{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خلاصه‌ای از گفت‌و گوی محمدرضا کارگر با خبرگزاری ایلنا

موزه‌های ایران مهجور نیستند

موزه‌های ایران مهجور نیستند
کدخبر : 2394

مدیرکل موزه‌های کشور محمدرضا کارگر معتقد است: بیشتر بازدیدکنندگان موزه‌های ایران، شهروندان ایرانی هستند و از هر چهار نفر، یک نفر از موزه دیدن می‌کند. درحال حاضر بیش از دو ماه از تعطیلی کامل مراکز فرهنگی و هنری و درکنار آنها موزه‌های کشور می‌گذرد. مدیر موزه‌های ایران این تعطیلی را فرصتی برای تکمیل مرمت موزه‌ها عنوان کرد. او همچنین از سفر مردان نمکی به موزه بوخوم آلمان در آینده خبر داد.

هنرام‌روز: محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی) با اشاره به ادامه روند تعطیلی موزه‌های کشور به ایلنا گفت: هرچند درحال حاضر امکان بازدید حضوری از موزه‌ها برای مخاطبان و بازدیدکنندگان وجود ندارد اما این امر فرصتی ایجاد کرده تا موزه‌ها و کاخ موزه‌ها بتوانند کارگاه‌های مرمتی خود را فعال کنند و به مخازن سامان دهند. تقریبا می‌توان گفت تمام موزه‌ها برنامه‌های مرمتی دارند، به طور مثال در کاخ گلستان بیش از ۱۰ کارگاه مرمت فعال شده است. سعدآباد نیز بیش از ۱۴ پروژه مرمت را در دست دارد و هیات امنای اموال در ثبت اشیاء فعال شده‌اند. در سامانه جام نیز بیش از ۶۰۰ هزار شیء ثبت شده است که آثار ثبتی از استان تهران در صدر قرار دارد.

او درخصوص وضعیت ساخت و ساماندهی پروژه‌های موزه‌‌ای اظهار کرد: موزه خراسان تقریبا تکمیل شده و چیدمان نهایی آن باقی مانده که توسط استان پیگری می‌شود. موزه منطقه‌ای و بزرگ همدان نیز در دست ساخت است اما مخزن امن آن که در مجاورت موزه قرار دارد امسال برای افتتاح آماده خواهد شد. موزه اهواز نیز وضعیت مناسبی دارد و اعتبار خوبی به آن تعلق گرفته. امید است سیستم گرمایش و سرمایش آن به اتمام برسد و اگر با همین روند پیش برویم، تا سال آینده آماده بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل موزه‌ها با اشاره به آنکه موزه‌ها در ایران مهجور نیستند، یادآور شد: قبل از شیوع کرونا، در بسیاری از مواقع، نگران تعداد زیاد بازدیدکنندگان از برخی از موزه‌ها بودیم. به طور مثال در ایامی در سعدآباد با آمار بازدید ۱۸ هزار نفر روبه رو می‌شویم که نشان از آن دارد موزه‌ها مهجور نیستند. هنگامی که با آمار ۲۲ میلیون بازدید از موزه‌ها روبه رو می‌شویم که تقریبا یک چهارم جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد می‌توان گفت از هر چهار نفر، یک نفر از موزه دیدن می‌کند.

او ادامه داد: وقتی وارد موزه لوور می‌شویم با صفی طولانی روبه رو می‌شویم که حدود ۳ تا ۴ درصد آنها مردم فرانسه هستند و مابقی گردشگرانی از سایر کشورها هستند. درواقع ۹۵ درصد بازدیدکنندگان از موزه‌های فرانسه، گردشگر هستند. حتا در ترکیه که با ۳۰ میلیون توریست همراه است بیشتر بازدیدکنندگان موزه‌هایشان گردشگر هستند. در ایران با حدود ۱ تا ۲ میلیون گردشگر فرهنگی تاریخی روبه رو هستیم که برای بازدید از موزه‌ها می‌روند و این رقم در مقابل آمار ۲۲ میلیون بازدید، چیزی نیست. درواقع می‌توان گفت بیشتر بازدیدکنندگان موزه‌های ایران، تقریبا حدود ۹۹ درصد، شهروندان ایرانی هستند نه گردشگران. بنابراین نمی‌توان گفت موزه‌های ما مهجور هستند.

او درباره تعطیلی موزه می‌گوید: تصور من آن است که این تعطیلی‌ها اشتیاق مردم برای حضور در این اماکن بعد از بازگشایی و پایان کرونا را فراهم می‌کند. قطعا در پسا کرونا با موج گسترده‌ای از حضور مردم در موزه‌ها همراه خواهیم بود.

او با اشاره به آنکه درحال حاضر برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با کشورهای خارجی به دلیل شرایط موجود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، گفت: درحال آماده‌سازی برگزاری نمایشگاه مردان نمکی با موزه بوخوم آلمان هستیم. آخرین مجوزهای برگزاری این نمایشگاه مشترک در حال صادر شدن است و به زودی شاهد برگزاری این نمایشگاه خواهیم بود. این نمایشگاه قرار بود پیش از این برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها