{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کشف نسخه‌ی کپی مسروقه تابلوی سالواتور موندی توسط پلیس ایتالیا

کشف نسخه‌ی کپی مسروقه تابلوی سالواتور موندی توسط پلیس ایتالیا
کدخبر : 2519
خبرنگار:

نسخه‌ای کپی از تابلوی سالواتور موندی اثر لئوناردو داوینچی که متلعق به قرن ۱۶ است و احتمالا توسط یکی از شاگردان داوینچی خلق شده، پس از سرقت از موزه ناپل ایتالیا در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱ توسط پلیس پیدا شد. این تابلو در یک اپارتمان کشف شد و مالک ۳۶ ساله اپارتمان نیز به جرم دزدی دستگیر شد.

هنرام‌روز: این نقاشی از تابلوی مشهور و منسوب لئوناردو داوینچی نسخه برداری شده است. گفته می‌شود در زمان زندگی داوینچی نسخه‌های زیادی (تقریبا ۲۰ عدد) از این تابلو توسط شاگردانش کپی شدند.

7487D888-9ADF-4E07-AB70-91F0D1E3A4C7

البته به طور قطعی مشخص نیست خالق این تابلو کدام یک از شاگردان بوده‌است اما به نظر می‌رسد بین سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۳ نقاشی شده‌است. موزه ناپل که مالک این تابلو است در وب سایتش چند فرضیه را درباره هویت نقاش اثر مطرح کرده‌است که در نتیجه ان به احتمال زیاد Girolamo Alibrandi نقاش اثر است. برخی نیز معتقدند که کپی اثر سالای است.

این تابلو توسط جیووانی آنتونیو ماسکتولا، فرستاده و مشاور امپراتور روم، چارلز پنجم، از رم به شهر ناپل آورده شد و به سایت موزه ناپل، به سالن اشیای مذهبی موزه واقع در صومعه‌ای در مجاورت کلیسای San Domenico Maggiore تحویل داده شد.

این اثر در سال ۲۰۱۹ برای مدتی کوتاه به نمایشگاه  تاثیرات و میراث لئوناردو داوینچی در رم امانت داده‌شد. در بروشور این نمایش این کپی چنین توصیف شد: «این کپی باشکوهی از تابلوی سالواتور موندی داوینچی است که در تمام این سال‌ها به خوبی حفظ و نگهداری شده.»

پلیس درباره زمان سرقت تابلو توضیحی نداده‌است اما طبق گزارش موزه رم تابلو در ژانویه ۲۰۲۰ به موزه ناپل تحویل داده‌شد.

برخی محققان در اصالت نسخه اصلی تابلو سالواتور موندی و انتساب ان به داوینچی شک دارند، این در حالی است که تابلو پس از تایید اصالت در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۵۰ میلیون دلار توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی خریداری شد و از ان زمان در ملاعام دیده نشد و رونمایی این تابلو در لوور ابوظبی که در سال ۲۰۱۸ وعده داده‌شده‌بود، لغو شد.

منبع: سی‌ان‌ان

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها