{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خلق آثار عجیب و غریبِ «دیمین هرست» در مواجه با مرگ/ تصاویر

خلق آثار عجیب و غریبِ «دیمین هرست» در مواجه  با مرگ/ تصاویر
کدخبر : 2706

«شما سعی می‌کنید از مرگ اجتناب کنید، اما این کار بزرگی است که نمی‌توانید انجامش دهید؛ ترسناک است، نه؟»؛ این جمله ماحصل تمام آن چیزی است که دیمن هرست، هنرمند انگلیسی تلاش کرد تا با خلق آثار عجیبی و غریبش به مخاطب منتقل کند.

این گزارش حاوی تصاویری است که تماشای آن ممکن است برای عده‌ای مناسب نباشد.

61867271

به گزارش هنرام‌روز، دیمین هرست (Damien Hirst)، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز انگلیسی است که با آثار عجیب و غریبش در دنیای هنر شناخته می‌شود. هنرمندی که دنیای هنر را با آثار غیرمعمول خود شگفت‌زده کرد. آثاری که شاید در ظاهر ساده به نظر برسند، اما با تمرکز بر معضلات بنیادین انسان همچون شکنندگی زندگی و مواجهه با مرگ ساخته می‌شوند. البته نباید نادیده گرفت که این دغدغه‌های انسانی هرست با قیمت‌های گزافی در بازارهای جهانی هنر خرید و فروش می‌شوند.

یکی از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین آثار هنری هرست، حیوان‌های مرده‌ای است که در آکواریوم قرار گرفته‌اند. آثاری که با معلق کردن جسم‌های مرده در فضای آکواریوم انگار مرگ و زندگی و در نهایت ماهیت وجودی انسان را به چالش می‌کشند. او از ظروف بزرگ و شفافی همانند آکواریوم به عنوان موانعی میان مخاطب و سوژه استفاده می‌کند تا مرز میان مرگ و زندگی را نشان دهد.

61867260

61867259


اجساد مرده حیوانات که به صورت معلق در آکواریوم  و مایع فرمالدهید قرار گرفته‌اند، نه حس زندگی به شما می‌دهند و نه اطمینان از نگاه کردن به یک جسد؛ درست است که گاهی این اجساد قطعه قطعه شده یا اینکه محتویات درونشان مشخص است، اما حس قطعی مرگ را به شما منتقل نمی‌کنند. این حس همان چیزی است که هرست به دنبال آن است. 

هرست در واقع با به هم زدن قواعد کلی دنیای هنر، دست به خلق آثاری زد که هنر را با حس رعب و وحشت عجین کرده بود. همین نگاه بود که او را به هنرمندی مشهور و گران در عرصه جهانی تبدیل کرد.

61867262

61867258

61867263

 

یکی دیگر از آثار معروف هرست، عکسی از خودش بود که در سن ۱۶ سالگی در کنار یک سر بریده شده، گرفته بود. او سال‌ها بعد و همان زمانی که یک کوسه را در آکواریوم قرار داد، به این نتیجه رسید که این عکس خود را هم می‌تواند به عنوان یک اثر هنری عرضه کند. به باور بسیاری از منتقدان هنری، هرست با نمایش این تصویر می‌خواست مخاطب خود را به صورت مستقیم با مرگ مواجهه کند.

چهره خندان هرست در کنار سر بریده‌ای که درهم مچاله شده است، باز هم بیانگر همان نگرش مرگ و زندگی است که در بسیاری دیگر از آثار هرست نیز دیده می‌شود. شاید اصلا هرست در سن ۱۶ سالگی این نگرش را نداشت و از روی ترس اینچنین خندیده باشد، اما زمانی که او تصمیم گرفت این تصویر را به عنوان یک اثر هنری ارائه کند، بارها این نگرش خود را از طریق خلق آثار هنری، نشان داده بود. 

هرست در توصیف خنده عجیبش، گفته است: «اگه به این عکس که توش یه بچه‌ام و این کله‌ کنارمه، نگاه کنین، چشمام خندون به‌نظر میان اما راستش حسابی ترسیدن. منتظر بودم چشم‌های این کله‌ باز شن و طرف بپره گلوم رو بچسبه. داشتم با خودم می‌گفتم بجنبین! بجنبین! یه عکس بگیرین و خلاصم کنین.»

61867289

هرست همچنین در سال ۲۰۰۷ مجسمه جمجمه‌ای از پلاتین ساخت که تمام آن با الماس پوشیده شده بود. قیمت اثر «به عشق خدا» ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

61867305

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها