{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کتاب «فوتوژورنالیسم جنگ تحمیلی» رونمایی می‌شود

کتاب «فوتوژورنالیسم جنگ تحمیلی» رونمایی می‌شود
کدخبر : 2400

امروز چهارشنبه ۱۰ دی ماه ساعت ۱۶ نشست انلاین رونمایی کتاب «فوتوژورنالیسم جنگ تحمیلی» با حضور محمدرضا شریف زاده پژوهشگر، عکاس و عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی، پژمان دادخواه پژوهشگر، عکاس و مدرس دانشگاه و نگارنده کتاب نازلی عباسی اهوازی پژوهشگر، عکاس و مدرس دانشگاه برگزار می‌شود. این لایو به صورت زنده در اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی پخش خواهد شد.

هنرام‌روز: این اثر یک کتاب پژوهش محور در باب عکاسی جنگ ایران و عراق و بازتاب تصویری آن درروزنامه های کثیر الانتشار آن زمان یعنی کیهان و اطلاعات است که حدود ۴ سال در نوبت انتشار قرار داشت و پایه و اساس آن پایان نامه کارشناسی ارشد وی به راهنمایی و سرپرستی محمدرضا شریف زاده است. 

00BEC933-A4A9-4F97-A080-C21F6E3F3FC4

نازلی عباسی اهوازی کارشناس ارشد پژوهش هنر و مدرس عکاسی در آذر ماه سال ۱۳۹۸  کتاب نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی را تالیف و از سوی انتشارات سوره مهر  وارد بازار نشر کرد.

نویسنده کتاب «نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی» عکس‌های جنگ در هر کشور را بخشی از حافظه تاریخی آن ملت دانست و گفت: این اسناد تصویری باید حفظ شود تا از فراموشی در امان بماند.

نازلی عباسی اهوازی دلیل انتخاب این موضوع را چنین عنوان کرد: عکاسی جنگ برای من جذاب بود، جذاب نه از آن جهت که جنگ برایم جذاب باشد، جنگ تمام کودکی مرا از من گرفت. سال‌های کودکی من در خوزستان با جنگ و اضطراب همراه بود. زمانی که در سال های جوانی با عکاسی آشنا شدم و دوربین به دست گرفتم. برای من که دوربین آنالوگ را می شناختم و با فاکتورهای گرفتن یک عکس خوب آشنا بودم، بسیار جذاب بود که بدانم عکاسان جنگ به خصوص عکاس آماتور و آموزش ندیده چگونه در شرایط بحرانی و در آستانه مرگ و زندگی به ترکیب بندی عکس و نور سنجی می اندیشدند و عکسی اینچنین تکان دهنده و کامل خلق کردند. عکس‌هایی که به قول کاوه گلستان همچون سیلی به صورت مخاطب می خورد.

از سال ۹۱ که پژوهش در باب عکاسی جنگ تحمیلی را آغاز کردم هیچ منبع تالیفی به جز اثر مکتوب شهید سعید جانبزرگی در باب عکاسی جنگ ایران وجود نداشت که بنا بر همین کمبود در حوزه نظری، تصمیم به تولید کتاب نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی کردم. البته کتاب های ترجمه شده خوبی در باب عکاسی جنگ در جهان داریم همچنین کتاب‌های عکسی در باب عکاسی ایران و عراق اما جای خالی پژوهش و تالیف در باب عکاسی جنگ در ایران همچنان حس می شود.

لینک اینستاگرام جهت تماشای رونمایی انلاین کتاب

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها