نمایشگاه «هنر زخمی» در بیروت
این روزها آثار هنری که در پی انفجار بزرگ بیروت در تاریخ ۴ اگوست اسیب دیدند در نمایشگاهی در این شهر در معرض دید عموم قرار گرفتهاند. نقاشیهای پاره شده و مجسمههای شکسته آثاری هستند که مخاطبان در هنگام بازیدید از این نمایشگاه با انها روبهرو میشوند.
هنرامروز: در ورودی نمایشگاه نسخهای از پرتره سنت جان باپتیست اثر هنرمند قرن ۱۷ گوییدو رنی وجود دارد که در اثر انفجار پاره شدهاست. در همان نزدیکی لوستری خرد شده به صورت پراکنده روی زمین افتادهاست. آینههای ترک خورده و نقاشیهای پاره شده در جای جای این نمایشگاه دیدهمیشوند.
بیروت بعد از انفجار بزرگ در تاریخ اگوست که بسیاری از مکانهای دیدنی، گالریها، هتلها، خانهها و ... را تخریب کرد به ارامی در حال بازسازی است. نمایشگاه هنر زخمی در بیروت مشهورترین آثار هنری این شهر را علی رغم پارگی و اسیب دیدگی به نمایش گذاشتهاست. این اثار در موزه موزاییک آئودی که خودش هم در اثر انفجار اسیب جدی دید گرد هم امدند.
اتاقهای کوچک موزه علاوه بر اثار هنری، موسیقی و متن و شعرهایی را از هنرمندان لبنان پخش میکنند و نور پردازی اثار به صورتی است که توجه افراد را به اسیبی که به اثار هنری وارد شده جلب میکند.
مسئول نظارت این نمایشگاه «ژان لوئیس مینگوی» میگوید: «آثار هنری این نمایشگاه با شعر و ادبیات و نور بازسازی شدند.»
مجسمه نایلا رمانوس ایلیا در لابی هتل پنج ستاره Le Gray بیروت که در پی انفجار و تخریب ساختمان هتل اسیب دید هم در این نمایشگاه حضور دارد. هنرمند این مجسمه میگوید: «در پی انفجار و تخریب به حالتی چون کما فرو رفتم. قادر به انجام کاری نبودم ونمیتوانستم چیزی خلق کنم وحتی فکر کنم. سخت بود که با حادثه کنار بیایم. پیشنهاد نمایش اثرم در این نمایشگاه دوباره خون را در رگهایم جاری کرد.»
او تصمیم گرفت مجسمه عشق درهم پیچیده را به همراه یکی دیگر از مجسمه های آسیب دیده خود با عنوان سلام ، که در لابی هتلی واقع در مرکز اعتراضات لبنان در سال ۲۰۱۹ بود را به نمایش بگذارد.
«برای من این مجسمهها شاهد همه اتفاقاتی بودند که در بیروت رخ داده بود، اعتراضات و انفجار بزرگ و در نهایت آسیب دیدند.»
این نمایشگاه همچنین آثار هنری که بعد از انفجار و خلق و مرمت شدند را هم به نمایش گذاشتهاست، مثل اثری از نقاش انگلیسی تام یانگ، که بوم پاره شده یکی از آثار خود را به هم دوخته است.
ژان لوئیس مینگوی میگوید: «ایده اصلی این نمایشگاه این است که چرا باید اسیبها را ترمیم کنیم و چرا نمیتوانیم با زخمها زندگی کنیم؟ چرا باید ان را فراموش کنیم و چقدر و تا چه مدت باید در زندگی روزمره با این زخمها زندگی کنیم؟»
او در ادامه گفت در شهری که در کنار تاثیرات مخرب ناشی از انفجار با بحرانهای اقتصادی و بهداشتی روبهرپ است این نمایش به دنبال چیزی بیش از بررسی زیبا شناسانه اثار هنری است و بیشتر به سوالاتی که ما از خود میپرسیم میپردازد و اثار اسیب دیده در این نمایشگاه در واقع پاسخی به این سوالات هستند.
این نمایشگاه با حمایت مالی Banque Bemo و بنیاد آئودی تا ۱۶ ژانویه برپا است.