{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آرتورو دی مودیکا مجسمه ساز گاو پولساز وال استریت در سن ۸۰ سالگی درگذشت

آرتورو دی مودیکا مجسمه ساز گاو پولساز وال استریت در سن ۸۰ سالگی درگذشت
کدخبر : 2667
خبرنگار:

آرتورو دی مودیکا مجسمه ساز ایتالیایی در سال ۱۹۸۹ و در واکنش به سقوط بازار سهام در امریکا شبانه و به صورت غیر قانونی مجسمه گاو پولساز وال استریت را در مقابل ساختمان بورس نیویورک نصب کرد. این اثر نمادی از نیرو و قدرت مردم آمریکا در واکنش به بحران مالی سال ۱۹۸۷ بود. به ادعای امریکایی‌ها، سمبل خوش‌بینی اقتصادی و شکوفایی است. همتای این مجسمه پیش از ان در سیسیل ایتالیا نصب شده‌بود.

هنرام‌روز : آرتورو دی مودیکا، مجسمه ساز متولد سیسیل ایتالیا به واسطه مجسمه «چارچینگ بول» مشهور به گاو پولشاز وال استریت در نیویورک شناخته می‌شود. او در زادگاهش در سیسیل درگذشت. 

دی مودیکا در سال ۱۹۴۱ در ایتالیا متولد شد و در ۱۹۶۰ به اکادمی هنرهای زیبا فلورانس رفت. بعد از اینکه به عنوان یک هنرمند در ایتالیا شناخته شد در سال ۱۹۷۳ به نیویورک رفت و برای خود یک استودیو تاسیس کرد. او اواسط دهه ۱۹۸۰ به شهرت رسید و تعداد زیادی مشتری ثروتمند را جذب کرد. 

ABC762BC-C3ED-4FB2-82F1-92E7646AC16A

در سال ۱۹۸۷ و در پی سقوط ارزش بازار سهام در نیویورک با عنوان دوشنبه سیاه دی مودیکا برای ادای دین به کشوری که باعث موفقیتش شده بود با صرف بیش از ۳۰۰ هزار دلار و حدود دوسال زمان مجسمه گاو پولساز وال استریت را ساخت و نیمه شبی در سال ۱۹۸۹ ان را بدون مجوز روبه‌روی ساختمان بورس نیویورک نصب کرد. صبح روز بعد این مجسمه ۳.۵ تنی به انبار پلیس منتقل شد و دی مودیکا پیشنهاد نصب این مجسمه در پارک مقابل این ساختمان که در حال حاضر نیر ان‌جا نصب است را دریافت کرد. او برای نصب غیرقانونی این مجسمه ۵۰۰  دلار جریمه شد و چهار روز بعد مجسمه به مکان فعلی خود منتقل شد. 

این اولین اثر هنری عمومی دی‌مودیکا برای نیویورک نبود. به دنبال استقبال ناامیدکننده مخاطبان  از یک نمایشگاه این هنرمند در سال ۱۹۷۷، او ۸ مجسمه خود را به مرکز راکفلر برد و باز هم مجبور شد بابت این کار جریمه پرداخت کند. او همچنین روز ولنتاین سال ۱۹۸۵ یک مجسمه بزرگ اسب را در مرکز میدان لینکن گذاشت. در سال ۲۰۱۷ کریستن ویسبال مجسمه «دختر بی‌باک» را به شیوه دی مودیکا (بدون مجوز) روبه روی گاو پولساز وال استریت قرار داد. 

اگرچه مجسمه دختر بی‌باک در بین گردشگران محبوبیت زیادی داشت اما دی مودیکا استدلال کرد که این مجسمه معنای مجسمه او را تغییر داده و آن را از تصویری از خوش بینی به مظلوم نمایی تبدیل کرده است. در سال ۲۰۱۸ هم مجسمه دختر بی‌باک از ان‌جا برداشته شد.

در اواخر دهه ۲۰۰۰ دی مودیکا ۱۳ هکتار زمین را در زادگاه خود خریداری و یک مدرسه مجسمه‌سازی تاسیس کرد و استودیوی خود در نیویورم را نیز برای تامین هزینه‌های این مدرسه فروخت. مودیکا هنگام مرگ مشغول کار روی مجسمه‌ای ۱۳۲ فوتی از دو اسب بود که قرار است در رودخانه نزدیک خانه‌اش نصب شود. 

منبع: آرت نیوز پیپر

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها