{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پزشکی که با نقاشی‌هایش روایتگر افزایش خشونت خانگی در دوران کرونا شد

پزشکی که با نقاشی‌هایش روایتگر افزایش خشونت خانگی در دوران کرونا شد
کدخبر : 3057
خبرنگار:

روسلان ملین جراح پلاستیک روس و ساکن استان کمروو در سیبری دست به طراحی پرتره قربانیان خشونت خانگی در این شهر زد تا روایت گر افزایش موارد خشونت خانگی در روزهای همه گیری کرونا باشد. او اغلب به درمان و جراحی پلاستیک زنانی می‌پردازد که در اثر خشونت خانگی آسیب جدی دیده‌اند.

هنرام‌روز: آثار نقاشی و طراحی این پزشک که اول در اینستاگرام خودش پست می‌شد مورد توجه دوستانش و مردم روسیه قرار گرفت و به دلیل انتشار یک گزارش در یک وب سایت خبری روسیه، مخاطبانی بین المللی پیدا کرد. حالا قرار است آثار این پزشک در دانشگاه پزشکی کمروو به نمایش دربیاید و بعد از آن در یک نمایشگاه گروهی با  موضوع کووید 19 در بازل سوئیس شرکت کند. روسلان ملین به آرت نیوز پیپر می‌گوید: « سال گذشته سال سختی بود. تعداد زیادی از همکاران و بیمارانم در گذشتند. اگر هنر نبود نمی‌دانم این روزهای سخت را چگونه می‌گذراندم. هنر به من کمک کرد تا بر وحشت و غم غلبه کنم.»

u3pN3LUnPhciTvZDUp3RhA

او در ادامه می‌گوید: «قرنطینه ناشی از ویروس کرونا خشونت خانگی بر زنان را تشدید کرده است. و او هم دست به طراحی صورت‌هایی زده که در اثر این خشونت آسیب دیدند. »

تعداد موارد شکستگی فک به خصوص در زنان افزایش چشمگیری داشته‌است. قربانیان خشونت که از همه طیف‌های زنان  هستند و بین آن‌ها مدیران بانک و پزشکان نیز دیده می‌شود در هنگام تماس با بیمارستان می‌گویند همسرشان را تحریک عصبی کرده‌اند و عموما خود را مقصر می‌دانند. قربانیان خشونت خانگی در روسیه عموما سرزنش می‌شوند و تقصیر را بر عهده می‌گیرند. روسلان ملین می‌گوید: امیدوارم اوضاع به سوی بهتر شدن تغییر کند. من فکر می کنم قربانیان خشونت به این دلیل خود را مقصر را می دانند که سال‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و فکر می‌کنند این طبیعی است و دچار مشکل شخصیتی شده‌اند. آن‌ها از اعتراض و ترک کردن چنین زندگی می‌ترسند. 

استان کمروو که این پزشک در آن ساکن است در هفته‌های اخیر به نقطه اوج خشونت خانگی در روسیه تبدیل شده‌است. دختری به دلیل مورد ضرب و شتم قرار گرفتن توسط دوست پسرش در بستر مرگ است، این در حالی است که پلیس هم به درخواست کمک همسایگان این زن جوان بی توجهی کرده‌است.

امارهای رسمی دولت روسیه در خصوص خشونت خانگی نادرست است اما مطالعاتی که انجام شده نشان می‌دهد سالانه بین 5 تا 14 هزار زن به علت خشونت خانگی می‌میرند. ملین خاطره‌ای ناخوشایند از یکی از اولین بیمارانش دارد که تا امروز او را غمگین می‌کند. مردی الکلی همسرش را به طرز وحشیانه با تبر مورد ضرب و شتم قرار داد. یکی از چشمان زن نابینا شد و استنخوان‌های صورتش شکستند. 

این جراح پلاستیک پیش از تحصیل پزشکی و در دوران کودکی به کلاس‌های نقاشی هم می‌رفت و به هنر علاقه داشت. اما به دلیل اینکه که در خانواده‌ای فقیر بزرگ شد و خودش شاهد خشونت خانگی بود تصمیم گرفت که حرفه پزشکی را انتخاب کند تا هم در آینده فقیر نباشد و هم بتواند به قربانیان خشونت کمک کند. 

او برای احترام به حریم شخصی بیمارانش تنها زخمهای آن‌ها را طراحی می‌کند و مدل‌های نقاشی که صورتشان مشخص است معمولا همکارانش هستند. 

iPIggqY_SBllxym6XlMrmA

اکنون قرار است که دانشگاه پزشکی کمروو میزبان نمایشگاهی از آثار این پزشک باشد. این پزشک می گوید پیش از این یک گالری هنری به دلیل اینکه او یک هنرمند معتبر نبود درخواست نمایش آثارش را رد کرد.

فردی هادورن گالری و هنرمند سوئیسی می گوید آثار ملین ترکیبی از چاقوی جراحی و مداد و داستان‌های افراد تحت تاثیر خشونت خانگی است. شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها موجب افزایش خشونت خانگی به زنان و کودکان شده‌است. 

ملین علاقه خاصی به رامبراند دارد و نقاشی‌های دوران باروک و به ویژه نور پردازی آن را تحسین می‌کند. ملین سالهاست که با دیدن آثار هنرمندان بزرگ به تمرین نقاشی و طراحی می‌پردازد و از آن‌ها یاد می‌گیرد. او می گوید زمانی که هنرجوی نقاشی بود معلمانی داشت تنها سبک هنری قابل قبول را آثار هنرمندان امپرسیونیست می‌دانستند که این موجب رنج ملین بود. اما معلم دیگری داشته که که با آموزش خوب تاریخ هنر این پزشک را در مسیر امروزی اش قرار داد. او همچنین معلمی داشت که با عشق به زیست شناسی به بچه‌ها آموزش داد که آناتومی انسان اسکلت و عضلات او را مطالعه کنند. 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها