{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آغاز مرمت مجسمه فرهاد قفل زن

آغاز مرمت مجسمه فرهاد قفل زن
کدخبر : 3790

مدیر مجموعه تئاتر شهر ابراهیم گله‌دار زاده از آغاز مرمت مجسمه «فرهاد قفل زن» اثر پرویز تناولی و در محوطه تئاتر شهر خبر داد. این مجسمه به تازگی در خطر سرقت قرار گرفته‌بود. آقای گله‌دار زاده اعلام کرد مرمت این اثر هنری به یکی از بهترین مرمت‌گران که پیش از این مسئول مرمت مجسمه‌های موزه هنرهای معاصر نیز بوده، سپرده شده‌است. البته جدا شدن قفل تنها آسیبی نیست که به این مجسمه وارد شده! اگر عکس‌های 15 سال پیش فرهاد قفل زن را ببینید تعدادی قفل نیز به آن متصل بوده که به دلیل وزن سبک دزدیده شدند.

هنرام‌روز: در حال حاضر اطراف مجسمه داربست نصب شده تا روند مرمت مجسمه را به حالت قبلی بازگرداند و بخش کلید سرجایش قرار گیرد. 

گله دار زاده در گفتگو با ایسنا اعلام کرد: این مجسمه حدود 6 ماه پیش زنگ زدایی شد و در آن زمان مشخص شد که وضعیت بخش کلید نامناسب است و قرار شد مشکل امکان جداسازی این بخش مجسمه حل شود. 

کارشناسان زنگ‌زدایی به این موضوع توجه داشتند که احتمال سرقت از مجسمه وجود دارد اما آن زمان قرار شد این مساله با یک فاصله زمانی حل شود. در ماجرای اخیر، یکی از پیچ‌های کلید مجسمه "فرهاد قفل‌زن" از بدنه مجسمه باز شده و  پیچ دیگری را به دلیل زنگ‌زدگی شکسته بودند که آسیبی جزیی به مجسمه وارد کرد و حالا قرار است این بخش مرمت شود. 

عکس‌های 15 سال پیش این مجسمه نشان می‌دهد که قفل‌هایی به بدنه مجسمه متصل بوده که و در سال‌های گذشته دزدیده‌شدند. دلیل این سرقت‌ها سبک بودن وزن قفل‌ها اعلام شد اما بخش کلید به دلیل این‌که وزن سنگینی داشت دزدیده نشد. 

آقای ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز اعلام کرد که این سازمان خود را مکلف می‌داند که مجسمه فرهاد قفل زن را با مدیریت یا نظارت آقای پرویز تناولی به حالت اولش بازگرداند. البته برخی از کارشناسان می‌گویند امکان دزدیده شدن مجدد قفل‌ها بعد از مرمت وجود دارد! مگر اینکه تمهیدی جدی برای حفاظت از مجسمه اندیشیده شود. 

این مجسمه در وب سایت رسمی پرویز تناولی با عنوان Poet and the Beloved معرفی شده و قدمت ساخت آن 49 سال است. 

poet-and-the-beloved

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها