{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه آخرین شنبه ماه آوریل مصادف با روز مجسمه؛

گربه‌های مقدس مصر در مجسمه‌ها و نقوش باستانی

گربه‌های مقدس مصر در مجسمه‌ها و نقوش باستانی
کدخبر : 3450

مصریان باستان از انواع گربه ها احترام می‌گذاشتند و آنها را در هنر خود ارج می نهادند. گربه ها به عنوان نیروهای قدرتمندی برای محافظت و تخریب دیده می‌شدند. طبق افسانه‌های آن‌ها، گربه‌های مقدس مصر باستان اشکال مختلفی داشتند، از مجسمه‌های خانگی گرفته تا تصاویر خدایان بسیاری که تصور می شد اشکال مختلف گربه‌ای دارند. گربه‌ها چنان گران‌بها بودند که حکم صدمه عمدی به گربه مرگ بود.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری: مصریان باستان با انواع مختلف گربه های کوچک و بزرگ آشنا بودند. شمال آفریقا و خاور نزدیک-شرق (بخشی از آسیای غربی) محل زندگی گونه‌های مختلف شیر بود در حالی که در جنوب مصر پلنگ و یوزپلنگ وجود داشت. گربه وحشی آفریقایی را می‌توان در بیابان ها و مرداب ها زندگی کرد. Serval - یک گربه وحشی به خصوص چشمگیر و زیبا - از مناطق دیگر آفریقا شکار شده و به عنوان حیوان خانگی عجیب و غریب در مصر باستان نگهداری می شود.

serval_wildcat-1024x402

گربه وحشی آفریقا (چپ) و Serval (راست). منبع ریچلند

گربه‌های خانگی در مصر باستان

همه ما می‌دانیم که گربه‌ها شکارچیان شگفت انگیزی هستند، بنابراین جای تعجب نیست که آن‌ها به عنوان مدافع در برابر موش‌های و مارها ارزش داشته باشند. همچنین می‌توانیم از تصاویر گربه ها در مصر باستان ببینیم که با گذشت زمان اهلی شدند.گربه‌هایی زیر صندلی و دامان وجود دارند که با جواهرات و یقه‌ها آراسته شده‌اند و نمونه‌های زیادی از مجسمه‌های شیشه‌ای وجود دارد که نشان می دهد گربه‌ها بسیار دوست داشتنی بودند.

alabasterjar_faience_egyptian_cats-1-1024x532

سمت چپ: شیشه آلاباستر احتمالاً برای روغن آرایشی استفاده می شود ، حدود ۱۹۸۰-۱۸۰۱ قبل از میلاد ، موزه هنرهای مدرن ، نیویورک ، ایالات متحده آمریکا.راست: تندیس مجلسی کوچک ، احتمالاً از تبس ، حدود ۱۸۵۰-۱۶۵۰ ق.م. ، موزه بریتانیا ، لندن ، انگلستان.

مدت‌ها اعتقاد بر این بود که مصریان باستان مسئول اهلی سازی گربه هستند. با این حال گربه ای ۹۵۰۰ ساله در جزیره قبرس پیدا شد، که نزد صاحب آن به خاک سپرده شد و نشان داد که گربه ها اهلی شده و بسیار مقدس‌تر دیده می‌شدند.

domestic_cat_kitten-1024x770

نقاشی دیواری ، مقبره دیرال مدینه ایپوی، حدود ۱۲۵۰ ق. م. در دامان Ipuy یک بچه گربه قرار دارد و گربه مادر در زیر صندلی همسرش Duammeres قرار دارد. گربه در مصر باستان، جارومیر ملک، انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا.

خدایان در مصر باستان Ra 

مصریان باستان دارای یک سیستم معنوی پیچیده با خدایان بسیار بودند. با این حال، تولد خدای خورشید Ra بود که مهمترین واقعه در اساطیر مصر بود. Ra با نیروهای اولیه خلقت ادغام شد و جهان را تشکیل داد. مصریان باستان معتقد بودند که طلوع آفتاب صبح ، تولد دوباره روزانه Ra است. 

Ra  اشکال مختلفی داشت

او صبح هنگام که خورشید را به آسمان می غلتاند، به شکل سوسک اسکاراب، خپری در آمد. در طی عبور از آسمان، ممکن است که او با هوروس ادغام شود و به Ra-Horakhty ، خدایی سر شاهین تبدیل شود و به شب هنگام او یک سر قوچ، خنوم به خود گرفت و سفر خود را از طریق جهان زیرین آغاز کرد و در آنجا با اوزیریس، خدای مردگان ادغام شد. او هر روز صبح دوباره متولد می شد تا سفر خود را دوباره آغاز کند. 

Ra_bronze_plus_mask-1024x585

سمت چپ: ماسک مومیایی طلاکاری شده که خدای خورشید Ra را نشان می دهد، اواخر قرن اول قبل از میلاد.راست: احتمالاً پایانه طوسی برنزی یک بارک آیینی به شکل حاشیه Ra ، اواخر سلسله ۲۶th (۶۶۴–۵۲۵ قبل از میلاد). موزه بریتانیا ، لندن ، انگلستان.

Ra چه ارتباطی با گربه های مقدس دارد؟

Ra کارهای زیادی با گربه‌های مقدس دارد در مصر باستان! به عنوان خدای نظم احتمالاً می‌توانستیم حدس بزنیم که او باید خلاف این را داشته باشد. این مار بود، آپوفیس، که نمایانگر هرج و مرج است. Ra نبرد حماسی ای علیه Apophis انجام داد که در آن او شکل یک گربه نر غول پیکر را به خود گرفت. گربه‌ها قاتل وحشی بودند، بنابراین این یک اقدام استراتژیک خوب برای انجام Ra بود. بنابراین او با کمک دخترش، بستت، هرج و مرج را شکست و سر مار را قطع کرد.

Ra_Apophis-1024x675

گربه ای که مار آپوفیس را از طلسم ۱۷، کتاب مردگان آنی، حدود سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد، موزه بریتانیا، لندن، انگلستان می کشد. گربه در مصر باستان، جارومیر ملک، انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا.

چشم Ra

چشم Ra جنبه‌ای زنانه از هویت او دارد. این همچنین ابزار قصاص اوست که برای مجازات و نابودی دشمنانش فرستاده شده است. در مصر باستان، خشم الهی زنان چیزی بود که باید از آن ترسید، و این جایی است که ما الهه گربه های مقدس باستت را ملاقات می کنیم.

Bastet

بستت در ابتدا یک الهه ترسناک بود که با مصر سفلی ارتباط داشت. او چشم را و اولین دختر او بود. او از پدرش بیگانه شد و در قالب یک شیر در بیابان‌ها سرگردان شد. در این شکل او حتی می‌تواند خدایان دیگر را نابود کند. او پس از پیوستن به پدرش، در نبرد با آپوفیس به او کمک کرد.

bastet_trio-1024x669

گربه‌های مقدس در مصر باستان: سه نمونه برنز الهه باستت به شکل زن خانه دار، حدود ۶۶۴-۳۰ پیش از میلاد ، موزه بریتانیا، لندن، انگلستان. گربه در مصر باستان ، جارومیر ملک، انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا ..

سرانجام باستت در فرهنگ معنوی مصر باستان جایگزین شد و چهره وی نرم شد. او بیش از اینکه انتقام جوی چشم Ra شود، به یک الهه باروری، خانگی، محافظت در برابر بیماری و حافظ اسرار زنان تبدیل شد. با گذشت زمان فرم لئونین او نیز ناپدید شد و جای آن با گربه اهلی که امروزه می‌شناسیم جایگزین شد. متداول‌ترین ظاهر او به عنوان یک الهه مقدس گربه سر است که در یک دست خود یک سیستروم و در دست دیگر خود یک قوس دارد.

گربه Gayer-Anderson

  یکی از مشهورترین تصاویر باستت به شکل کامل گربه، گربه Gayer-Anderson است، یک شکل برنزی که احتمالاً از یک معبد است و قدمت آن از حدود سالهای قبل است. ۶۰۰  قبل از میلاد این یک مثال کاملاً خوب است، که احتمالاً به عنوان کسی ارائه شده است که می تواند مجسمه سازی گربه های مقدس را با جزئیات بیشتری انجام دهد.

Gayer_Anderson-716x1024

گربه های مقدس در مصر باستان: گربه Gayer-Anderson ،مجسمه ای از برنز و طلا ، حدود. ۶۰۰ قبل از میلاد، موزه بریتانیا، لندن، انگلستان.

سخمت

Ra دو الهه اصلی گربه سان به عنوان دختران خود ایجاد کرد که دومین آنها سخمت بود. او یک الهه قدرتمند بود که در اصل با مصر علیا مرتبط بود. مصر علیا مصر
سفلی را فتح کرد و بنابراین از نظر اهمیت بین این دو الهه تغییر ایجاد شد. سخمت نقش پرخاشگری و خشونت باستت را بر عهده گرفت، در حالی که باستت، همانطور که در بالا دیدیم، در سراسر مصر باستان به یک گربه مقدس مسلط تر تبدیل شد.

sekhmet_bust2-814x1024

مجسمه گرانیتی Sekmet از معبد Mut ، Luxor ، پادشاهی جدید ۱۴۰۳-۱۳۶۵ قبل از میلاد ، موزه ملی، کپنهاگ، دانمارک. ویکی مدیا عوام.

سخمت یک الهه جنگجوی ترسناک به شکل لئونین بود، و همچنین چشم Ra بود. همچنین تصور می‌شد که او با نفس خود صحرا را ساخته و محافظ فراعنه است.

Sekhmet_relief-682x1024

گربه‌های مقدس در مصر باستان: نقش برجسته الهه Sekhmet ، معبد Sobek and Haroëris ، Kôm Ombo ، مصر. در زمان سلسله بطلمیوسی ، ۱۸۰-۴۷ قبل از میلاد ساخته شده است. ویکی مدیا عوام.

او به عنوان خدایی خورشیدی بود و معمولاً دارای دیسک خورشیدی و اوره بود. اهمیت او به حدی بود که در بارک خورشیدی ایستاد تا از Ra در مقابل مار Apophis دفاع کند. سخمت همچنین ابزاری برای قصاص الهی است. تیرهای او به عنوان هفت پیام رسان که ویرانی، آفت و رنج بر روی بشریت به وجود آوردند، مشخص شد. در مقابل، او همچنین الهه حامی پزشکی بود. او مانند دیگر الهه‌های گربه‌سان از هر دو قدرت تخریب و ترمیم برخوردار بود. بعداً او را مجذوب جنبه‌های حتی پرخاشگرانه الهه‌های بزرگتر هاتور، موت و سرانجام داعش نمودند.

گربه ها برابر با قدرت خداپسندانه بودند

چشم را و قدرت سلطنتی

گربه ها معمولاً به عنوان نشانه خورشید و بنابراین از Ra و از چشم Ra دیده می‌شدند. این نمادگرایی وقتی صحبت از نمایندگی قدرت در قلمرو پادشاهان و فراعنه شد، به خوبی ترجمه شد. از آنجا که آن‌ها به عنوان واسطه‌ای بین مردان عادی و خدایان دیده می‌شدند، شیر به نمادی از قدرت سلطنتی و Eye of Ra به نمادی از حمایت سلطنتی تبدیل شد.

Eye_of_Ra_x2-1024x510

نمونه‌هایی از چشم Ra (همچنین چشم هوروس) ، موزه بریتانیا ، لندن، انگلستان.

از خشم زنان به ویژه نگران بودند، بنابراین گربه‌های مقدس در مصر باستان که به عنوان الهه‌های لئونین به تصویر کشیده می‌شدند، از اهمیت بیشتری نسبت به خدایان لئونین برخوردار بودند. شیر همچنین جز component Bes  Taret و Griffin و Sphinx بود. دو نفر اخیر به عنوان نگهبانان جادویی از قدرت قابل توجهی درک می شدند.

great_sphinx_giza-1024x683

ابوالهول بزرگ جیزه ، نکروپولیس جیزه ، مصر. MusikAnimal / Wikimedia Commons.

بسیاری از اشکال دیگر گربه وجود دارد

خدایان و الهه‌های کمتر دیگری نیز به شکل گربه مقدس وجود داشتند. آکر یا روتی شیر دوتایی بود. این شیرهای دوقلوی «دیروز» و «فردا» از افق محافظت می‌کردند. این شغل مهمی بود زیرا این افق مکانی برای احیای خدایان و پادشاهان بود و همچنین جایی که Ra هر روز ظاهر می شد و ناپدید می‌شد. آکر همچنین به طور طبیعی با مرگ و تولد مجدد رابطه داشت و می‌توان آن را روی میزهای مومیایی کننده، جیب‌ها و تابوت‌ها یافت.

Ruty-1024x468

گربه های مقدس در مصر باستان: تزیین آکر / روتی از حنجره Khonsu ، حدود. ۱۲۷۹-۱۲۱۳ قبل از میلاد ، چوب ، ژسو و رنگ. موزه هنر متروپولیتن ، نیویورک ، ایالات متحده آمریکا.

Khonsu_sarcophagi

تابوت داخلی و خارجی Khonsu ، ca. ۱۲۷۹-۱۲۱۳ قبل از میلاد ، چوب ، ژسو و رنگ. موزه هنر متروپولیتن ، نیویورک ، ایالات متحده آمریکا.

طبق آیین های معبد باستان ، بدن اوزیریس توسط چهار الهه شیر محافظت می شد: وادجوت، سخمت، باستت و ششمت.

هرم متون دولتی که یکی از نقش های مافدت است برای کمک به پادشاه مرده توسط چنگ می‌زنند چشم از مار بد. او به عنوان سر گربه یا مونگوس به تصویر کشیده شده است، تصاویر بعدی از او به شکل یوزپلنگ یا سیاه گوش است. نقش دیگر جلاد الهی ، شکار و کشتن دشمنان را است.

Cat_Apophis-1024x687

گربه های مصر باستان: یک حیوان شبیه گربه ، مار Apophis را می کشد ، مقبره Theban of Inherkha ، حدود. ۱۱۶۰ قبل از میلاد.گربه در مصر باستان ، جارومیر ملک ، انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا.

در متن‌های تابوت، پاخت بزرگ را می‌یابیم که شکارچی شبانه است و یک الهه جنگ است. او به عنوان یک شیر یا یک پلنگ به تصویر کشیده شده است، و همچنین برای مارها کشنده است. نام او به معنای «کسی است که خراشیده می شود». او به عنوان اسکورت به بارک خورشیدی سوار بر بارکه پاخت ، که خود شیر شیر است، می رود.

مومیایی گربه در مصر باستان

گربه ها مورد محافظت و پرستش قرار می گرفتند ، به عنوان خدایان شخصیت داده می‌شدند، یا باور کنید یا نه، همچنین مومیایی شدند! نمونه های زیادی از گربه ها در سراسر مصر یافت می شود که یا با صاحبان آنها دفن شده یا بسیار نزدیک آنها هستند. به گفته هرودوت (نویسنده یونانی و اولین مورخ ، 484-425 قبل از میلاد) ، اعضای یک خانوار که گربه خانواده در آن مرده بود، همه ابروهای آنها را می تراشید. وقتی ابروها دوباره رشد کردند، به این معنی بود که دوره عزاداری محترمانه گربه به پایان رسیده است.

cat_mummies-1024x559

گربه‌های مقدس در مصر باستان: مومیایی گربه در موزه بریتانیا، لندن، انگلستان.

گربه‌های مومیایی شده اغلب در معبد او در شهر Bubastis به الهه باستت تقدیم می شدند. با این حال ، اهمیت همراه بودن گربه در هنگام مرگ همچنان بیشتر شد. اعتقاد بر این بود که گربه در زندگی پس از مرگ مانند شما در زندگی محافظت می‌کند.

مصریان باستان همچنین دارای شوخ طبعی بودند!

صحنه‌های خنده دار و داستان‌های اخلاقی اغلب گربه‌ها را به تصویر می‌کشید. می‌توان آنها را مجازات کرد که مردم را به خاطر جنایاتشان به ویژه جنایات علیه گربه‌ها مجازات می‌کنند. همچنین می‌توان غازهای گله‌ای یافت!

punishment-1024x617

گربه‌های مصر باستان: Ostracon از c.۱۱۵۰ قبل از میلاد، موسسه شرقی، دانشگاه شیکاگو، شیکاگو، IL ، ایالات متحده آمریکا. 

herding-1024x404

گربه‌های مصر باستان: قطعه پاپیروس c.۱۱۵۰ قبل از میلاد نشان دهنده گربه‌ای که گله‌ای از غازها را گله می‌کند، موزه بریتانیا، لندن، انگلستان.

منبع: dailyartmagazine
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها