شدند. اما یکی از مهم ترین این نقاشی‌ها در شهر مینیاپولیس مینه سوتا ظاهر شد که کاری مشنترک زینه گولدمن، کادکس هره‌را و گرتا مکلین بود که در آن جرج فلوید در مرکز تصویر بود و اسامی دیگر سیاه پوستانی که توسط پلیس کشته شده بودند بر آن نوشته شده‌بود. بالا سر جرج فلوید بر این نقاشی دیواری جمله "نام ما را بگویید." نقش بسته بود.

AP_20150727751419

اثر عجیب نیکولاس گالانین در بینال سیدنی

نیکلاس گالانین هنرمند اهل آلاسکا عموما در آثارش بر ارتباط جوامع بومی و غیر بومی تمرکز دارد. او در جدید ترین اثر بر یک زمین چمن سایه مجسمه جیمز کوک کاپیتان نیروی دریایی انگلیس در قرن ۱۸ که یک نماد کلی برای استرالیا بود را نقش کرد و سپس آن را گود کرد. شبیه به محل دفنی برای این مجسمه. به نظر می‌رسد این اثر هنری اشاره به پایین کشیدن مجسمه‌های افرادی که به گونه‌ای از نژاد پرستی حمایت کردند در سال ۲۰۲۰ دارد.

CIS22GAL_AR_5750_AJR5535_

8822152-3x4-large

پیام‌های امید از طرف دیوید هاکنی

دیوید هاکنی هنرمند ۸۲ ساله انگلیسی به دلیل همه گیری ویروس کرونا در نورماندی قرنطینه شد. او شروع به تصویر کردن منظره‌های نورماندی کرد و تقریبا تمام سال را به نقاشی مشغول بود. هاکنی دوبار پیام امید برای مردم فرستاد: «به یاد داشته باشید آن‌ها نمی‌توانند بهار را لغو کنند. به یاد داشته باشید آن‌ها نمی‌توانند پاییز را به تعویق بیندازند.»

AP_18269339350407

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها