{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه تولد ونگوگ و روز جهانی دوقطبی؛

هنرمندان مبتلا به اختلال دوقطبی را بشناسید

هنرمندان مبتلا به اختلال دوقطبی را بشناسید
کدخبر : 2830

ونسان ونگوگ مبتلا به اختلال دوقطبی بود به همین دلیل روز تولدش را روز جهانی دوقطبی نامیده‌اند. هنرمندان و افراد مشهور دیگری نیز به این اختلال مبتلا بوده و هستند که در این مطلب تلاش کرده‌ایم همه آن‌ها را معرفی کنیم.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری: اختلال دوقطبی نوعی اختلال خلقی است و سالروز تولد ونسان ون گوگ نقاش مبتلا به دوقطبی روز جهانی اختلال دو قطبی است.بنابراین نام‌گذاری ۳۰ مارس برای روز جهانی دو قطبی (world Bipolar Day) (WBD) نخستین بار از سوی شبکه‌ی آسیایی اختلال دو قطبی (ANBD)، بنیاد جهانی دو قطبی (IBFP) و جامعه جهانی دو قطبی (ISBD) انجام شد. افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلقی می‌شوند که این اختلال شامل دوقطبی نوع یک و دوقطبی نوع دو است که تفاوت این دو اختلال در وجود دوره شیدایی است. این اختلال قابل درمان و کنترل است، با این وجود بیشتر افراد مبتلا با نادیده گرفتن علائم هشداردهنده آن، زندگی آسان و آرامی را تجربه نمی‌کنند. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کم نیستند هنرمندان و سلبریتی‌هایی که دچار این اختلال بوده و هستند؛  در این نوشته مشهورترین افراد دوقطبی را با هم می‌شناسیم.

۱- ونسان ونگوگ/ نقاش

ونگوگ شاید معروف‌ترین هنرمند مبتلا به بیماری دو قطبی باشد. ونسان ویلیام ونگوگ در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در هلند به دنیا آمد. وی فرزند دوم یک خانواده ۸ نفره بود. اگر چه او دو بار در طول عمر خود عاشق شد، ولی هیچگاه ازدواج نکرد. ونگوگ در ابتدا توسط دایی خود که نام وی هم ونسان بود، با هنر آشنا شد. ونسان در سال ۱۸۸۱ تصمیم گرفت تا در رشته هنر تحصیل کند. او با سرعت عجیبی در کار نقاشی پیشرفت کرد و نام خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اساتید تاریخ هنر ثبت کرد. در ابتدا، ونگوگ بیشتر به موضوع زندگی روستائیان با استفاده از رنگ‌های تیره می پرداخت ولی بعدها پس از آنکه به جنوب فرانسه رفت، بیشتر به طبیعت و رنگ‌های روشن و شاد روی آورد.

در موزه ونگوگ، درباره نحوه مرگ وی چنین نوشته شده است: در ۲۷ جولای ۱۸۹۰ ونسان به یک گندم زار رفت و در آنجا به سینه خود شلیک کرد. او تلوتلو خوران خود را به اتاقش رساند و دو روز در همانجا در حالی‌ که صمیمی ترین برادرش در کنار بسترش بود، جان سپرد.

0q714viof2bz

۲- بتهوون/موسیقیدان

لودویگ ون بتهوون یکی از معروف‌ترین آهنگسازان مبتلا به اختلال دوقطبی است که عده‌ای نبوغ وی در کارهایش را به بیماری وی نسبت می دهند. بتهوون موسیقیدان آلمانی است که ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ در آلمان به دنیا آمد ولی بیشتر عمر خود را در وین اتریش سپری کرد. معروفیت بتهوون، خلق آثار بسیار زیبایی در موسیقی کلاسیک است و اعجاب کار وی ساختن بسیاری از این آهنگ‌ها پس از کر شدن وی است.

لودویگ جوان در سال ۱۷۸۷ برای اولین بار به وین رفت و در آنجا با موتسارت آشنا شد و مدت کوتاهی شاگرد او بود. بتهوون دوباره در سال ۱۷۹۲ به وین رفت ولی به جای شاگردی موتسارت اولین درس‌هایش را از هایدن گرفت چرا که یک سال پیش موتسارت فوت کرده بود. بتهوون در حدود ۲۸ سالگی کم کم شنوایی خود را از دست داد. کری باعث شد تا او تصمیم به خودکشی بگیرد ولی اقدامی نکرد. بتهوون در بین سال‌های ۱۸۱۲ تا ۱۸۱۶ پس از چندین بار شکست عشقی دچار افسردگی شد. در این ایام تعداد آثار وی بسیار کم شد. البته او هیچ وقت ازدواج نکرد.

۲- بتهوون

۳-ارنست همینگوی/ نویسنده

یکی دیگر از نوابغ مبتلا به اختلال دو قطبی، نویسنده و روزنامه نگار مشهور، ارنست همینگوی است. او در ۲۱ جولای ۱۸۹۹ در اوک پارک ایلینویز آمریکا به دنیا آمد. او فرزند دوم یک خانواده ۸ نفره بود. همینگوی چهار بار ازدواج کرد: در سال ۱۹۲۱ با هادلی ریچایدسون، در ۱۹۲۷ با پاولین فیفر، در ۱۹۴۰ با مارتا گلهورن و در ۱۹۴۴ با ماری ولش. او کار نویسندگی را در روزنامه های مدرسه‌شان شروع کرد. اما هیچ وقت به دانشگاه نرفت. اولین کتاب او درسال ۱۹۲۳ در پاریس با عنوان، سه داستان و ده شعر، چاپ شد. ارنست همینگوی درسال ۱۹۵۳ جایزه پولیتزر و در سال ۱۹۵۴ جایزه نوبل را دریافت کرد.

علائم افسردگی از ابتدای جوانی در او مشهود بود به طوری که هادلی او را فردی منزوی و افسرده و ناامید می‌دانست. در سال ۱۹۲۸ نیز پس از خودکشی پدرش او شدیدا از لحاظ روحی ضربه خورد. علائم افسردگی او تا جایی پیش رفت که پزشکان در سال ۱۹۶۰ برای او شوک درمانی تجویز کردند.

همینگوی در سال ۱۹۶۱ یک بار تصمیم به خودکشی گرفت و به همین دلیل دوباره تحت شوک درمانی قرار گرفت. ولی او چند ماه بعد، در صبح روز دوم جولای ۱۹۶۱ با شلیک یک گلوله به سر خود، به زندگی خود خاتمه داد.

12168094_363

۴- بریتنی اسپیرز/ خواننده

بریتنی جین اسپیرز (Britney Jean Spears) متولد ۲ دسامبر ۱۹۸۱ (‎۱۱ آذر ۱۳۶۰) خواننده، رقاص، ترانه سرا، بازیگر و نویسنده آمریکایی است. او در مک کام، می سی سی پی به دنیا آمد و در کنوود، لوئیزیانا بزرگ شد. بریتنی نخستین آلبوم خود «عزیزم یک بار دیگر» را در سال ۱۹۹۹ عرضه کرد، که او را به سمت شهرت سوق داد. آهنگ «عزیزم یک بار دیگر» در بیلبورد رتبه اول را کسب کرد. او دومین آلبوم استدیویی خودش را به نام «اوه!… باز هم دسته‌گل به آب دادم» در سال ۲۰۰۰ با موفقیت روانه بازار کرد.

در سال ۲۰۰۸ به خاطر بیماری افسردگی – شیدایی در بیمارستان بستری شد و پس از وقفه‌ای در زندگی حرفه‌ای او، وی در اواخر سال ۲۰۰۸ و همزمان با سالروز تولدش آلبوم ششم خود را به نام سیرک منتشر کرد. تک آهنگ او به نام «زن‌باره» آهنگ شماره یک بیلبورد شد.

g223894_u71454_1109britney-spears-booklet

۵-ماریا کری/خواننده

این خواننده بسیار معروف در سال 2001 مبتلا به بیماری دو قطبی شناخته شد اما او به مجله "مردم" گفت که او سال ها در تنهایی و انزوا زندگی کرده است.او در ادامه به این مجله معتبر گفت :” پس از گذراندن یک سری مسائل مربوط به کار و مشکلات عاطفی به دنبال درمان این اختلال رفتم،افراد مثبت نگری را در اطراف خودم جمع اوری کردم و دوباره به انجام فعالیت هایی پرداختم که به آن ها علاقه داشتم و ترانه هایی ساختم و موزیک هایی را نوشتم که عاشقانه آن ها را دوست داشتم.

ماریا-کری-2-740x414

 ۶-کری فیشر/بازیگر

کری فیشر که به خاطر بازی در نقش پرنسس لیا در سری فیلم های جنگ های ستاره‌ای معروف شده بود در سن ۲۴ سالگی به اختلال دو قطبی تشخیص داده شد.او رمان خود را در سال ۱۹۸۷ و  به نام"پست کارت هایی از مرز" نوشت و این ماجرا درست پس از یک خودکشی نزدیک به مرگ اتفاق افتاد.او در فستیوال ها و مصاحبه های مختلفی خواستار توجه بیشتر درباره این اختلال شد.کری فیشر در نهایت در سال ۲۰۱۶ در اثر حمله قلبی از دنیا رفت.

8ac2645027f39a12874af6a7b49563a3928f13d696154bae4a6740e6d5652d7c-1024x1024

۷-مل گیبسون/بازیگر

در یک مستند به سال ۲۰۰۸، گیبسون عنوان کرد که به بیماری دو قطبی مبتلاست.. این بازیگردر ابتدا بیشتر به عنوان یک بازیگر  فیلم های اکشن شناخته می شد و پس از گذران دوره حرفه ای بازیگری به کارگردانی و تهیه کنندگی پرداخت.در کارنامه این بازیگر معروف،دو بار نامزدی اسکار وجود دارد.. مجله های "مردم" در سال ۱۹۵۸ مل گیبسون را "جذاب ترین مرد زنده دنیا" نامید. زندگی شخصی او زمانی که به یک افسر پلیس رانندگی   و در طول مستی درگیر شد بر سر خطر خبرهای روزنامه ها رفت.

1215765_547 (2)

 ۸-دمی لواتو/بازیگر

این خواننده بازیگر در ابتدا به خاطر بازی در فیلم "کمپ راک" ساخته کمپانی دیزنی معروف شد. در سال ۲۰۱۰و پس از این سری فیلم ها و البته بازی در سریال تلویزیونی "سانی به همراه چانس" خود را برای درمان اعتیاد و همچنین آسیب رساندن به خود ،به یک کلینیک پزشکی معرفی کرد.. در آنجا این بازیگر متوجه شد که اختلال دوقطبی دارد. شبکه  MTV یک مستند درباره  مبارزات لواتو جهت بهبود بیماری  در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد.

unnamed

۹​-راسل براند/کمدین

اوفعالیت حرفه ای خود را از استند آپ کمدی آغاز کرد و پس از آن در بازی در فیلم های "فراموش کردن سارا مارشال" و همچنین صداپیشگی در انیمیشن "من نفرت انگیز" را تجربه کرد.در جوانی متوجه اختلال دو قطبی خود شد .پس از آن شغل خود را در شبکه MTV از دست داد.ازدواج او با کیتی پری(خواننده مشهور) بیش از ۲ سال دوام نداشت .براند اولین کتاب اتوبیوگرافی خود را در سال۲۰۰۷منتشر کرد و در آن جزییاتی راجع به مبارزه خود برای ترک اعتیاد را عنوان کرد .پس از آن کتاب دیگری به نام "رهایی از اعتیاد" را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد.

russell_brand_-_getty_-_h_2018

۱۰-برایان ویلسونگ/موسیقیدان

رهبر گروه موسیقی "صدای آواره کالیفرنیا" ۹ آلبوم و حدود ۱۶ تک آهنگ را در طول یک دوره ۳ ساله به همراه گروه" Beach Boys." نوشت.یک حمله هوایی وحشتناک در سال ۱۹۶۴ موجب شد تا او دیگر تورهای موسیقی خود را برگزار نکند.یک سال بعد،ویلسون به مواد مخدر LSD اعتیاد پیدا کرد.اختلال دو قطبی او که سال ها بعد مشخص شد،موجب گردید تا او را به لحاظ روحی و فیزیکی دچار اختلال کند و دیگر نتواند تورهای موسیقی خود را برگزار کند.
 

45

 ۱۱-کرت کوبین/موسیقیدان

کرت کوبین که یکی از بنیان گذاران گروه موسیقی "نیروانا" بود در بچگی به اختلال کمبود توجه دچار بود که همین اختلال در بزرگسالی منجر به اختلال دو قطبی او گردید.او هرگز به دنبال درمان این اختلال نرفت. علیرغم موفقیت به عنوان رهبر جنبش سنگ گرانیت سیاتل، کوبین با افسردگی درگیر شد و در سال ۱۹۹۴ در سن ۲۷سالگی خودکشی کرد.

44

۱۲​-کاترین زتا جونز/بازیگر

این ستاره خوش چهره و ثروتمند یک جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را برای بازی در فیلم "شیکاگو" را در کارنامه خود دارد.همچنین نامزد دریافت چنیدن "گلدن گلوب" نیز بوده است.او در سال ۲۰۰۰با مایکل داگلاس ازدواج کرد.پس از چند سال به سرطان زبان مبتلا شد و در طول مبارزه با سرطان،به افسردگی نیز دچار شود و پس از آن نیز تشخیص داده شده که به اختلال دو قطبی مبتلاست.

xediqdbmtsj6m03vtp4

۱۳-بیبی رکسا/خواننده

این خواننده نامزد جایزه گرمی که با امینم در نوشتن ترانه‌ای نیز همکاری داشته، در توییتر درمورد بیماری‌اش با طرفدارانش صحبت کرده است. او اینگونه نوشت: «من به بیماری دوقطبی مبتلا هستم و دیگر از ابراز آن خجالت نمی‌کشم». او می‌گوید که آلبوم بعدی‌اش، آلبوم موردعلاقه اوست، زیرا دیگر مجبور نیست چیزی را پنهان کند.

2196999_851

۱۴-دمی لواتو/بازیگر

این بازیگر و خواننده جوان چندی پیش تایید کرد که برای درمان و ترک اعتیاد و به‌دلیل آسیب به خود در سال ۲۰۱۰ به کلینیک درمانی مراجعه کرده است. در همان کلینیک بود که دمی فهمید به بیماری دوقطبی مبتلاست. شبکه ام تی‌وی در سال ۲۰۱۲ مستندی درباره مشکلات دمی لواتو تهیه کرده است.

2197001_646

۱۵​-ویوین ماری هارتلی/بازیگر

ویوین ماری هارتلی، بازیگر انگلیسی هالیوود را با ایفای نقش به‌یادماندنی‌اش در فیلم‌های سینمایی زیادی همچون «بر بادرفته» (Gone With The Wind) در نقش «اسکارلت اوهارا» به یاد داریم. او همسر بازیگر معروف تئاتر و سینما، «سر لارنس اولیویه» بود. ویوین به بیماری جنون و افسردگی مبتلا بود؛ به‌حدی که به درمان با الکتروشوک روی آورد.

2197006_377


۱۶​-فرانک سیناترا /خواننده و بازیگر

فرانک سیناترا حرفه‌اش را از نوجوانی به‌عنوان خواننده آغاز کرد و سپس تبدیل به خواننده و بازیگر معروفی در هالیوود شد و بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه از آهنگ‌های او در سرتاسر جهان فروخته شد. سیناترا برای بازی در نقش مکمل مرد در فیلم سینمایی «از اینجا تا ابدیت» (From Here to Eternity) برنده جایزه اسکار نیز شد، البته در پشت صحنه، او فردی خیر، اما درعین حال خشن بود که از نشانه‌های بیماری دوقطبی بود.

2197007_169


۱۷-ژان کلود ون دام/بازیگر

ون دام که همگی، او را با عنوان «فرانکی» می‌شناسیم، ستاره‌ی فیلم‌های اکشن هالیوود است. او کاراته را از ۱۰ سالگی آغاز کرد و هشت سال بعد کمربند مشکی گرفت. اولین فیلم سینمایی مشهور او در سال ۱۹۸۸ اکران شد و باعث شهرت زیاد او شد، اما ده سال بعد، ژان کلود متوجه شد که به بیماری دوقطبی مبتلاست. او در سال ۲۰۱۱ گفت که بخاطر تغییر حالی که از کودکی با او بوده، تحت درمان است.

2197008_832

۱۸​-پتی دوک/بازیگر

پتی دوک، بازیگر معروف نقش «هلن کلر» در فیلم سینمایی «معجزه‌گر» (Miracle Worker) است که ستاره‌ای در پیاده‌روی هالیوود نیز به او تعلق گرفته است. در سال ۱۹۸۲ بیماری دوقطبی پتی تشخیص داده شد. او از آن‌پس، زمان زیادی از عمرش را صرف آموزش‌هایی درباره مشکلات و مسائل روحی به جامعه کرد.

او دو زندگینامه از خود درباره بیماری‌اش نوشت و تلاش کرد تا کنگره آمریکا بودجه‌ای را به تحقیقات در زمینه این بیماری اختصاص دهد. پتی در سال ۲۰۱۶ در ۶۹ سالگی بر اثر عفونت درگذشت.

2197010_946

۱۹​-جیمی هندریکس/موسیقیدان

این ستاره موسیقی و گیتار راک، در نوجوانی از مدرسه اخراج شد، یک بار اتومبیلی را دزدید و یک سال نیز در ارتش آمریکا حضور پیدا کرد تااینکه فرمانده دستور اخراجش را صادر کرد. او بعد‌ها آهنگی باعنوان «افسردگی جنون‌آمیز» (Manic Depression) نوشت که شرایط روحی او و تغییر حالاتش را در آن توصیف کرد.

هندریکس یاوجود مشکلات روحی‌اش، در سالن‌های بزرگی، اجرا‌های موسیقی بی‌نظیری داشت که هنوز هم پس از سال‌ها افراد زیادی درباره آن صحبت می‌کنند. جیمی در سال ۱۹۷۰ در ۲۷ سالگی درگذشت.

2197026_655


افراد مشهور دیگری در تاریخ به این اختلال دچار بودند؛ مانند ناپلئون بناپارت مشهورترین امپراتور تاریخ وینستون چرچیل، معروف‌ترین سیاستمدار انگلیسی، آدولف هیتلر رهبر کاریزماتیک حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان (حزب نازی) و آبراهام لینکلن به عنوان نخستین رییس جمهور از حزب جمهوری خواه آمریکا.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها